English

معاون رئیس جمهور:

دولت انتقال آب از دریای عمان را با جدیت دنبال می‌کند/کاهش رشد پایه پولی به ۳۲ درصد

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ابراز داشت: رشد پایه پولی در ماه گذشته به ۳۲ درصد رسید و نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت. وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی نشان می‌دهد که به سمت تورم مدیریت شده و کاهش تورم حرکت می‌کنیم.

دولت انتقال آب از دریای عمان را با جدیت دنبال می‌کند/کاهش رشد پایه پولی به ۳۲ درصد
به گزارش خبرگزاری موج

، داود منظور در نشست مشترک شورای برنامه‌ریزی و توسعه، شورای اداری و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان که با حضور نماینده ولی فقیه در این استان، نمایندگان استان در مجلس و نخبگان استانی برگزار شد، بیان کرد و افزود: سرمایه‌های کشور به‌تدریج در حال از بین رفتن بود و علاوه بر جبران این چالش، نرخ سرمایه‌گذاری خالص ما مثبت شده که در این شرایط رشد اقتصادی هم اتفاق می‌افتد.

منظور افزود: تلاش تیم اقتصادی دولت، مدیریت نرخ ارز است و امیدواریم در بازار ارز به ثبات بیشتری برسیم و در این زمینه به بخش غیردولتی اطمینان و آرامش بدهیم. زیرا در محیط با ثبات می‌توانیم آسوده تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه امسال رشد اقتصادی خوبی را تجربه کردیم، افزود: امسال سال رشد اقتصادی و کنترل تورم است، نرخ رشد نقدینگی در کشور به ۲۵ درصد رسیده و کاهشی بوده که نتیجه آن نیز در تورم به‌تدریج ظاهر می‌شود.

وی گفت: کشور را به تورم بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نزدیک می‌کنیم و برای سال آینده نرخ تورم به آستانه بلندمدت نزدیک خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: رشد پایه پولی در ماه گذشته به ۳۲ درصد رسید و نسبت به سال‌های گذشته کاهش یافت. وضعیت رشد نقدینگی و پایه پولی نشان می‌دهد که به سمت تورم مدیریت شده و کاهش تورم حرکت می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مجاهدت‌های مردم کرمان و پایبندی آنان به انقلاب و صیانت از آن، گفت: کرمان ویژگی‌های ممتازی نسبت به دیگر استان‌ها دارد. به اعتبار نقش آفرینی کرمانی‌ها در صیانت از انقلاب و دفاع مقدس، مردم این استان نقش آفرینی ممتازی در سازندگی، تولید و فعال کردن ظرفیت‌های اقتصادی کشور داشتند.

منظور گفت: ظرفیت‌های استان کرمان در حوزه معدن کشور بی‌نظیر است و بیش از ۵۰ درصد ارزش افزوده معادن کشور در کرمان تولید می‌شود؛ کرمان نشان داد می‌توان زنجیره تولید را بومی توسعه داد و از خام‌فروشی اجتناب کرد.

معاون رئیس‌جمهور افزود: امروز شاهد هستیم زنجیره‌های معدنی در کشور در حال تکمیل و شکل‌گیری است و اگر دنبال اقتصاد بدون نفت هستیم، باید مسیر کرمان، الگوی دیگر استان‌ها باشد و در این زمینه بخش خصوصی کرمان نمونه است.

وی افزود: بیش از ۸۵ درصد فعالیت‌های اقتصادی استان کرمان توسط بخش غیر دولتی انجام می‌گیرد و این موضوع سال‌ها آرزوی کشور بوده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: حرکت به سمت اقتصاد مردم‌پایه، اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی است. کرمان در این حوزه ممتاز بوده و به کارآفرینان استان کرمان به عنوان الگو نگاه کردیم و به عنوان دولت باید فعالیت غیردولتی را پشتیبانی و تسهیل کنیم.

وی با اشاره به اینکه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی کرمان رتبه نخست کشور را دارد که ناشی از اهتمام بخش خصوصی و حمایت استان از این حوزه است، افزود: طرح‌های توسعه در معدن و صنعت استان کرمان در حال انجام است و اگر چند صد هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در حال انجام این استان به نتیجه برسد، سهم استان کرمان در تولید ناخالص داخلی رشد می‌کند.

منظور با بیان اینکه سهم استان کرمان از تولید ناخالص داخلی کشور طی سال‌های اخیر از ۳.۱ درصد به چهار درصد افزایش یافته است، گفت: در کشاورزی با وجود کم‌آبی، استان کرمان در تولید مرکبات، گردو و پسته جزو سرآمدهای کشور است و باید تلاش کنیم روش‌های جدیدی را در تولید محصولات کشاورزی رقم بزنیم و به‌گونه‌ای اقدام کنیم که با بهبود روش‌های تولید، سهم تأمین نیازها را ارتقا دهیم.

وی افزود: تأمین آب را باید جدی بگیریم و در این زمینه تلاش دولت بر مهار آب‌های سطحی است و دولت انتقال آب از دریای عمان را با جدیت دنبال می‌کند که اگر این پروژه‌ها را به نتیجه برسانیم، کار بزرگی انجام گرفته و ضمن سرمایه گذاری در شیرین سازی، امیدواریم آب دریای عمان تا پایان سال آینده به کرمان برسد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: بخش عمده تأمین مالی این پروژه‌ها را بخش غیردولتی، صنعت و معدن انجام می‌دهند و البته دولت نیز در این حوزه کمک می‌کند.

وی افزود: چهار پنج طرح آبرسانی از خلیج فارس در حال اجراست و موفق‌ترین آنها طرح کرمان است؛ دولت مسئله آب را به عنوان یکی از مسئله‌های اصلی کشور پیگیری می‌کند. زیرا آب الفبای آبادانی است و امیدوارم آب شرب صنعت و کشاورزی را بتوانیم به شکل مناسب تأمین کنیم.

معاون رئیس‌جمهور گفت: راه‌های مواصلاتی و توسعه ظرفیت‌های ترانزیتی، جزو اولویت‌های کشور است و با توجه به موقعیت‌های ممتاز کشور، ایران می‌تواند منطقه اوراسیا را به آب‌های آزاد وصل کند و این ظرفیت را جدی پیگیری می‌کنیم.

وی افزود: اجرای سه خط آهن در کشور جزو ابتکارات دولت است، ضمن آنکه مسیرها را بهسازی و تکمیل می‌کنیم و هدف‌گذاری برنامه هفتم این است که ظرفیت ترانزیتی را حداقل به سه برابر برسانیم که این موضوع نیازمند تکمیل ظرفیت‌ها در حوزه راه و ریل است.

منظور گفت: دولت برای بخشی از نیازهای سرمایه گذاری از محل اعتبارات نفت کمک می‌کند تا وزارت راه و شهرسازی این طرح‌ها را به نتیجه برساند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه طرح مهار آب‌ها را با تدبیر رهبر معظم انقلاب انجام دادیم، افزود: ۱۱ میلیارد دلار از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی برای مهار آب‌ها تخصیص یافت و این اعتبارات به نتیجه رسیده است.

منظور با تاکید بر اینکه امروز زمان توجه به راه و ریل است و باید ظرفیت‌های مواصلاتی را با سرعت کامل کنیم، افزود: بحث بهداشت و درمان را در استان کرمان دنبال می‌کنیم؛ طرح‌های بیمارستانی این استان نیز در دست انجام است.

وی افزود: کرمان با پنج دانشگاه علوم پزشکی جزو اولین‌های کشور در این بخش به شمار می‌رود و تلاش می‌کنیم با تکمیل و تقویت منابع به تکمیل طرح‌های بهداشت و درمان و ساخت بیمارستان‌ها کمک کنیم.

منظور گفت: یکی از کارهای خوب دولت و مجلس ابتکار تخصیص یک درصد مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت بود و همین موضوع باعث شتاب بسیار بالا در بیمارستان‌سازی، تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در کشور می‌شود.

معاون رئیس‌جمهور افزود: مصوبات سفر رئیس جمهور به استان کرمان با جدیت دنبال می‌شود و در این زمینه امسال ۲۵ طرح و پروژه به نتیجه رسیده که برای سال آینده نیز ۳۰ طرح دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

وی گفت: ۱۵ هزار میلیارد ریال دستور تخصیص برای طرح‌های تملک استان کرمان در سال جاری داریم که جذب می‌شود و برای سال آینده ۴۰ هزار میلیارد ریال منابع برای مصوبات سفر رئیس جمهور و طرح تملک پیش بینی کرده‌ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه