English

در گفت‌ و گو با خبرگزاری موج مطرح شد؛

کاهش ۳۲ درصدی ارزش ریال به دلار در سال آینده محتمل است

یک کارشناس اقتصادی گفت: با در نظر گرفتن تورم و رشد نقدینگی در سال آینده در حالت خوشبینانه و مقایسه آن با نرخ تورم آمریکا، کاهش حداقل 32 درصدی پول ملی نسبت به دلار محتمل است.

کاهش 32 درصدی ارزش ریال به دلار در سال آینده محتمل است

پیمان مولوی کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج در رابطه با پیش‌بینی قیمت دلار در سال آینده اظهار کرد: ما تا زمانی که تورم داریم، کاهش ارزش پول ملی‌مان نسبت به دلار اجتناب‌ناپذیر است. ممکن است در مواقعی تورم داشته باشیم و فروش نفت هم داشته باشیم و لذا به طریقی این کاهش نرخ پول ملی را سرکوب کنیم اما در همین شرایط مثلاً ارزش پول ملی به یکباره از هزار تومنی که نگه داشته بودیم به 3 هزار تومان جهش می‌کند، سپس می‌آمدیم و قیمت را به زور در ۳ هزار تومان نگه می‌داشتیم اما به یکباره جهش پیدا می‌کرد و به 5 هزار تومان می‌رسید. این روند ادامه پیدا کرد و الان ما با دلار ۵۴ هزار تومانی روبرو هستیم.

وی افزود: مدل‌ جدید تعیین نقطه تعادل دلار که از سال ۱۳۹۷ در کشور ما جواب داده است، بر اساس برآورد مابه‌التفاوت نرخ تورم در ایران و در آمریکاست؛ لذا برای اینکه بر اساس مدل‌سازی‌ها نقطه تعادل دلار را بگوییم، ابتدا باید ببینیم که تورم کشور چقدر است. بر اساس پیش‌بینی خوشبینانه که همان اعلام بانک مرکزی است، سال آینده نقدینگی در حدود ۲۵ درصد مهار خواهد شد و رشد اقتصادی هم کمی بیشتر از ۳ درصد در نظر گرفته شده است که با این سناریو، تورم در ۳۵ درصد خواهد بود. تورم در آمریکا هم حدود ۳ درصد است و لذا ما به تفاوت تورم در کشور ما و ما و امریکا ۳۲ خواهد بود. این یعنی ریال نسبت به دلار حداقل ۳۲ کاهش ارزش خواهد داشت.

 

بیشتر بخوانید:

پیش‌بینی افزایش قیمت خودرو تا پایان سال

آینده بازار طلا به عرضه سکه و شمش توسط بانک مرکزی گره خورده است

 

این کارشناس بیان کرد: سناریوی دیگری که برای افزایش قیمت دلار داریم، سناریوی میانه است که می‌گوید ما به رشد اقتصادی که می‌خواهیم نمی‌رسیم و رشد نقدینگی ما هم متاسفانه افزایش پیدا خواهد کرد و از ۲۵ درصد به سمت ۳۰ درصد میل کند، در این حالت حتی با رشد اقتصادی ۳ درصد هم تورم ما وارد کانال ۴۰ درصد می‌شود و طبیعتاً  کاهش ارزش پول ملی در برابر دلار نیز بیشتر خواهد بود.

مولوی ادامه داد: سناریو بدبینانه هم بیان می‌کند که ما به رشد نقدینگی ۴۰ درصد می‌رسیم که این عدد بسیار بالایی است و تورم را وارد کانال ۴۵ تا ۵۰ درصد می‌کند و طبیعتاً کاهش ارزش پول ملی نیز به همین اندازه خواهد بود. متأسفانه در ۵ سال گذشته با این مشکل مواجه بوده‌ایم.

وی تصریح کرد: حال اگر سال آینده از بنده بپرسید که چرا ارزش ریال کاهش ارزش پیدا نکرده و دلار در همان قیمت ۵۴ هزار تومانی مانده، به این معنی است که با سیاست‌هایی از جمله عدم تخصیص ارز، کنترل شدید واردات، طولانی کردن پروسه تخصیص ارز و چرخه‌های عملیاتی یا خبر درمانی یا پول در بازار ریختن، دولت سعی کرده قیمت دلار را حفظ کند. در صورت اتخاذ چنین تصمیماتی کم کم به نقطه جهش دلار نزدیک می‌شویم و به یکباره افزایش قیمت دلار به جای اینکه پله پله باشد با یک جهش شارپی افزایش پیدا خواهد کرد. مشابه این مورد را در سال‌های گذشته هم دیده‌ایم.

کارشناس بازار ارز تأکید کرد: لذا افزایش قیمت پول ملی ما نسبت به دلار محتمل است مگر اینکه یک اتفاق خاصی بیفتد. سال ۱۳۹۶ انتخاب ترامپ باعث شد که تکانه بزرگی به ارزش پول ملی ما وارد شود و اگر در سال آینده نیز همین اتفاق بیفتد باز هم یک رشد شارپی را در افزایش قیمت دلار خواهیم داشت

مولوی خاطرنشان کرد: تنها در صورت افزایش قیمت دلار را نخواهیم داشت که تورم ایران به تورم آمریکا نزدیک بشود و دیگر دغدغه‌ای بابت افزایش قیمت دلار نداشته باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه