English

برگزاری موفق رزمایش ترکیبی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)

رزمایش ترکیبی مدیریت بحران و پدافندغیرعامل با محوریت اطفاء حریق شناور، امداد و نجات و رفع آلودگی دریایی، اطفاء حریق مخزن نفتی، مقابله با نشت ماده شیمیایی، تخلیه اضطراری و تداوم کارکردها در منطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) برگزار شد.

برگزاری موفق رزمایش ترکیبی مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)

به گزارش خبرگزاری موج، این رزمایش با مشارکت پایگاه منطقه سوم دریایی امام حسین(ع)، آتش‌نشانی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، واحدها و ادارات این اداره کل و شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این مجتمع بزرگ بندری در محل‌های اسکله ۳، پایانه نفتی، پایانه کالای خطرناک، ساختمان اداری مرکزی این اداره کل بر اساس دستورالعمل‌های سامانه فرماندهی حادثهICS)) و تصویب‌نامه نظام جامع عملیاتی پدافندغیرعامل کشور و طرح تداوم کسب و کار و تمرین و اجرایی شد.

کسب اطمینان از دستیابی به سطح مطلوب ایمنی و توانایی دراجرای هماهنگ وهمزمان عملیات درچند حوزه مختلف در این مجتمع بزرگ بندری ، ارتقاء توان و اثربخشی پاسخ به شرایط اضطراری و به تبع آن کاهش آثار و پیامدهای جانی و مالی سوانح در صورت وقوع، جلب مشارکت کارکنان و همکاران در رویارویی با مخاطرات و شرایط اضطرار، بررسی ارتباطات برون‌سازمانی و ارزیابی ارتباطات درون سازمانی و حصول اطمینان از کفایت تمهیدات حفاظتی زیرساخت‌های حیاتی و حساس و شناسایی تهدیدات (داخلی و خارجی) و نقاط ضعف وقوت در بحران‌های احتمالی وکنترل آن‌ها را با رویکرد خودکفایی و خوداتکایی از مهمترین اهدافی بود که در جریان برگزاری این رزمایش دنبال می‌شد.

این رزمایش در دو حوزه دریایی و خشکی و مجموعا در۶ بخش مشتمل بر انجام عملیات اطفاء حریق دریایی، انجام امداد و نجات و مقابله با آلودگی دریایی، اطفاء حریق مخزن مشتقات نفتی درسایت نفتی، مقابله با نشت ماده سمی در پایانه کالای خطرناک، تخلیه اضطراری ساختمان اداری مرکزی و راه‌اندازی سیستم آسیب دیده شبکه فیبر نوری است که در سطوح شرایط اضطراری و بحران سطح۲ و امنیتی سطح ۳دسته‌بندی می‌شود.

حسب سناریوری از قبل طراحی شده، این رزمایش با اطلاع از انفجار در عرشه یک فروند و سقوط ۳ نفر از خدمه شناور به دریا و وقوع حریق در بخش مخازن سوخت شناور مذکور و اعلام وضعیت اضطراری دریایی آغاز و در ادامه یکی از مخازن پایانه نفتی پس از انفجاری مهیب دچارآتش سوزی شد.

سلسه حوادث بعدی نظیر حوادث امنیتی و سایبری از بخش‌های متنوع این رزمایش است که با حضوراعضاء کمیته مدیریت بحران درمرکز فرماندهی و فعال شدن سامانه فرماندهی حادثه (ICS) و ارتباط ستاد فرماندهی با فرماندهان صحنه توسط تیم‌های پاسخگویی خشکی و دریایی براساس شرح وظایف از پیش تعریف تعریف شده مدیریت و دامنه بحران کنترل شد.

 

احداث کانال دریایی جدید در بندر امام خمینی (ره) با هدف تداوم کارکرد در شرایط بحران

مدیرکل بنادر و دریانودی استان خوزستان در حاشیه برگزاری رزمایش ترکیبی پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، حفظ و تداوم کارکرد بندر را از اصول مهم در زمان وقوع بحران و مدیریت آن عنوان کرد و گفت: پیش‌بینی کانال‌های دسترسی دریایی نسبت به تعمیق و حفظ دسترسی دریایی به عرض ۲ کیلومتر در دست اقدام است.

ابوطالب گرایلوافزود: کانال دسترسی دریایی به موازات کانال فعلی به منظور ارتقای ضریب ایمنی در راستای پدافند غیرعامل در حال احداث است تا این بندر در برابر تهدیدات مصون‌سازی شود.

 وی با بیان بندر امام خمینی(ره) بزرگترین منطقه ویژه اقتصادی بندری کشور نقش حیاتی در تأمین کالای اساسی کشور دارد، تاکید کرد: افزایش توان عملیاتی با حفظ آمادگی کامل تجهیزاتی و ارتقای ظرفیت باربری اسکله‌ها به منظور افزایش توان پذیرش کشتی‌ها و تخلیه و بارگیری شناورهای ورودی در راستای اجرای اصول پدافند غیرعامل است.

مدیرکل بنادر و دریانودی استان خوزستان با تاکید بر حفظ و نگهداری راه‌های دسترسی به بندر گفت: بازسازی و تعریض بزرگراه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره)، جاده کمربندی بندر امام خمینی(ره) به آبادان، همچنین مسیرهای کنارگذر از طریق صنایع پتروشیمی از مصادیق بارز اجرای اصول و الزامات پدافند غیرعامل در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) است.

گفتنی است، منطقه ویژه بندر امام خمینی(ره) در جنوب خوزستان یکی از بنادر استراتژیک کشور در امر صادرات و واردات کالاهای اساسی است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه