English

توصیه‌های مهم سازمان جهانی بهداشت برای مدیریت مطلوب منابع آب

سازمان جهانی بهداشت به تازگی در گزارشی مفصل به ضرورت‌های تامین آب شرب سالم، پایدار و مقرون به صرفه برای همه مردم جهان پرداخت و بر لزوم تعامل دولت‌ها برای جبران عقب ماندگی‌ها در این حوزه تاکید کرد.

توصیه‌های مهم سازمان جهانی بهداشت برای مدیریت مطلوب منابع آب

به گزارش خبرگزاری موج، در گزارش سازمان جهانی بهداشت، مجموعه‌ای از توصیه‌های ساختار یافته درباره حکمرانی مطلوب آب، تامین مالی، توسعه ظرفیت‌ها و نوآوری ارائه شده است، مجموعه اقداماتی مهم که لازمه تحقق آن توجه ویژه دولت‌ها به این مسئله است.

در بخش اول این گزارش به موضوع مهم حکمرانی و لزوم تقویت هم افزایی بین نهاد‌های موجود برای رفع کمبود‌های نهادی و پشتیبانی قانونی برای بهبود کیفیت خدمات حوزه آب اشاره شده است.

از جمله مهم‌ترین توصیه‌هایی که در بخش حکمرانی به آن اشاره شده است می‌توان بر ضرورت ارائه قوانین ساده و شفاف به منظور حفاظت از کلیه مصرف کنندگان و تسهیل ارائه خدمات برای افراد فقیر و آسیب‌پذیر با شعار «هیچکس فراموش نخواهد شد» اشاره کرد.

در این بخش همچنین تاکید شده است که دولت‌ها باید به دنبال ایجاد محیطی کارآمد برای سیاست گذاری در جهت خدمات پشتیبانی از خدماتی با سطح بالاتر برای خانوارها، مراکز خدمات درمانی و مدارس باشند و وجود آب آشامیدنی سالم، فراوان و در دسترس در سکونتگاه‌ها به یک قاعده کلی تبدیل شود.

در کنار موارد ذکر شده دولت‌ها باید ضمن جدی گرفتن پدیده تغییر اقلیم و پیامد‌های ناشی از آن، اقدامات لازم برای افزایش تاب آوری زیر ساخت‌ها را در دستور کار قرار دهند تا تبعات تغییر اقلیم را کاهش دهند.

در این گزارش همچنین بر ضرورت برابری و عدالت جنسیتی در حوزه تامین آب تاکید شده و بیان شده است که دولت‌ها باید با مجموعه اقدامات و راهبرد‌های برگرفته از مدل‌های ریاضی و مهندسی تلاش کنند تا در مسیر تامین آب شرب سالم برای همه موضوع عدالت جنسیتی و برابری در این حوزه را مد نظر قرار دهند.

در بخش دیگر این گزارش بر لزوم توجه به مسائل مالی و تامین مالی به منظور تسریع در روند توسعه زیرساخت‌های آب شرب تاکید شده و در این رابطه نیز اشاره شده است که دولت‌ها باید ضمن شناسایی دقیق، تمام هزینه‌های مورد نیاز برای ارائه خدمات آب آشامیدنی تخصیص بودجه و تامین مالی از محل هزینه مصرف کنندگان را با جدیت پیگیری کنند.

در این بخش همچنین با اشاره به ضرورت ورود بخش خصوصی به صنعت آب و توسعه ظرفیت‌ها از محل همکاری با بخش خصوصی ذکر شده است که دولت‌ها می‌توانند با همکاری موسسه و نهاد‌های پشتیبان و ارائه وام‌های خرد به خانواده‌ها، مسیر توسعه ظرفیت‌های تامین آب شرب را تسهیل کنند.

یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم برای بهبود فرایند تامین آب شرب شهروندان موضوع توسعه ظرفیت‌هاست، مسئله‌ای که سازمان جهانی بهداشت تاکید دارد باید با برنامه‌ریزی و تخصیص بودجه پیگیری شود و در این حوزه نسبت به برنامه‌های آموزشی و نهادینه سازی موضوع آموزش به ویژه در برای کودکان و نوجوانان دقت نظر کافی شود.

در همین چارچوب بار دیگر اشاره شده که دولت باید با تقویت ظرفیت‌های خود به صورت جدی در برابر پدیده تغییر اقلیم انعطاف پذیری خود را بالا ببرند و کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای از تشدید بحران‌ها در این حوزه جلوگیری کنند.

همچنین در بخشی دیگر از این گزارش به مسئله جمع‌آوری و به روز‌رسانی داده و اطلاعات مرتبط با منابع آب شرب تاکید و بیان شده است که دولت‌ها باید با در اختیار گرفتن داده و اطلاعات مرتبط برای آگاهی هر چه بهتر، شناخت کمبود‌ها و نابرابری‌ها، تصمیم گیری‌های صحیحی را برای جبران کاستی‌ها در پیش بگیرند.

در بخش انتهایی این گزارش نیز به نوآوری و ضرورت توجه به آن اشاره شده است، موضوع بسیار مهمی که دولت‌ها باید با یک چشم‌انداز روشن و شفاف به دنبال آن باشند و با شناسایی رویکرد‌های نوآورانه و حمایت از آن‌ها مسیر توسعه ظرفیت‌ها از این حوزه را فراهم کنند.

لازمه تحقق کامل مجموعه مسائلی سازمان جهانی بهداشت عقیده دارد تعمیق همکاری‌ها و انجام سرمایه گذاری‌های عمومی در حوزه آب شرب است و لازم است دولت‌های مختلف در تعامل با یکدیگر و اشتراک گذاشتن دستاورد‌ها در کنار هم به بهبود شرایط موجود کمک کنند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه