English

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفت و گو با خبرگزاری موج؛

اجرای بیش از ۴۰ پروژه تحقیقاتی با محوریت پرورش ماهی در قفس

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، از اجرای 46 پروژه تحقیقاتی در سه دهه گذشته خبر داد.

اجرای بیش از 40 پروژه تحقیقاتی با محوریت پرورش ماهی در قفس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه پرورش ماهی در قفس در ایران از دهه 70 شروع شد، گفت: محققان علوم شیلاتی کشور، از همان زمان، تحقیقات خود را در این عرصه آغاز کردند که تاکنون بیش از 40 پروژه به مرحله اجرا رسیده است.

محمود بهمنی، افزود: پرورش ماهی در قفس، با استقرار قفس های کوچک پشت سدها و آب بندان ها شکل گرفت که تا امروز ادامه داشته و این حاصل تلاش همکاران سازمان شیلات ایران و محققان این بخش است؛ به گونه ای که این موضوع جزو معدود موضوعات مطرح شده در طرح های اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.

بهمنی، با اشاره به اینکه هنوز برای رسیدن به اهداف تعیین شده، راه طولانی در پیش است، عنوان کرد: اگرچه کوشش فراوانی در این مسیر صورت گرفته، اما بنا به دلایلی مانند تحریم های ظالمانه و عدم تامین اعتبارات لازم، این صنعت به اندازه کافی رشد نداشته است.

تدوین بسته دانش بنیان با محوریت پرورش ماهی در قفس، امکان سنجی پرورش ماهی در دریاها، ارزیابی اثرات زیست محیطی و دستیابی به بیوتکنیک پرورش گونه های جدید مانند ماهی آزاد دریای خزر، سوف سفید، خاویاری، شانک، صبیتی و سی بس برای محیط های محصور، بخشی از مهمترین عناوین پروژه هایی است که رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به آنها اشاره کرد.

وی، در خصوص پرورش ماهی آزاد دریای خزر در قفس های دریایی، گفت: این ماهی، بهترین گزینه برای جایگزینی با ماهی قزل آلاست که در این خصوص تحقیقات فراوانی توسط مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی و پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور انجام گرفته است. در این راستا محققان موفق به تولید نسل ششم این ماهی شده اند که قابلیت پرورش داشته و به غذادهی دستی عادت کرده است.

 

بیشتر بخوانید:

رشد صنعت پرورش ماهیان زینتی در ایران / تولید ماهیان زینتی در کشور ۵۰۰ میلیون قطعه در سال

 

بهمنی، بهره برداری از پروژه های تحقیقاتی را یکی از اصلی ترین عوامل پشتیبان برای پرورش دهندگان دانست و بیان کرد: ایجاد مراکز تحقیق، آموزش و ترویج ماهی در قفس به عنوان پایلوت های مطالعاتی-عملیاتی در شمال و جنوب کشور، یکی از مهمترین راهبردهای توسعه پرورش ماهی در قفس به شمار می رود. البته این مهم در جنوب کشور به ویژه در ایستگاه تحقیقاتی بندر لنگه توسط محققان علوم شیلاتی پایه ریزی شده و تفاهمنامه های همکاری با بخش خصوصی در این زمینه منعقد شده است.

بهمنی، در پایان ابراز امیدواری کرد که مجموعه های موثر در امر پرورش ماهی در قفس، بتوانند با همکاری بیشتر نسبت به گذشته و نیز مشارکت با بخش خصوصی، در مسیر پیشبرد اهداف توسعه پایدار در این صنعت گام بردارند و به اهداف تعیین شده دست یابند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه