English

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت؛

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

افزایش مصرف برق، تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری، سرعت ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن، سهام بورسی رایگان و وضعیت نامطلوب توزیع گوشت در کشور از جمله مهمترین موضوعات اقتصادی است که رسانه‌ها در هفته گذشته به آنها پرداخته‌اند.

افزایش مصرف برق/ تهاتر نهاده‌های کشاورزی با دیگر کشورها و سرعت ساخت پروژ مسکن ملی

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، افزایش مصرف برق، تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری، سرعت ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن ، سهام بورسی رایگان و وضعیت نامطلوب توزیع گوشت در کشور از جمله موضوعاتی هستند که در هفته‌ای که گذشت از انعکاس قابل توجهی برخوردار بودند.

 

 افزایش ۳ هزار مگاواتی مصرف برق

هفته‌ای را که پشت سر گذاشتیم مصرف بی سابقه‌ ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات رکورد زد و بیش از ۳ هزار و ۲۰۰ مگاوات به مصرف برق کشور اضافه شده بود که برای تأمین آن نیازمند ساخت بیش از ۵ هزار نیروگاه هستیم که رکورد بالایی است. به گفته وی، با توجه به اینکه هفته آینده شاهد افزایش دما نسبت به هفته جاری هستیم، امیدواریم مصرف برق افزایش پیدا نکند. اما پیش بینی می‌شود مصرف برق به ۷۳ هزار مگاوات برسد.

مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق، با اشاره به اینکه مصرف برق در روز جاری ۷۱ هزار مگاوات پیش بینی می‌شود گفت: این میزان از مصرف ۷ هزار مگاوات نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش تقاضای مصرف وجود دارد که بخش عمده آن مربوط به حوزه تولید است. رسیدن به کاهش ۱۰ درصدی مصرف برق و دریافت پاداش با راهکارهای بسیار ساده امکان‌پذیر است: دمای آسایش، تاحدامکان از دمای آسایش یعنی ۲۴ درجه در کولرهای گازی استفاده شود، کولرهای آبی روی دور کند، سایبان برای کولرهای آبی، استفاده‌نکردن از وسایل پر مصرف برقی در ساعت اوج مصرف، خاموش‌کردن لامپ‌های اضافی، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف، افزایش طول عمر تجهیزات برقی، برچسب انرژی، استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف و افزایش طول عمر تجهیزات برقی از جمله راهکارهای صرفه‌جویی در مصرف برق است.

همچنین طبق اعلام سازمان ایمیدرو، استراتژی ساخت نیروگاه برق صنایع و معادن در راستای اجرای مفاد تفاهم‌نامه امضا شده میان وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیرو (مهرماه سال ۱۴۰۰) است. طبق پیوست این تفاهم نامه؛ ظرفیت احداث نیروگاه های برق نسبت به برنامه اولیه ۱۰هزار مگاواتی، افزایش یافته است. طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته؛ ظرفیت در دست احداث نیروگاه‌ها به حدود ۶۲۰۰ مگاوات رسیده است. از شرکت‌های فعال معدن و صنایع معدنی در ساخت نیروگاه که راهبری آن را سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدن(ایمیدرو) بر عهده دارد؛ می‌توان به فولاد مباکه؛ ملی مس، گل‌گهر، چادرملو، فولاد خوزستان، آلومینا ایران، آلومینیوم جنوب، فولاد شادگان و... اشاره کرد.

4571557

 

تهاتر نهاده‌های کشاورزی در مبادلات تجاری

ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری بین ایران و دیگر کشورها از مهمترین مسائل اقتصادی کشور در هفته گذشته بود که بدان پرداخته شد. به‌طوری که محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با ولادیمیر اورلیچ، رئیس پارلمان صربستان و هیأت همراه اظهار کرد: ایران و صربستان رابطه دوستانه تاریخی با هم داشته و دارند و ما تلاش می‌کنیم این رابطه مستحکم‌تر از گذشته در حوزه‌های اقتصادی و به ویژه کشاورزی گسترش یابد. بخش قابل توجهی از کود فسفاته ایران از صربستان تهیه می‌شود و با توجه به حجم بالای تولید اوره در ایران آمادگی داریم از طریق تهاتر کود فسفاته را در ازای کود اوره از صربستان تهیه کنیم.

همچنین مسأله رسیدگی به مشکلات و معضلات قیمت خرید تضمینی گندم از دیگر موارد مهم در هفته گذشته بود. چنانچه گندمکارانی که محصولات خود را در اختیار سیلوهای دولتی تحویل داده‌اند و در انتظار پرداخت مطالبات خود به نرخ روز هستند. با این حال گویی این مشکل تمام نشدنی است زیرا مطالبه گندمکاران خرید به نرخ روز است اما دولت همواره بر نرخ ۱۵ هزار تومان تأکید دارد و اصلاح قیمت را تا کنون اعمال نکرده است. به گفته بسیاری از فعالان این حوزه پرداخت نکردن مطالبات گندم‌کاران ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور نتایج منفی و سویی را رقم بزند.

امضای تفاهم نامه ایران و مالزی در بخش کشاورزی و رشد ۳۸.۴ درصدی تجارت غیرنفتی ایران و ارمنستان از دیگر مسائل اقتصادی مهم کشور بود، موضوعی که  سید روح اله لطیفی همزمان با سفر وزیر خارجه ارمنستان به کشورمان درباره آن گفت: صادرات غیرنفتی ایران به ارمنستان در سال ۱۴۰۱ شاهد رشد ۵۳درصدی بود و این روند در بهار امسال، شتاب بیشتری را با رشد ۳۸.۴ درصدی نسبت به سه ماهه نخست ۱۴۰۱ پیدا کرده است.

 

n00319373-b

 

 سرعت ساخت پروژه‌های نهضت ملی مسکن

به گفته دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور، پروژه‌های نهضت ملی مسکن با پرداخت تسهیلات ساخت به سرعت اجرایی خواهد شد. فرشید پور حاجت دبیر انجمن انبوه سازان مسکن کشور اعلام کرده است: بازار برای رشد و هدایت باید به سمت ساخت وساز هدایت شود و در این بخش برای کاهش  هزینه ها باید حوزه ساخت و ساز تقویت شود.

او ادامه داد: دولت باید برای هدایت تسهیلات در این بخش با بانک ها صحبت کرده و از سوی دیگر بانک ها باید به تعهدات خود در حوزه پرداخت تسهیلات همکاری لازم را انجام دهند و زمینه برای پرداخت تسهیلات ساخت در قالب ۲۰ درصد از تسهیلات را اجرایی کنند.

 

بیشتر بخوانید: 

جریان گوشت‌های وارداتی معطل شده چه بود؟

افزایش ۳ هزار مگاواتی مصرف برق کشور در هفته گذشته

اجرای پروژه‌های نهضت ملی مسکن سرعت می‌گیرد

 

حبیب اله محبی مدیرکل بنیاد مسکن استان ایلام، در خصوص ۱۰۸۸ واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن واقع در سایت پارک کوثر شهر ایلام نیز گفته است: فاز اول با ۲۱۶ واحد به پیمان رفته است و فازهای بعدی نیز پس از تأیید نقشه توسط نظام مهندسی و صدور پروانه به مناقصه گذاشته می شود. در این مدت مبلغ ۷۵۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان مسکن ملی در مناطق روستایی و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت این استان پرداخت شده است.

 

بازار+مسکن

 

سهام بورسی رایگان

معاملات بورسی همواره در کانون توجه اقتصاددان قرار دارد، به‌طوری که ذبیح‌الله سلمانی با بیان اینکه تا روز سه‌شنبه سوم مردادماه ۴۹۷ هزار و ۳۳۰ نفر برای تخصیص صندوق‌های قابل معامله برای متولدین سال ۱۴۰۱ ثبت‌نام کرده‌اند، اظهار کرد: بر اساس آمار در شش ماهه اول سال ۱۴۰۱، حدود ۵۰۰ هزار نفر متولد شدند؛ بنابراین اکثر والدین این متولدین برای تخصیص صندوق‌های مذکور به فرزندشان اقدام کرده‌اند. به گفته وی، در این راستا از ۱۵ مردادماه سال جاری سیستم برای ثبت‌نام افرادی که در سه ماهه سوم سال ۱۴۰۱ متولد شده‌اند باز شده و فرایند ثبت‌نام آغاز می‌شود.

همچنین براساس اعلام شرکت بورس کالای ایران، ۳ کالا و محصول متعلق به ۳ شرکت در بازار اصلی و ۵ محصول از ۵ شرکت در بازار فرعی پذیرش شده است. براساس اطلاعیه مدیریت پذیرش بورس کالا ی ایران، محصول میلگرد فولادی شرکت نورد گرم سمنان، اتیلن گلایکول شرکت پارس گلایکول و قیر شرکت پالایش قیر پارس آذران ارس، برای عرضه در بازار اصلی بورس کالا پذیرش شده است.

 

download

 

جریان گوشت‌های وارداتی معطل شده چه بود؟

یکی دوسالی می‌شود که وضعیت توزیع و قیمت گوشت در کشور نابسامان است. گاهی از کمبود آن سخنانی شنیده می‌شود و گاه از گرانی آن، موضوعی که رسانه‌ها در هفته‌ای که گذشت به آن پرداختند.

گمرک ایران در خصوص معطلی ۱۷ ماهه یک محموله ۱۱۵ تنی گوشت منجمد وارداتی در بندرعباس، اعلام کرد: مشکل اصلی این محموله معطلی ۱۱ ماهه صاحب کالا در دریافت قبض انبار و عدم صدور مجوز دامپزشکی در چند ماه گذشته بود. گمرک ایران در واکنش به این موضوع گوشت‌های وارداتی ، توضیح داد: محموله‌های گوشت منجمد وارداتی و به طور مشترک متعلق به دو شرکت بود که در ۳ اظهارنامه (سه محموله) به گمرک اظهار شده است که یکی از این اظهارنامه‌ها در تاریخ ۱۴۰۱/۲/۱۱ و دیگری در تاریخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ به گمرک اظهار و به ترتیب در تاریخ ۱۴۰۱/۹/۱۶ و ۱۴۰۱/۹/۱۵ مجوز ترخیص این محموله‌ها از سوی سازمان دامپزشکی صادر و پس از صدور مجوز ترخیص از سوی این سازمان، در همان تاریخ‌های یاد شده و در کمترین زمان ممکن، تشریفات گمرکی این محموله‌ها انجام و تحویل صاحب کالا شد.

علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهادکشاورزی درباره واردات و تنظیم بازار گوشت گفته است: با توجه به همزمانی مناسبت‌هایی نظیر سفرهای تابستانی و نیز بازگشت حجاج و آغاز مراسمات مذهبی سوگواری اهل بیت و در نتیجه افزایش قیمت مرغ و گوشت وزارت جهاد کشاورزی با همکاری بانک مرکزی نسبت به تامین ارز و افزایش فوری حجم واردات اقدام کرد. به گفته وی، با واردات روزانه ۱۰۰ تن گوشت گرم گوسفندی از روسیه، رومانی و مغولستان و توزیع به قیمت هر کیلو ۲۶۰ هزار تومان و نیز واردات گوشت منجمد و توزیع به قیمت ۱۸۰ هزار تومان تلاش می‌شود قیمت گوشت در ایام پیش رو کنترل شود. طی ۳ هفته آتی نیز فرآیند واردات گوشت گرم از آفریقا نیز به قیمت هر کیلو ۱۸۰ هزار تومان به ظرفیت واردات گوشت گوسفندی کشور افزوده خواهد شد. قائم مقام وزیر کشاورزی همچنین به واردات بیش از ۳۰۰ هزار تن دانه و کنجاله مورد نیاز مرغداران کشور طی چند روزه گذشته اشاره کرد و گفت: با پرداخت ارز بخش قابل توجهی از کشتی‌های موجود در بنادر با اولویت نهادهای مورد نیاز تولید نیاز کشور تا سه ماه آتی به نهاده‌های مورد نیاز دام و طیور اقدام شده است.

واردات+مرغ+و+گوشت

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه