English

در هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری مطرح شد؛

تولید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن محصولات آبزی درسال گذشته

رئیس سازمان شیلات ایران گفت: بیش از ۵۰ درصد ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی تولید می شود.

تولید یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن محصولات آبزی درسال گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، رئیس سازمان شیلات ایران در هشتمین همایش ملی خاویار با بیان اینکه کل تولید سال گذشته محصولات آبزی یک میلیون و ۳۶۱ هزار تن بود که سهم تولیدات آبزی پروری ۵۹۹ هزار تن و صید و صیادی ۷۶۲ هزار تن بود است گفت: ارزش محصولات شیلاتی صادر شده از کشور ۶۰۵ میلیون تن ثبت شده است. به گفته وی  رکورد تولید آبزیان سال گذشته در کشور شکسته شد.

سیدحسین حسینی افزود: از لحاظ کمی سهم محصولات شیلات در بخش کشاورزی یک درصد است و این عدد به لحاظ ارزش افزوده بیش از ۱۰ درصد از آورده محصولات کشاورزی را تشکیل می‌دهد.

رئیس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه  ۱۹۶ مزرعه پرورش ماهیان خاویاری در کشور داریم  خاطر نشان کرد: این مزارع ظرفیت تولید ۸ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۸۰ تن خاویار را دارند. مزارع در ۲۲ استان پراکنده بوده اما ۵۰ درصد تولید ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی انجام می‌شود.

به گفته وی در ۲۲ استان کشور این مزارع پرورش ماهیان خاویاری پراکنده شده‌اند اما تولید بیش از ۵۰ درصد ماهیان خاویاری در استان‌های شمالی انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه درآمد حاصل از صادرات محصولات حوزه شیلات، سهم ماهیان خاویاری ۳ دهم درصد بوده اما به لحاظ ارزشی ۲.۲ درصد از کل صادرات و ارزآوری این حوزه را به خود اختصاص داده است گفت: نامه تولید برای ۲۰ هزار تن گوشت ماهیان خاویاری و ۲۰۰ تن خاویار در انتهای برنامه هفتم توسعه هدف گذاری شده است.

به گفته این مقام مسوول سال گذشته صنعت شیلات موفق شد ۱۱ هزار میلیارد تومان جذب سرمایه داشته باشد که بیش از ۷ هزار میلیارد تومان آن مربوط به بخش خصوصی بود. این عدد نسبت به سال قبل ۴.۳ برابر شده است.

 

پرورش ۱۰ هزار تن گوشت ماهی

در ادامه هشتمین همایش ملی ماهیان خاویاری مدیر کل دفتر بازسازی و حفاظت از ذخائر ژنتیکی آبزیان شیلات ایران توضیح داد: از سال ۱۳۹۲ فاز نخست توسعه ماهیان خاویاری آغاز کردیم و در آن سال کسی باور نداشت بتوانیم ۱۰۰ تن ماهیان خاویاری معادل ۱۰ هزار تن گوشت این نوع ماهی را در کشور پرورش دهیم.

ناصر کرمی راد با بیان اینکه هر کالای لوکسی با کلمه خاویار همراه است، افزود: پیش تر تجارت خاویار با صید پیش می‌رفت اما از سال ۲۰۱۰ میلادی که صید تجاری ماهیان خاویار دریای خزر ممنوع شد تولید و پرورش آن آغاز شد.

وی تصریح کرد: در فاز دوم برنامه ویژه برای توسعه این ماهیان در نظر داریم که در کنار صید تجاری، توسعه متوازن تولید ماهیان خاویار را در کشور به شکل پایدار حفظ کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه