English

معاون علمی رئیس‌جمهور:

برنامه‌های عمومی کردن علم در تمام ستادهای فناوری با همکاری رسانه‌ها اجرای می‌شود

معاون علمی رئیس‌جمهوری عمومی شدن علم نانو در جامعه را به واسطه فعالیت رسانه‌های علمی دانست و گفت: باید برنامه‌های بسیار جدی برای عمومی کردن علم در تمام ستادهای این معاونت داشته باشیم، تجربه خوب ستاد نانو در تمامی ستادها اجرایی شود، چون این ستادها نیاز به حمایت جدی رسانه‌ها دارند.

برنامه‌های عمومی کردن علم در تمام ستادهای فناوری با همکاری رسانه‌ها اجرای می‌شود

به گزارش خبرگزاری موج، روح‌الله دهقانی فیروز آبادی امروز در اختتامیه جشنواره نانو و رسانه اظهار کرد: قبل از هر چیزی خاضعانه در برابر شما که در مقدس‌ترین کار یعنی ترویج علم و فناوری هستید، سر تعظیم فرود می‌آورم.

وی با تاکید بر اینکه اهمیت مساله رسانه و خبر و محتوا بسیار بالا است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین موارد مهم در زندگی هوا و آب و غذا است و اینها نیازهای جسمی است تا فرد بتواند زنده بماند، ولی امروزه ما با بشری مواجه هستیم که بیش از آنکه به زندگی جسمی توجه کند، بر زندگی روحی و ذهنی متمرکز است، بنابراین تولید خوراک سالم‌  و پر محتوا و رساندن آنها به افراد امروز از درجه اهمیتی به اندازه غذای جسمی برخوردار است.

وی با بیان اینکه امروز انسان‌ها با شناخت‌هایشان تصمیم می‌گیرند و زندگی می‌کنند، خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین ابزارهای حوزه علوم شناختی و فناوری‌های شناختی رسانه و محتوای رسانه‌ای است. چرا که امروز روزگار ما مملو از کتاب و سریال و محتواهایی است که انسان‌ها در مورد آن فکر می‌کنند و تصمیم می‌گیرند.

دهقانی فیروز آبادی عصر حاضر را عصر ذهن‌ها و شناخت‌ها توصیف کرد و یادآور شد: از این رو به اندازه‌ای که صنعت غذایی و آب و هوای پاک می‌تواند بر سلامت ما اثرگذار باشد، صنعت رسانه نیز می‌تواند بر زندگی بهینه یک جامعه اثرگذار باشد و این یک واقعیت است.

وی با اشاره به ترویج علم و فناوری، گفت: ترویج علم و فناوری یک موضوع بسیار جدی در سطوح بسیار بالا در دنیا است و یکی از وظایفی که نهادهای بزرگ علمی دنیا مانند بنیادهای علم برای آن هزینه می‌کنند و برنامه‌ریزی دارند، مساله ترویج عمومی علم است.

وی با طرح این سؤال که آگاه شدن  مردم جامعه در هر سطحی نسبت به علم چه اهمیتی دارد، گفت: این مساله آنقدر اهمیت دارد که می‌تواند یک حوزه علمی را ارتقاء دهد و یا رو به افول برود. یکی از رسالت‌های رسانه این است که می‌تواند محتوایی که وجود ندارد و یا کاری که انجام نشده و یا بد انجام شده را به گونه‌ای نشان دهد که به بهترین نحو دیده شود و همچنین کاری که اجرایی شد و واقعیتی که هست، طوری نشان دهد که گویی هرگز وجود نداشته است.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با بیان اینکه واقعیت آن است که ما در ذهن‌هایمان زندگی می‌کنیم، افزود: ما به آنچه ذهن‌هایمان پردازش کرده، باور داریم، بر این اساس آنچه که مردم درباره علم فکر می‌کنند، بسیار اهمیت دارد.

وی با اشاره به اهمیت عمومی کردن علم، خاطر نشان کرد: داستان نانو و تجربه آن، قابل تقدیر است که به موقع متوجه اهمیت صنعت رسانه در ایجاد یک مطالبه عمومی شدند.

وی ادامه داد: دانشجویان بیشتر در رشته‌هایی تحصیل می‌کنند که اخبار و بازار و نیاز آینده کشور و جهان در آنها لحاظ شده باشد. همچنین رسانه‌ها به راحتی می‌توانند سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی را به جاهای مورد نظر هدایت کنند. رسانه‌های دیگر نقش سرگرمی و آگاهی دارند، ولی رسانه علم از آنجایی که آگاهی بخش و روشنی‌بخش مسیر است، برای مردم تعیین تکلیف می‌کند که زندگی خود را چگونه تنظیم کنند.

دهقانی فیروزآبادی، صیانت و پایداری دولت‌ها را یکی از کارکردهای رسانه دانست و گفت: موضوع نانو آنقدر عمومی شده که تبدیل به گفتمان روز جامعه شده است، به گونه‌ای که با تغییر دولت‌ها و آدم‌ها نمی‌توان این حوزه را حذف کرد و یکی از رسالت‌های رسانه علم صیانت و پایدار کردن اولویت‌های دولت‌ها است.

وی، تجارت را از دیگر کارکردهای رسانه‌ها نام برد و یادآور شد: رسانه می‌تواند با ایجاد محتوای علمی یک باور را رونق دهد.

دهقانی فیروزآبادی اضافه کرد: علوم تخصصی ژورنال‌های تخصصی فعال هستند که فضای دیگری دارند، ولی اکنون در حوزه رسانه فناوری‌های عمومی حرف می‌زنیم و این مساله برای ما اهمیت ویژه دارد و بر این باور هستیم که اگر امروز کشور در حوزه نانو موفقیت‌هایی را کسب کرده و جوانان و اساتید و شرکت‌های خوبی در این حوزه ایجاد شده‌اند، بخش عمده آن مدیون رسانه‌ها و افرادی که محتوای خوبی تولید کردند، است. از این رو ما مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی را در معاونت علمی ایجاد کردیم و این مرکز را به توسعه علم و فناوری اختصاص دادیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری با اشاره به اهمیت هوش مصنوعی، فناوری‌های شناختی و زیست مهندسی، مولد پیشرفته، اپتیک و کوانتوم، گفت: ما ۱۰ ستاد توسعه فناوری داریم و همه آنها بر اساس جریان‌های قوی دنیا احصاء شدند و ما امروز به کمک شما رسانه‌ها نیاز داریم‌.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: ما باید برنامه‌های بسیار جدی داشته باشیم و تجربه خوب نانو در تمامی ستادهای معاونت اجرایی شود، چون این ستادها نیاز به حمایت جدی رسانه‌ها دارند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه