English

سهم برق صنایع دوباره از خانگی پیشی می‌گیرد؟

نگاهی به آمارها نشان می‌دهد در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم مصرف برق بخش صنایع به ۳۴ درصد و سهم مصرف برق بخش خانگی به ۳۳.۷ درصد رسید. این در حالی است که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش صنعت ۳۲.۲ درصد و میزان مصرف بخش خانگی نیز ۳۵ درصد بود، اما این وضعیت در سال جاری چگونه رقم خواهد خورد؟

سهم برق صنایع دوباره از خانگی پیشی می‌گیرد؟

به گزارش خبرگزاری موج ، بر اساس تازه‌ترین آمار و ارقام اعلامی از سوی شرکت مدیریت شبکه برق ایران، رکورد نیاز مصرف برق کشور در هفته جاری برای بار دوم شکسته شد و از ۷۱ هزارو ۹۸۷ مگاوات عبور کرد.

در همین رابطه "مصطفی رجبی مشهدی" سخنگوی صنعت برق با تاکید بر تلاش بی‌وقفه کلیه کارکنان صنعت برق برای تامین برق مطمئن و پایدار نگه‌داشتن شبکه برق سراسری، همچنین به رسانه‌ها گفت: برای تامین برق پایدار هم اکنون به کمک جدی هموطنان نیازمندیم.

وی افزود: مردم می‌توانند بدون آنکه رفاه خود را کاهش دهند با اعمال روش‌های ساده به مدیریت مصرف برق و گذر از این شرایط بحرانی کمک کنند که از جمله این نکات عدم استفاده از لوازم برقی پرمصرف در ساعات اوج مصرف که از ساعت ۱۱ تا ۱۷ و ۲۰ تا ۲۳ و نیز تنظیم دمای کولر‌های گازی روی عدد ۲۴ و یا استفاده از دور کند کولر‌های آبی استفاده است.

روز شنبه هفته جاری نیز علی اکبرمحرابیان وزیر نیرو در گفت‌وگو با رسانه ملی ضمن اشاره به این نکته که بیش از ۳۰ هزار مگاوات از مصرف کنونی کشور مربوط به استفاده از سیستم‌های سرمایشی است، بیان کرد: به منظور تامین برق پایدار برای همه هموطنان، لازم است مردم تا جایی که امکان دارد در مصرف برق صرفه‌جویی کنند.

اشاره وزیر نیرو و سخنگوی صنعت برق کشور بر ضرورت صرفه‌جویی توسط مشترکان بخش خانگی و تجاری از آن جهت مهم است که بدانیم در صورت افزایش بی‌محابای مصرف برق در این دو بخش، حفظ پایداری شبکه سراسری همزمان با تلاش برای جلوگیری از خاموشی در بخش خانگی، جز با اعمال محدودیت بیشتر و کاهش سهم مصرف سایر بخش‌ها به ویژه بخش صنعت محقق نمی‌شود.

اتفاقی که معنای دیگر آن متأثر شدن بخش تولید و افزایش مشکلات این بخش در فصل تابستان خواهد بود و آثار زیان باری بر روی اشتغال، معیشت و کسر درآمد قابل توجهی از جمعیت کشور اعم از کارگران و دیگر فعالان بخش صنعت خواهد گذاشت.

این موضوع از آن جهت مهم‌تر جلوه می‌کند که بدانیم در شش ماهه نخست سال گذشته و در سایه مشارکت مطلوب مشترکان بخش خانگی با طرح‌های مدیریت مصرف برق، صنایع کشور نسبت به سال‌های قبل شرایط بهتری را تجربه کردند.

به طور مشخص در شش ماهه نخست سال ۱۴۰۱ سهم مصرف برق بخش صنایع به ۳۴ درصد و سهم مصرف برق بخش خانگی به ۳۳.۷ درصد رسید. این ارقام در حالی سال گذشته به ثبت رسید که در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ میزان مصرف برق بخش صنعت ۳۲.۲ درصد و میزان مصرف بخش خانگی نیز ۳۵ درصد بود.

 

 افزایش سهم مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱

این یعنی در ۶ ماهه نخست سال ۱۴۰۱ و در سایه مشارکت مطلوب مشترکان بخش خانگی، برای اولین بار شاهد افزایش سهم مصرف بخش صنعت نسبت به بخش خانگی بودیم که معنای مشخص آن افزایش ظرفیت تولید و اشتغال کشور در سال گذشته بود.

مجموع این شرایط سبب شد تا میزان مصرف برق صنایع در بخش پتروشیمی ۳۰ درصد، آلومینیوم کشور ۱۸ درصد، بخش فولاد کشور ۸ درصد و سیمان ۴.۵ درصد در نیمه نخست سال گذشته نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش یابد.

با در نظر گرفتن موضوع مهم ناترازی موجود میان میزان تولید و مصرف برق کشور و نیز ظرفیت محدود تولید برق کشور، طبیعتاً در سال جاری نیز ایجاد شرایط مطلوب برای تأمین برق بخش صنایع وابستگی شدیدی به میزان مصرف برق در بخش خانگی خواهد داشت.

وابستگی مستقیم و معناداری که در صورت حفظ روند افزایشی میزان مصرف برق بخش خانگی در سال جاری، بیم آن می‌رود اجازه تکرار ایجاد شرایط مطلوب برای بخش صنعت را از دستگاه‌های متولی سلب کند به بیان دیگر دود پرمصرفی و بد مصرفی در بخش خانگی به چشم کارگران و فعالان بخش صنعت برود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه