English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

چرا وزیر صنعت استیضاح شد؟ / مطالبات مردم از وزیر صنعت بعدی چیست؟

وزیر صنعت در حالی با 162 رای نمایندگان با استیضاح کنار رفت که مدعی بود عامل گرانی خودرو دلار است، در حالی که از زمان وزارتش قیمت دلار نسبت به پراید رشد کمتری داشته است. از این رو مطالبات امروز مردم انتخاب وزیری کارآمد برای حذف مافیای خودرو، افزایش تولید و آزادسازی واردات خودرو برای ایجاد رقابت پذیری در تولید است.

چرا وزیر صنعت استیضاح شد؟ / مطالبات مردم از وزیر صنعت بعدی چیست؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، در حالی وزیر صنعت، معدن و تجارت با رای 162 نفر از نمایندگان مجلس از صندلی وزارت کنار رفت که حدود 102 نفر هم به او رای اعتماد دادند و این مساله حکایت از این دارد که مجلس شورای اسلامی هم کارآمد نیست، زیرا بر اساس وضعیت کنونی تولید و تجارت کشور باید بیش از 90 درصد از نمایندگان مجلس به رفتن او رای می دادند و شاید شائبه های مطرح شده درباره دریافت 70 خودروی شاسی بلند توسط نمایندگان در جلسه استیضاح قبلی وزیر درست بوده است که در جلسه کنونی 105 نماینده موافق ماندن او بودند.

 

بیشتر بخوانید:

سیدرضا فاطمی‌امین از وزارت صمت خداحافظی کرد

مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صنعت چه گفتند؟

اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی هم حساب کنیم قیمت خودروها میلیاردی نمی‌شود + فیلم

چرا خبر استیضاح شما قیمت دنا را ۷۰ میلیون کاهش داد!؟ + فیلم

 

به عبارت دیگر در بین مخالفان وزیر صنعت، معدن و تجارت یک عضو هیات رییسه مجلس اشاره کرد که از زمان روی کار آمدن فاطمی امین در وزارت صنعت قیمت پراید حدودا 3 برابر شده است و این مساله حتی با منطق دلار هم همخوانی ندارد، زیرا در این مدت قیمت دلار دو برابر شده و آیا غیر از این است که بازار خودروی کشور توسط دلالان مدیریت می شود و عملا ضعف نظارتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است که باعث شده قیمت خودرو در یک بازه زمانی یک ساله دوبرابر شود.

 

عملکرد وزارت صنعت در گرانی مصالح ساختمانی

یکی دیگر از بخش هایی که این روزها به شدت با چالش مواجه است بخش مسکن کشور بوده که به دلیل گرانی مصالح ساختمانی با رکود مواجه شده و از نظر کارشناسان اقتصادی مهمترین دلیل این مسئله گرانی مصالح ساختمانی و افزایش قیمت زمین است، به همین دلیل یکی از مخالفان وزیر صنعت هم در جلسه استیضاح به این مسئله اشاره کرد که عملکرد ضعیف وزارت صنعت روی مسکن مردم هم تاثیر گذاشته است.

در شرایط کنونی یکی از ظرفیت های خوب اقتصادی کشور بخش معدن است که گزارش ها از عملکرد معادن کشور در سال های اخیر حکایت از این دارد که رشد چندان بالایی را ثبت نکرده اند در شرایطی که ایران به شدت به درآمد ارزی نیاز داشت و بخش معدن می توانست تا حدودی این مساله را برطرف کند.

در واقع می توان ادعا کرد که وزیر صنعت، معدن و تجارت در دو سال گذشته روی بازار خودرو تمرکز کرد و هر روز بحث عرضه خودرو در بورس کالا یا حذف معاملات خودرو از بورس کالا مطرح بود و در نهایت با عرضه آن در بورس کالا قیمت خودرو در بازار آزاد تغییری نکرد و وعده وزیر صنعت برای تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو هم مغفول ماند. هرچند وزیر صنعت در جلسه دفاعیه خود گرانی دلار را عامل قیمت خودرو عنوان کرده اما به توجه به رشد بیشتر قیمت خودرو نسبت به دلار می توان آن را بهانه ای برای جلوگیری از استیضاح قلمداد کرد.

در شرایط کنونی بسیاری از مردم نسبت به عملکرد وزیر آینده صنعت حساس هستند و امیدوارند که رئیس جمهوری فردی را به عنوان وزیر بعدی به مجلس معرفی کند که در گام اول مطالبات مردمی را دنبال کند و گرفتار مافیای خودرو و واردات نشود. به عبارت دیگر اگر قرار است در بازار خودرو اتفاقی بیافتد موضوع افزایش تولید و آزادسازی واردات خودرو را دنبال کند تا علاوه بر اینکه عرضه و تقاضا به حالت تعادل برسد، خودروسازان هم به دنبال عرضه محصولات با کیفیت باشند زیرا در شرایط کنونی هیچ مشتری ایرانی از وضعیت کیفیت خودروی ایران راضی نیست.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه