English

گزارش استیضاح از وزیر صنعت در مجلس؛

مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صنعت چه گفتند؟

نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند و در نهایت مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد.

مخالفان و موافقان استیضاح وزیر صنعت چه گفتند؟

به گزارش خبرگزاری موج، جلسه بررسی استیضاح رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت سیزدهم با حضور مخبر معاون اول رئیس جمهور و برخی وزرای کابینه آغاز شد.

گفتنی است محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، وزیر صمت را در این جلسه همراهی می کنند.

 

موافقات استیضاح:قیمت خودرو سرسام‌آور است

رسولی نژاد نماینده دماوند در موافقت با استیضاح وزیر صمت، عدم وجود برنامه مدون برای تعهدات ارزی صادکنندگان، کارت های یکبار مصرف بازرگانی، ایجاد فضای رانتی در تخصیص ارز به گروههای خاص، رفع نشدن مشکل رفع تعهدات ارزی صادر کنندگان را از مشکلات وزارت صمت در دوره وزارت فاطمی امین برشمرد.

وی مردمی نبودن مدیران وزارتخانه و بی توجهی به شرایط اقتصادی کشور را مورد انتقاد قرار داد و گفت که این کار سبب شده تا آنان مشکل مردم را درک نکنند.

رسولی نژاد با اشاره به چالش های صنعت خودرو در کشور بیان داشت: وزیر صمت قرار بود برای ساماندهی صنعت خودرو برنامه های خود را ارائه دهد اما هنوز برنامه خاصی از سوی وزیر ارائه نشده و قیمت خودرو همچنان سرسام آور است.

نماینده مردم دماوند بیان داشت: انتصابات فامیلی بدون توجه به شایستگی ها، عدم توجه به شرایط کشور و برگزاری جلسات پر هزینه از دیگر چالش های وزرات صمت است.

 

قیمت مسکن سر به فلک کشیده است

در ادامه ناصر موسوی لارگانی در موافق استیضاح وزیر صمت بیان داشت:فاطمی امین بدون نظر کارشناسان چارت سازمانی این وزراتخانه را به هم ریخت و افراد نزدیک به خود را در بدنه این وزراتخانه استخدام کرد و بلایی بر سر چارت سازمانی آورده که کسی جرات انتقاد از نزدیکان وزیر را ندارد.

نماینده مردم فلاورجان بیان داشت:حساب فاطمی امین از حساب دولت جداست لیست بالا بلندی از معاونان وزرات صمت در اختیار ماست که از رانت استفاده کردند.

وی اضافه کرد: برنامه های وزیر صمت باعث شد که زندگی عادی مردم فلج شود و قیمت مسکن به دلیل بالا بودن قیمت مصالح سر به فلک کشیده وزیر هم در این زمینه پاسخگو نیست.

الهویردی دهقانی از نمایندگان موافق استیضاح وزیر صمت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو بیان داشت: از زمانی که وزیر صمت این وزراتخانه را در اختیار گرفت قیمت خودرو چندین برابر شده است و وزیر هم کنترلی در این زمینه انجام نداده است.

 

وزیر صمت نتوانسته قیمت خودرو را مدیریت کند

نماینده مردم ورزقان اظهار داشت: وزیر صمت بجای اینکه وزیر صنعت و معدن باشد،بیشتر مدیر دو کارخانه خودرو سازی در کشور است و نتوانسته است قیمت خودرو را مدیریت کند.

وی افزود: فاطمی امین توان مدیریت این وزراتخانه را ندارد و باید دولت مدیری را بگذارد تا بتواند این وزراتخانه را مدیریت کند و تورم در حوزه صنعت را مهار کند.

 

انتقاد از عدم دفاع فاطمی امین از مصوبه خودرویی مجلس در مجمع تشخیص مصلحت نظام

در ادامه صدیف بدری نماینده اردبیل در موافقت با استیضاح وزیر صمت از اینکه وزیر صمت در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره واردات خودروی کارکرده حاضر نشده و از مصوبه مجلس دفاع نکرده است، انتقاد کرد.

 

امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند

در ادامه سید غنی نظری نماینده مردم خلخال در مجلس شورای اسلامی در موافقت با استیضاح وزیر صمت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و استیضاح وزیر یکی را انتخاب کند.

وی ادامه داد: اگر یک وزیر استیضاح شود حساب کار دست بقیه وزرا می آید امروز باید برای دیدار با وزرا به دنبال آشنا باشیم.

 

چرا آبروی مجلس را بُردید

روح الله حضرت پور از نمایندگان موافق استیضاح فاطمی امین گفت: آقای وزیر حقوق ملت ایران را به رویایی دست نیافتنی تبدیل کردید اکنون استیضاح این وزیر نابلد در حال انجام است، این استیضاح باندهای گردن کلفت خودرو و مسببان وضعیت فعلی است.

نماینده مردم ارومیه خطاب به وزیر صمت بیان داشت:ما از فشارهای دوستان شما تاثیر نمی پذیریم، سخنگوی شما به چه دلیلی علت استیضاح را ندادن رانت به نمایندگان عنوان می کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خطاب به وزیر اظهار داشت: چرا آبروی مجلس را ُبردید چرا در هفته های اخیر باندهای مافیای خودرو خودشان را به آب و اتش می زنند تا استیضاح شما به سرانجام نرسد.

وی افزود: مردم با این استیضاح به آینده امیدوار می شوند چون با برنامه های وزیر صمت تهیه جهیزیه و داشتن خودرو برای جوانان ایرانی به یک رویا تبدیل شده است.

در ادامه مخالفان استیضاح وزیر صمت ضمن دفاع از عملکرد فاطمی امین، تاکید کردند که دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند و نباید فضا را دو قطبی کرد.

 

دولت و مجلس در یک کشتی نشسته‌اند

روند بررسی استیضاح سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست علنی امروز یکشنبه 10 اردیبهشت مجلس شورای اسلامی آغاز شد و پس از بیان نظرات موافقان استیضاح و دفاع وزیر صمت، مخالفان استیضاح نیز به ایراد سخنان خود پرداختند.

 

موفقیت دولت موفقیت مجلس است

محمدرضا میرتاج الدینی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با استیضاح فاطمی امین گفت: ما را چه شده است که با دولت انقلابی این گونه برخورد می کنیم مگر ما نمایندگان آقای رئیسی را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری دعوت نکردیم ما در یک کشتی نشسته ایم و با هم پیش می رویم. موفقیت دولت، موفقیت مجلس است، دو قطبی ایجاد نکنید.

وی ادامه داد: هیچ یک از نمایندگان برای استیضاح خودرو نگرفته اند و وزیر خودرویی نداده است.

میرتاج الدینی با بیان اینکه دوبار استیضاح وزیر صمت طی شش ماه در مجلس شورای اسلامی بی سابقه است، گفت: در 11 دوره مجلس نمونه و سابقه ای نداریم که یک وزیری دوبار استیضاح شود. اگر نوبتی هم بود نوبت دیگران بود اما هنوز دو ماه نگذشته استیضاح جدید را برای وزیر صمت کلید زدند.

وی تاکید کرد: انتقادات زیادی در حوزه خودرو مطرح ی شود اما نباید فراموش کرد که گرانی خودرو، علل دیگری نیز دارد. 

 

حتی یک سند خودرو اهدایی از وزیر صمت یافت نشد

هیات نظارت بر رفتار نماینده گفت: حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند

همچنین سید جلیل میرمحمدی در مخالفت با استیضاح وزیر صمت اظهار کرد:  متاسفانه وزیر می آید با چندین تائیدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم فاطمی امین دروغ میگوید؟ اگر با فاطمی امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال میبریم؟!

وی افزود: مجلس را متهم میکنیم که 4 ماه پیش خودرو شاسی بلند به نمایندگان داده اند که وزیر استیضاح نشود! تورا به خدا نکنید شما مجلس را زیر سوال میبرید

میرمحمدی در ادامه تاکید کرد: هیئت نظارت بر رفتار نماینده گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده اند!

نماینده مردم تفت و میبد با بیان اینکه اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌برید؟ گفت: نماینده ای می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارت‌خانه آورده. خب بگویید چه کسی آمده است؟

نماینده تفت و میبد اظهار داشت: در سالیان اخیر یکی از بی ثبات ترین وزارت خانه ها وزارت صمت بوده است ساده ترین اقدام عزل وزیر صمت است. وزیر می‌آید با چندین تاییدیه آمار می‌دهد بعد می‌گوییم وزیر دروغ می‌گوید،اگر با فاطمی‌امین مشکل دارید چرا نظام را زیر سوال می‌بریم؟

میرمحمدی ادامه داد: مجلس را متهم می‌کنیم ۴ ماه پیش خودرو شاسی‌بلند به نمایندگان داده‌اند که وزیر استیضاح نشود! تو را به خدا نکنید شما مجلس را زیر سوال می‌برید.

وی تاکید کرد: هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت حتی یک سند از یک خودرو تحویلی به نماینده هم نیاورده‌اند! نماینده می‌گوید وزیر آشنایان خود را به وزارت‌خانه آورده. خب بگو چه کسی آمده است.

نماینده تفت و میبد گفت: استیضاح وزیر پیام همدلی برای حل مشکلات کشور نیست.

 

میرمحمدی: پیام استیضاح همدلی و حل مشکلات نیست

سیدجلیل میرمحمدی در بخشی از سخنان خود به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که پیام استیضاح وزیر صمت و جوسازی‌های کذب صورت گرفته همدلی و همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست، پس نمایندگان به استیضاح رای ندهند تا وزیر وظایفش را انجام داده و نقاط ضعف خود را برطرف کند. 

 

استیضاح جلوه اختلاف نیست/ فاطمی امین نسبت به فساد و رانت‌خواری حساس است

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز در بخشی از سخنان خود در دفاع از سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.

پس از پایان سخنرانی دفاعیه رییس‌جمهور در ساعت ۱۱ و ۳۰ مجلس تا ساعت ۱۳ وارد تنفس شد.

 

استیضاح را به حاشیه نبرید

با شروع مجدد جلسه با موضوع استیضاح وزیر صمت احد آزادی‌خواه نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در بخشی از تذکری که مطرح کرد خطاب به فاطمی امین گفت: آیا شما مقام قضایی هستید که به سادگی تصمیم می‌گیرید؟ بنده برای شما احترام قائل هستم. تقاضا دارم استیضاح را به حاشیه نبرید. بگذارید کار نظامند انجام شود. ان‌شاءالله انتظار می‌رود با رای نمایندگان وزارت صمت نجات پیدا کند و صنعت نفس بکشد. آقای فاطمی امین در مسند دیگری مشغول شوند.

 

آقای وزیر باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد

لطف‌الله سیاهکلی ضو کمیسیون صنایع و معادن در جلسه علنی نوبت ظهر امروز یکشنبه مجلس شورای اسلامی و در ادامه بررسی استیضاح سید رضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنانش به عنوان موافق با بیان این‌که خریدن پراید از رده خارج شده آرزوی مردم است، گفت: آقای فاطمی امین مسیر را اشتباه رفته‌اند باید به جای واگذاری سهام ایران خودرو، مدیریت را واگذار می‌کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت خطاب به نمایندگان تاکید کرد: نقد جای خود را دارد اما انتظار می‌رود نمایندگان در کلام اخلاق را رعایت کنند.

 

فرصت کار برای «فاطمی‌امین» در وزارت صمت وجود ندارد

حسینعلی حاجی دلیگانی نیز در جلسه علنی نوبت دوم امروز (یکشنبه)‌ مجلس شورای اسلامی و در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: پیشنهادم این است که جای کار برای آقای فاطمی امین در پست های دیگر وجود دارد. 

 

بنده هم نسبت به صنعت خودرو انتقاد دارم

سپس سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت ، معدن و تجارت به در ادامه وقت خود به سخنرانی دفاعیه پرداخت و تاکید کرد: بنده هم به عنوان وزیر صنعت یک تندر ۹۰ مدل ۱۳۸۹ دارم و نسبت به قیمت خودرو گله‌مند هستم ما از مردم جدا نیستیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه