English

خبرگزاری موج گزارش می دهد؛

سه دلیل استیضاح کنندگان وزیر صنعت/ نابسامانی قیمت کالاها و مشکلات بازار خودرو جدی است

به گفته نمایندگان مجلس امضا کننده های استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت سه دلیل دارند، وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه حوزه ای؛ خودرو، معادن و نظارت بر بازار عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

سه دلیل استیضاح کنندگان وزیر صنعت/ نابسامانی قیمت کالاها و مشکلات بازار خودرو جدی است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج، قرار است جلسه استیضاح وزیر صنعت ، معدن و تجارت 8 آبان ماه برگزار شود، این جلسه پس از آن اتفاق افتاد که برای نمایندگان مجلس مسجل شد که فاطمی امین نتوانسته در کنترل بازار و همچنین ساماندهی بازار خودرو سیاست های درستی بکار بگیرد. در واقع اینها دلایل نمایندگان مجلس در ابتدای تابستان برای استیضاح وزیر صنعت بودند که با پا در میانی هیات رئیسه مجلس و همچنین پذیرش شروط نمایندگان توسط وزیر صنعت برای اصلاح امور و فرصت به دولت برای مقدمه چینی برای جدایی صنعت از بازرگانی، این استیضاح به تعویق افتاد بود و حالا دوباره نمایندگان تصمیم گرفته اند که این استیضاح را عملی کنند، هرچند بحث تفکیک وزارت صنعت و بازرگانی با وجود اینکه برخی از نمایندگان هم موافق اجرای آن بودند منتفی به نظر می رسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه امضا کننده های استیضاح وزیر صنعت معدن و تجارت سه دلیل دارند، گفت: در حال حاضر وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه حوزه ای؛ خودرو، معادن و نظارت بر بازار عملکرد بسیار ضعیفی داشته است.

سید جواد حسینی کیا با نگاهی به حوزه های که وزیر صنعت عملکرد ضعیفی داشته است، افزود: برای نمونه در بخش معدن با وجود اینکه ایران ظرفیت بالایی برای استخراج و فراوری محصولات معدنی دارد اما وزارت صنعت اقدام خاصی انجام نداده هست و حتی بخش عمده ای از محصولات این بخش به صورت خام فروشی صادر می‌شوند، به همین دلیل واضع است که وزیر صنعت در این بخش عملکرد ضعیف داشته است

او با تاکید بر اینکه در بخش بازار هم علاوه بر اینکه در یک سال اخیر شاهد احتکار و گران فروشی بوده ایم، نوسان قیمت در بازار هم زیاد بوده است، تصریح کرد: بازار خرده فروشی با وجود اجرای سیاست های مانند قیمت تولیدکننده و قیمت مصرف کننده با چالش های زیادی مواجه بوده است که بخشی از این مساله در نتیجه ضعف سیاست گذاری در بازار داخلی بوده و وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی این بخش عملکرد بسیار ضعیفی به جای گذاشته است.

مشکل کیفیت و قیمت گذاری در صنعت خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در بخش خودرو هم مشکل قیمت گذاری و کیفیت وجود دارد تصریح کرد: البته نباید فراموش کرد که مساله واردات خودرو هم مطرح است زیرا زیرساخت ها فراهم نیست و از طرف دیگر اصلاحیه ای که در آیین نامه واردات و ... اتفاق افتاده نشان می دهد که به زودی واردات اتفاق نخواهد افتاد، هرچند نباید استیضاح وزیر صنعت را به تاخیر در واردات خودرو گره زد و این دو مساله کاملا جداست، اما با توجه به مشکلاتی که در بازار خودرو وجود دارد اگر بحث تنظیم بازار خودرو به زودی اتفاق نیفتد باید واردات خودرو جدی تر گرفته است.

او درباره جزئیات تنظیم بازار خودرو که باید از سوی وزیر صنعت معدن و تجارت دنبال می شد، اظهار کرد: بازار خودرو باید از طریق افزایش تیراژ تولید و کاهش هزینه های سربار مدیریت می شد تا از این طریق بهره وری به وجود بیاید و قیمت تمام شده ای خودرو کاهش یابد نه اینکه اصلاح بازار خودرو را با افزایش قیمت دنبال کنند در چند وقت اخیر به لطف وزیر صنعت معدن و تجارت محصولات سایپا به طور کامل از قرعه کشی خارج شده اند و قول داده اند که محصولات ایران خودرو هم به زودی از قرعه کشی خارج می شود تا همه محصولات با قیمت بازار آزاد عرضه شوند، در واقع سیاست اینها برای ساماندهی بازار خودرو این بود که قیمت ها را افزایش دهند.

حسینی کیا با انتقاد از سیاست های که در بازار خودرو بکار گرفته شده است، اظهار کرد: اگر خودروسازان نمی توانند تولید محصولات خود را افزایش دهند باید خودروهای 7 تا 8 هزار دلاری با تعرفه ای واردات صفر به کشور وارد و عرضه شود تا از این طریق علاوه بر اینکه نیاز کشور تامین شود قیمت ها در بازار هم تعدیل شوند.

این نماینده مجلس درباره عملکرد وزارت صنعت در بخش بازرگانی گفت: هم اکنون ظرفیت صادرات کشور بسیار بالاتر از آمار کنونی صادرات است و نشان می دهد که وزارت صنعت نتوانسته موفقیتی در این بخش کسب کند و از طرف دیگر امروز بسیاری از محصولات در بخش معدن و کشاورزی خام فروشی می شوند و باید وزارت صنعت به دنبال بازارهای خارجی باشد که بتواند زنجیره تولید را تکمیل کند و با ایجاد ارزش افزوده در تولید سطح صادرات را بهبود ببخشد.

وزیر صنعت به وعده های خود عمل نکرد

همچنین الله وردی دهقانی نماینده مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی مشکل صنعت کشور عدم تفکیک وزارت صنعت از بارگانی نیست، گفت: در شرایط کنونی بسیاری از کشورهای دنیا همچنان صنعت و بازرگانی را به صورت منسجم در یک وزارتخانه دنبال می کنند، زیرا معتقدند که جدایی این دو بخش می تواند به سیاست افزایش واردات منجر شود.

 او افزود: از طرف دیگر وزیر صنعت، معدن و تجارت نتوانسته است به آنچه که برنامه خود در بخش صنعت و بازرگانی وعده داده بود جامه عمل بپوشاند به همین دلیل در چند وقت اخیر شاهد نابسامانی های در قیمت کالاها بوده ایم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه