English

انرژی سبز چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

این روزها که با کمبود سوخت های فسیلی مواجه یم، بهره گیری از انرژی سبز بسیار مرسوم شده و با شناخت کامل انرژی سبز می‌توانیم از انرژی پاک تر استفاده کنیم.

انرژی سبز چیست و چه تاثیری بر زندگی ما دارد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، انرژی سبز به منابعی از انرژی گفته می‌شود که در هماهنگی با محیط خود باشند و فرآیند تولید آنها موجب آلودگی‌های زیست محیطی نشود. در حال حاضر انرژی حاصل از باد، خورشید، گرمای درونی زمین و آب‌های روان به عنوان معروف‌ترین منابع «انرژی سبز» شناخته می‌شوند. همچنین به اعتقاد برخی از کارشناسان «انرژی هسته‌ای» را نیز می‌توان با در نظر گرفتن ملاحظاتی از جمله انرژی‌های سبز به حساب آورد.

به کار بردن کلمه سبز در کنار منابع انرژی فوق به این خاطر است که این منابع همچون گیاهان دی‌اکسید‌کربن تولید نمی‌کنند.

به طور سنتی تولید الکتریسته از منابع فوق جزو رایج‌ترین نوع (انرژی سبز) به حساب می‌آید. امروزه انرژی‌های سبز تنها از نظر ملاحظات زیست محیطی مورد توجه نیستند. در حقیقت بیشتر دولت‌ها بحث انرژی‌های سبز را از جنبه اقتصادی نیز پی می‌گیرند.

انرژی

دسترسی کشورهای درحال توسعه به انواع منابع جدید انرژی، برای توسعه اقتصادی آنها بسیار مهم است و پژوهش های جدید نشان داده که بین سطح توسعه یک کشور و میزان مصرف انرژی آن، رابطه مستقیمی برقرار است. با توجه به ذخایر محدود انرژی فسیلی و افزایش سطح مصرف انرژی در جهان فعلی، دیگر نمی توان به منابع موجود انرژی متکی بود.

درکشور ما نیز، با توجه به نیاز روز افزون به منابع انرژی و کم شدن منابع انرژی فسیلی، ضرورت سالم نگه داشتن محیط زیست، کاهش آلودگی هوا، محدودیت های برق رسانی و تأمین سوخت برای نقاط و روستاهای دورافتاده و… استفاده از انرژی های نو مانند: انرژی باد، انرژی خورشید هیدروژن، انرژی های داخل زمین می تواند جایگاه ویژه ای داشته باشد.

 

مزایای استفاده از انرژی سبز

 

استفاده از انرژی سبز به محیط زیست آسیب نمی رساند زیرا انرژی سبز از منابع انرژی تجدید پذیر می آید. مزیت استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر این است که این منابع به راحتی در سراسر جهان در دسترس هستند.

دسترسی به سوخت های فسیلی دشوار است و سوخت‌های فسیلی باید از مکان‌های خاص زمین‌شناسی کشف و حفاری شوند تا بتوان از آنها برای تولید انرژی استفاده کرد اما منابع انرژی تجدیدپذیر در دسترس بوده و استفاده از این منابع روز به روز برای مصرف‌کنندگان قابل دوام‌تر و ارزان‌تر می‌شود.

 

انواع انرژی سبز

 

_انرژی خورشیدی

_ انرژی برق آبی

_انرژی بادی

_ انرژی زمین گرمایی

_انرژی زیست توده

 

انرژی خورشیدی

 

انرژی خورشیدی یکی از محبوب ترین اشکال انرژی سبز محسوب می‌شود. مصرف کنندگان پنل های خورشیدی را خریداری می کنند که به صورت استراتژیک در مکانی نصب شده اند که بتوانند نور خورشید را در طول روز دریافت کنند. نیروی تولید شده از پنل های خورشیدی را می توان برای روشنایی، گرم کردن آب و طبخ غذا استفاده کرد.

 

انرژی باد

 

برخی از نقاط زمین به طور طبیعی باد می‌وزد. زمان های قدیم مردم از آسیاب های بادی برای مصارف مختلف استفاده می کردند اما امروزه آسیاب های بادی در دنیای مدرن به توربین بادی ارتقا یافته است. یک توربین بادی در تولید نیرو بسیار کارآمدتر است.

انرژی3

برق آبی

 

نیروی برق آبی از جریان آب تولید می شود. یکی از رایج ترین راه های تولید برق آبی، استفاده از سد آبی است. انرژی با عبور آب از سد تولید می شود.

 

انرژی های دریایی

 

دریاها با فرآیندهای مختلف فیزیکی، انرژی را دریافت و ذخیره کرده و سپس آن را از دست می دهند. این انرژی به صورت موج، جزر و مد، اختلاف درجه حرارت و اختلاف غلظت نمک در اعماق مختلف آب دریا وجود دارد که می توان از هر یک از آنها بهره برداری کرد.

انرژی امواج دریا عبارت است از: انرژی مکانیکی منتقل شده از باد که امواجی با مدت زمان کوتاه، آن را به صورت انرژی پتانسیل و جنبشی در خود ذخیره می کنند. انرژی موج حاصله در مناطق ساحلی در حدود ۲ تا ۳ میلیون مگاوات برآورد می شود.

نوع دیگر انرژی جزر و مد که در اثر حرکت دورانی زمین و جاذبه ماه و خورشید به صورت امواج با مدت زمان بلند ذخیره می شوند که با ساخت یک سد در دهانه منطقه جزر و مد می توان از آن استفاده کرد.

 

انرژی زمین گرمایی

 

انرژی زمین گرمایی، از حرارت حاصل از تجزیه مواد رادیواکتیو، هسته مذاب کره زمین، کوه زایی و واکنش های درون زمین سرچشمه می گیرد.

چشمه های آب گرم، نمونه هایی از انرژی زمین گرمایی هستند، آب توسط سنگ های زیر زمین گرم می شوند و سپس در سطح زمین جریان می یابند. حدود بیست کشور از این انرژی برای گرم کردن خانه ها، آب و یا برای تولید الکتریسیته استفاده می کنند در حال حاضر بازده کلی این سیستم کمتراز یک درصد از انرژی مورد نیاز جهان است.

 

انرژی زیست توده

 

این انرژی از منابع گیاهی و یا جانوری تامین می شود. با استفاده از فناوری های خاص این نوع انرژی را می توان به حرارت تبدیل کرد. در حال حاضر انرژی زیست توده، چهارمین منبع انرژی در جهان است.

 

بیشتر بخوانید:

انرژی بادی چیست و کدام کشورها بزرگترین ظرفیت نیروی بادی را دارا هستند؟

رونق در بازار انرژی خورشیدی

یک هزار مگاوات انرژی خورشیدی سال ۱۴۰۲ در اصفهان وارد مدار می‌شود

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه