English

انرژی بادی چیست و کدام کشورها بزرگترین ظرفیت نیروی بادی را دارا هستند؟

انرژی بادی یکی از منابع شناخته شده در حوزه انرژی‌های نو و تجدیدپذیر محسوب می‌شود که برخی از کشورها بالاترین ظرفیت تولید نیروی بادی را در جهان دارا هستند.

انرژی بادی چیست و کدام کشورها بزرگترین ظرفیت نیروی بادی  را دارا هستند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، به کارگیـری انرژیهای نو در جهان با توجـه به افول انرژی های هیدروکربوری در آینده بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته اسـت.

مصرف سوختهای فسیلی همچون نفت و گاز به عنوان منابع انرژی غالب در  کشـورها موجب به وجود آمدن خسارات جبران ناپذیری برای بشــریت خواهد شد. تا  آنجائی که استفاده بیش از حد از این منابع باعث افزایش میزان تولید بخار آب، گاز  خواهد شـد.

 

با بالا رفتن میزان دی اکسید so 2 و co کربنیک و گازهای سـمی نظیر  کربن داخل جو زمین دما داخل کره زمین افزایش پیدا میکند. میزان زیادی از انرژی  خورشید در طول موج های کوتاه بوده و به راحتی از جو زمین عبور کرده و کمتر جذب  این آلاینده ها میشود، زمین در اثر گرمایی که از خورشــید میگیرد از خود تشعشع  حرارتی می کند، اما انرژی زمین در طول موجهای بلند است و جذب دی اکسید کربن  می‌شود، این پدیده منجر به ازدیاد دما در سطح کره زمین خواهد شد.

توربین2

از مهمترین مضرات ناشی از مصرف ســوخت های فســیلی میتوان به آلودگی  محیط زیست، اثر گازهای گلخانهای، تغییرات آب و هوایی و بارش باران‌های اسیدی  اشاره کرد. به همین دلیل استفاده بهینه از انرژی در فرآیند توسعه اقتصادی همواره به  عنوان یک هدف مهم در توسعه پایدار مدنظر بوده است. برای اجتناب از تأثیر بیشتر  ایــن مضرات مصرف انرژیهای تجدید پذیر یا انرژیهای ســازگار با محیط زیسـت  همچون انرژی خورشیدی، انرژی بادی و انرژی زمین گرمایی و ... پیشنهاد می‌شود.

 

انرژی باد

نخستین توربینهای بادی برای تولید الکتریسیته در اوایل قرن بیستم تولید  شدند و تکنولوژی آنها تا دهه 1970 گام به گام تداوم یافت. در اواخر دهه 1990،  انرژی باد به عنوان یکی از منابع پایدار مهم، دوباره پدیدار شد. در طول آخرین دهه  قرن بیستم، توان جهانی استفاده از انرژی باد در هر سه سال تقریبا ً دو برابر شده است.  هزینه‌های برق حاصل از نیروی باد از اوایل دهه 1980 به بعد به حدود یک ششم  رسیده است و به نظر می رسد که این روند ادامه یابد.

 

انرژی بادی به منبع مهم تولید نیرو در سراسر جهان تبدیل شده و ظرفیت جهانی آن در سال ۲۰۱۸ به بیش از ۶۰۰ گیگاوات رسید.

 

در کدام یک از کشورهای دنیا بیشتر از انرژی باد استفاده می شود؟

 

چین

در حال حاضر چین کشوری است که بیشترین انرژی باد را به کار گرفته و نمایانگر یک سوم تولید جهانی انرژی باد است.

 

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا با ظرفیت نصب شده ۷۴۴۷۱ مگاوات، در زمینه تولید انرژی باد پس از چین قرار دارد. ایالات متحده آمریکا در زمینه تولید نیروی باد در حال پیشرفت مداوم است و شش مورد از ده پروژه بادی در خشکی جهان در ایالات متحده آمریکا مستقر هستند.

 

آلمان

آلمان در جایگاه سوم قرار دارد و تولید انرژی باد در این کشور با توجه به کم بودن جمعیت آلمان در مقایسه با آمریکا و چین بسیار چشمگیر است. آلمان بالاترین میزان انرژی باد را در اروپا تولید می کند و در سال ۲۰۱۸ به ۲۹ درصد تأسیسات انرژی بادی اروپا اضافه کرد.

 

هند

هند در رده چهارم قرار دارد و تنها کشور آسیا غیر از چین محسوب می‌شود که در این لیست قرار دارد.

 

اسپانیا

پنجمین کشور اسپانیا است که با توجه به جمعیت نسبتاً کم اسپانیا، قرار گرفتن در این لیست دلگرم کننده است.

 

انگلستان

انگلیس به عنوان یک کشور نسبتاً کوچک با دسترسی به اقیانوس از چهار طرف کشور، شش مورد از ده نیروگاه بادی فراساحلی با ظرفیت بالا را در سطح جهان دارد.

 

فرانسه

فرانسه تلاش کرده است تا از انرژی هسته ای دور شود و به سمت انرژی های تجدیدپذیر حرکت کند.

با این حال ضدیت با نیروی بادی، ریشه‌های عمیقی در فرانسه دارد و اکثر فرانسوی‌ها توربین‌های بادی را زشت و پرسروصدا می‌دانند.

 

برزیل

برزیل با ۱۴.۵ گیگاوات، بزرگترین ظرفیت تولید نیروی بادی را در آمریکای جنوبی دارد و سرگرم توسعه این ظرفیت به میزان قابل توجه است.

 

کانادا

همسایه شمالی ایالات متحده آمریکا با ظرفیت انرژی تجدیدپذیر نزدیک به ۱۳ گیگاوات، نهمین کشور در زمینه تولید انرژی باد است.  

 

ایتالیا

ایتالیا در لیست تولید انرژی باد در رتبه دهم قرار دارد و ظرفیت تولید آن ۱۰.۳۳ گیگاوات است.

 

حالا توربین بادی چیست؟

 

توربین بادی یا بادگرد به توربینی گفته می‌شود که برای تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی یا الکتریکی به کار می‌رود که توان بادی نام دارد و در دو نوع با محور افقی و با محور عمودی ساخته می‌شوند.

توربین‌های بادی کوچک برای کاربردهایی مانند شارژ کردن باتریها یا توان کمکی در قایق‌های بادبانی مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که توربین‌های بادی بزرگ‌تر با چرخاندن ژنراتور، و تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی، به عنوان یک منبع تولید انرژی الکتریکی به‌شمار می‌روند.

توربین3

ایران در میان ۵ توربین ساز برتر جهان

 

مدیرعامل شرکت توانیر به تازگی اعلام کرده است که ایران جزو ۵ کشور توربین‌ساز در دنیا است و امروز به همت کارشناسان کشورمان به خودکفایی بیش از ۹۸ درصدی در ساخت تجهیزات برق رسیده‌ایم.

 

بیشتر بخوانید:

توربین های بادی قدرت تامین کل برق جهان را دارا هستند

نحوه طراحی توربین‌های بادی بررسی شد

رکورد تولید انرژی‌های تجدیدپذیر جا به جا شد

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه