English

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری موج:

حذف مالیات بر ارزش افزوده به نفع بنگاه های تولیدی است

احمد غفارزاده گفت: دولت به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی است و سیاست دولت باید در راستای ورود درآمدهای مالیاتی افرادی باشد که تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند.

حذف مالیات بر ارزش افزوده به نفع بنگاه های تولیدی است

مشاور وزیر اقتصاد در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با اشاره به اینکه مالیات علاوه بر اینکه یک ابزار برای تامین مالی دولت است، ابزاری تنظیم گر است، گفت: در واقع دولت ها با استفاده از آن سیاست های انقباضی و انبساطی را اجرا می کنند، از این رو در بودجه سال 1401 دولت 5 واحد نرخ مالیات واحدهای تولیدی را کاهش داده تا از تولید حمایت کرده باشد و در مقابل پایه های مالیاتی را افزایش داده است.

احمد غفارزاده با بیان اینکه دولت به دنبال جلوگیری از فرار مالیاتی است، افزود: سیاست دولت باید در راستای ورود درآمدهای مالیاتی افرادی باشد که تاکنون مالیات پرداخت نکرده اند.

او با تاکید بر اینکه حذف مالیات بر ارزش افزوده به نفع تولیدکنندگان است، تصریح کرد: در چند وقت اخیر بسیاری از فعالان اقتصادی استدلال می کردند که مالیات ارزش افزوده به آن‌ها تحمیل می شود، اما در واقع این مالیات به سمت مصرف کنندگان نهایی جابه جا می شود.

مشاور وزیر اقتصاد با بیان اینکه زمانی که واحدهای تولیدی مشمول مالیات بر ارزش افزوده می شوند می توانند آن را با مالیات های دریافتی تهاتر کنند، اظهار کرد: اگر واحد تولیدی معاف از مالیات بر ارزش افزوده باشد اخذ مالیات بر ارزش افزوده به فعال اقتصادی تحمیل می شود، به همین دلیل حذف معافیت مالیاتی به افزایش بار مالیاتی ختم نمی شود.

او با اشاره به اینکه یکی از چالش های مالیاتی در ایران عدم اخذ مالیات از ثروت است، اظهار کرد: با وجود اینکه مالیات بر درآمد همواره  اخذ شده اما بحث مالیات بر خانه های لوکس و ... هنوز به خوبی اجرا نشده، در حالی که نگاه جامعه این است بسیاری از افرادی که ثروت های انباشته شده زیادی دارند از محل رانت آن را کسب کرده اند، به همین دلیل دولت باید در اجرای قوانین و مقررات مربوط به مالیات بر ثروت با ابتکار عمل بیشتری عمل کند.

مشاور وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه مالیات بر ثروت هم می تواند یک ابزار تنظیم گر برای جهت دادن به رفتار مردم باشد، اظهار کرد: به طور قطع اجرای این سیاست ها کمک می کند تا نسبت درآمد مالیاتی در بودجه افزایش یابد و مشکلات ناشی از کسری بودجه و ... که در نتیجه نوسانات صادرات نفت و ... است را کاهش دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه