English

پیش بینی بازار طلا/چه کسانی از بازار آینده طلا سود می کنند؟

دلالانی در بازار طلا و ارز به صورت تمام وقت حضور دارند که با کوچکترین نوسانات قیمتی روند معاملات را به سود خود تمام می کنند، غیر از اینها دلال های خرد و کارمند هستند که در شوک های ناگهانی خرید می کنند اینها در آستانه ضرر ناشی از تغییرات پایدار قیمت ها هستند.

پیش بینی بازار طلا/چه کسانی از بازار آینده طلا سود می کنند؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، این روزها دیگر بازار دلار و طلا تنها توسط کسبه یا دلال ها رصد نمی شود، بلکه تمام کارشناسان و مردم نیز روزانه این بازارها را رصد می کنند، زیرا قبلا نخستین علائم تغییر وضعیت اقتصادی در این بازارها نمایان می شد، گرچه در حال حاضر فضای روانی حاکم بر بازار طلا و ارز مانع از مشخص شدن تاثیر تغییرات واقعی اقتصادی بر این کالاها شده است و دست های پشت پرده با ایجاد شوک ها روانی نوسانات جدید هرچند موقتی را تزریق می کند تا با کاهش و افزایش چند درصدی قیمت طلا و ارز سودهای میلیاردی به جیب بزنند، برای آگاهی از اینکه چه کسانی در زمان تغییر نرخ ها خرید و فروش می کنند سری به صرافی ها و طلافروشی ها زدیم.

قیمت طلا عصر روز سه شنبه 18 مهر به این ترتیب بود که سکه امامی 4 میلیون و 450 هزار تومان، سکه بهار 4 میلیون و 305 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 202 هزار تومان، هر گرم طلای گرم 18 عیار 423500 تومان، هر گرم طلای 24 عیار 564500 تومان. این قیمت ها گویای این است که کسی برای استفاده شخصی در این شرایط خرید نمی کند، زیرا هیچگونه توجیه اقتصادی در معامله نخواهد بود، اما چه کسانی به خرید و فروش طلا و سکه دست می زنند؟

پیش بینی یکی از صرافی ها این بود که 60 درصد از خریداران سکه به دنبال سود باد آورده هستند تا در نتیجه نوسانات قیمتی، سکه های خود را به سرعت عرضه کنند، اما 10 درصد از آن ها سکه می خردند و در بلند مدت نگه می دارند تا سرمایه آن ها حفظ شود. به عقیده این صراف گروه دوم بیشتر در آستانه آسیب هستند، زیرا به یکباره وضعیت اقتصادی کشور به حالت عادی بر می گردد و آن ها غافل از وضعیت بازار زمانی از تغییرات مطلع می شوند که قیمت ها کاهش پیدا کرده است، البته این مسئله بیشتر دامن افرادی را می گیرد که در زمان التهاب بازار سکه را با قیمت بالا خریده باشند.

یکی دیگر از صرافی ها با کمی تردید همین آمار خریداران را تایید و اضافه کرد: شاید از همه این افرادی که تغییرات روزانه بازار را رصد می کنند 30 درصد دلال باشند و 30 درصد دیگر کسانی هستند که در نتیجه فضای نامناسب اقتصادی به این بازار کشیده شده اند، در واقع این 30 درصد کارمندانی هستند که قیمت ها را از شبکه های اجتماعی، رسانه ها و ... دنبال می کنند، زیرا حضور تمام وقت در بازار ندارند و در مراجعه به صرافی ابتدا روند قیمت ها در چند ساعت گذشته را جویا می شوند و با احتیاط بیشتری دست به خرید می زنند، اما 30 درصد دیگر لحظه ای در بازار حضور دارند، از این رو پیش بینی این است که 30 درصد کارمندی که دلالی می کنند نیز در آستانه ضرر هستند با این تفاوت که ضرر کمتری می کنند و شاید در برخی شوک های قیمتی سود هم بکنند، اما در مجموع به دلیل اینکه حضور در بازارهای دلالی و سوداگری شبیه قمار است این سودهای موقتی فدای ضرر کلان تری خواهد شد که در انتظار دلال های خرد و کلان است.

مدیر یک طلا فروشی نیز با اعلام اینکه در حال حاضر خرید و فروش طلای مصرفی به شدت کاهش یافته گفت: در حال حاضر کسانی خرید می کنند که در آستانه ازدواج هستند و نسبت به شرایط پیش از این خیلی کمتر خرید می کنند و حتی برخی از آن ها تنها حلقه می خرند و می گویند زمانی که قیمت ها به حالت اول برگشت حتما خرید خواهند کرد.

از گفته های فروشندگان که بگذریم، حرف های خریداران و دلال های نیز جذاب است. یکی از خریداران سکه که به گفته خودش هر روز سری به میدان فردوسی می زند و قیمت ها را شخصا چک می کند درباره چگونگی فعالیتش در بازار خرید و فروش سکه گفت وقتی همه خرید و فروش می کنند من چرا انجام ندهم. او در پاسخ به این سوال که آیا این نوع درآمدزایی ها مشروع است؟ اینگونه پاسخ داد: وقتی همه خرید و فروش می کنند و دولت نیز در مقابل آن سکوت کرده و حتی سازمان های در این بازار نقش دارند چرا باید نامشروع باشد؟

فردی دیگری که گویا دلال بازار سکه بود با شنیدن این سوال کاملا برافروخت و گفت: به طور قطع از دزدی مشروع تر است که هر روز می شنویم مسئولی به دلیل فساد مالی دستگیر شده است، ضمن اینکه کسب و کار ما روشن است و معامله بین خریدار و فروشنده با رضایت کامل انجام می شود.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه