English

خبرگزاری موج گزارش می دهد

هشدار برای خرید و فروش اینترنتی سکه/ وزارت صنعت مسئول رسیدگی به تخلفات

در حال حاضر برخی سایت ها به خرید و فروش اینترنتی طلا و سکه روی آورده اند در حالی که رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران هر گونه فعالیت اینترنتی برای خرید و فروش سکه را غیر مجاز می داند.

هشدار برای خرید و فروش اینترنتی سکه/ وزارت صنعت مسئول رسیدگی به تخلفات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، خرید و فروش طلا همزمان با افزایش نوسانات قیمتی رو به افزایش است و در این مسیر سودهای باد آورده باعث شده بسیاری از مردم برای ورود به این معاملات وسوسه شوند، این در حالی است که به تازگی سکه ثامن با کلاهبرداری یک و نیم هزار میلیارد تومانی به بیش از 3000 هزار نفر از مشتریان خسارت وارد کرده است و در حال حاضر تحت تعقیب است. در واقع این مشکل تا حدودی ناشی از ضعف عملکرد دستگاه های نظارتی است که اگر این روند ادامه یابد باردیگر شاهد تکرار این تخلفات خواهیم بود.

رییس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج درباره تخلفاتی که در سایت های اینترنتی خرید و فروش طلا رخ داده است گفت: این نوع سایت ها و معاملات طلا و سکه نیازمند مجوز قانونی هستند که شامل نماد الکترونیکی و ... است تا زیر نظر یک ارگان فعالیت کند، از این رو سازمان و نهادی که مجوز اعطا می کند ملزم به نظارت و کنترل فعالیت آن سایت است.

محمد کشتی آرا با بیان اینکه طبق دستورالعمل اتحادیه طلا و جواهر در فضای مجازی هرگونه خرید و فروش طلا و سکه مجاز نیست افزود: اگر فردی به دنبال معامله در این بازار باشد، باید قبل از آن اطلاعات لازم را کسب کند، ضمن اینکه مردم در قبال خرید باید طلا را به صورت فیزیکی دریافت کنند و اینکه به صورت سپرده باشد یا بر مبنای حواله باشد منطقی نیست. البته این خرید و فروش های اینترنتی در مجموعه های بزرگ دولتی همچون بورس که تضمین های لازم برای معاملات اخذ شده دارند، مشکلی ندارد.

او درباره کلاهبرداری سایت سکه ثامن نیز گفت: فرهاد زاهدی فرد به عنوان مالک سکه ثامن از بناب مجوز فعالیت گرفته است، در حالی که محل فعالیت او تهران بوده، از این رو نشان می دهد که این فرد از همان ابتدا به دنبال کلاهبرداری بوده و منفعت طلبی مردم باعث شده تنها به دلیل سود بیشتر به خرید و فروش اینترنتی در این سایت اقدام کنند.

کشتی ارائه درباره مجوز برخی افرادی برای خرید و فروش طلا از اتحادیه گفت: مجوزی که برخی از سایت های اینترنتی به عنوان رزمه خود می آورند دلیل بر اجازه خرید و فروش اینترنتی نیست، زیرا آن مجوز اتحادیه تنها برای فعالیت فیزیکی است و در آن هیچگونه اشاره ای به اجاره فعالیت اینترنتی نشده است.

به گزارش موج در حال حاضر برخی از سایت ها اقدام به خرید و فروش طلا و جواهر می کنند در حالی که برخی سازمان های نظارتی همچون وزارت صنعت، معدن و تجارت که مجوزهای لازم را صادر کرده اند هیچ گونه نظارتی ندارند. برای نمونه سایت سکه زرین دارای کد آیسیک به شماره : ۵۲۳۸۵۲ و دارای نماد اعتماد الکترونیکی ۲ ستاره ( ای نماد ) از سازمان صنعت و معدن و تجارت و همچنین ملی ثبت در ستاد ساماندهی و مجوز بورس معاملاتی  سکه وطلای زرین دارای شماره مجوز 0466307067 از اتحادیه سکه،طلا و جواهر است. البته مجوز اتحادیه به گفته مسئولان تنها برای فعالیت فیزیکی است از این رو وزارت صنعت، معدن و تجارت مسئول نظارت بر چنین سایت های است.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه