English

موج گزارش می دهد؛

سو مدیریت در صادرات محصولات کشاورزی بازار را به هم ریخت

قیمت سیب زمینی به حدی بالا رفته است که گویا سیب هوایی درخور تر است تا زمینی بودن آن . . .

سو مدیریت در صادرات محصولات کشاورزی بازار را به هم ریخت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، با توجه به موج اخیر از گرانی های کالاهای مصرفی این افزایش قیمت ها به صورت ادامه دار در میوه ها و صیفی جات سیر صعودی را طی می کند. در این بین یکی از پر مصرف ترین آن ها که سیب زمینی است، در بین اقشار مختلف جامعه تعجب همگان را به دلیل گرانی بیش از حد در پی داشت. نوسانات اخیر بازار این محصولات نشان می دهد صادرات و تنظیم بازار هیچ تعادلی را ندارند و گویا مسئولان هیچ ترفندی را حتی در ارتباط با قیمت سیب زمینی اتخاذ نکرده اند.

حرف و حدیث های فراوان در این مورد زیاد است اما مشاهدات نشان می دهد گرانی این محصول بیشتر به دلیل عدم نظارت بر نحوه عرضه و صادرات بی رویه آن است؛ صادراتی که رشد چشمگیر آن همانند رشد قیمت آن رو به بالا است، این درحالی است که با پیگیری های خبرنگار موج از وزارت جهاد و کشاورزی مطلع شدیم که میزان تولید آن هیچ تغییری در چند سال اخیر نداشته است.

مردم هر قیمتی باشد، می خرند

در گزارش میدانی خبرنگار موج در ارتباط با موضوع گرانی بیش از حد سیب زمینی در روزهای اخیر به میوه فروشی با سابقه ای در منطقه ولیعصر برخورد کردیم در این زمینه از او سوال شد که قیمت سیب زمینی چقدر است، او در حالی که آن ها را به دو شکل کاملا متفاوت تقسیم کرده بود. در کارتن اول سیب زمینی های ریز و بی کیفیت با قیمت هر کیلو 4 هزارتومان و در کارتن دیگر سیب زمینی های بزرگ تر با قیمت هر کیلو 5 هزار تومان به فروش می رسید. این مغازه دار در ارتباط با رابطه مستقیم میزان فروش و گرانی عنوان کرد: هر چقدر هم که گران شود می خرند، مردم احتیاج دارند و برای احتیاج خود پول خرج می کنند.

وی همچنین بیان کرد: در هفته گذشته هر کیلو را هزار و دویست تومان می فروختم اما الان بنا به دلایلی که گویا صادرات است با قیمت بالا خریداری می کنم و بالاجبار آن را با این قیمت به فروش می رسانم.

اینکه این اظهارات منطقی یا از سر اطلاعات نادرست است اصلا مهم نیست، مهم این است که چرا نظارت اندکی بر نحوه توزیع این محصولات و قیمت فروش آن ها در سطح شهر وجود دارد و نهاد های نظارتی همانند تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کننده چه اقداماتی را برای افسار گسیختگی بازار این نوع محصولات انجام داده اند.

صادرات بی رویه قیمت ها را بالا برد

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه میوه و سبزی در همین زمینه در گفتگو با خبرنگار موج عنوان کرد: افزایش قیمت برکسی پوشیده نیست اما این موضوع که قیمت در کانال های توزیع شهری متفاوت است باید پیگیری شود.

وی در ادامه توضیح داد: در حال حاضر قیمت هر کیلو سیب زمینی در بازار تره بار 3 هزارتومان است و تنها دلیل این گرانی همان صادرات بی رویه است.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه چرا این اتفاق می افتد مگر کنترل بازار توسط مسئولین نباید این قیمت را کنترل کند، گفت: مسئولین که گویا هیچ اطلاعی از جامعه ندارند، بارها در جلسات متفاوت با وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرده ایم که ابتدا نیازهای مردم را تامین کنید بعد هر چه می خواهید صادر کنید؛ اما انگار این صادرات بی رویه پایان ندارد.

کارگر در ادامه با اشاره به چگونگی توزیع این محصول در غرفه های میوه فروشی درون شهری خاطر نشان کرد: مردم اگر در جایی مشاهده کردند که یک محصول تقسیم بندی می شود و با قیمت های متفاوت به فروش می رسد باید این را اطلاع دهند تا از این اقدام جلوگیری شود.

صادرات میوه، سبزی و صیفی از بنادر کشور متوقف شد

در سال جاری 38 هزار و 855 تن سیب‌زمینی به ارزش 7.9 میلیون دلار صادر شده است و یکی از دلایل گرانی بیش از حد همین صادرات بی رویه است. در همین خصوص رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی از توقف صادرات میوه، سبزی و صیفی خبر داد و گفت: در حال حاضر کشاورزی سهم 25 درصدی از اشتغال را دارد و به همین دلیل است که صادرات برای مسئولین یکی از اولویت ها است.

وی افزود: همین صادر کنندگان هم مشکلات زیادی دارند و باید مشکلات آن ها برطرف شود؛ به عنوان مثال تعهدات ارزی میوه و تره بار به بازارهای هدف امانی است؛ زیرا هیچ بانکی ارز حاصل از صادرات را نمی تواند به صادرکنندگان بازگرداند.

نورانی عنوان کرد: نمی توان جلوی صادرات را هم گرفت زیرا از گذشته تاکنون ارزهای انتقالی از صادرکنندگان به واردکنندگان ناشی از صادرات بخش کشاورزی و غیر نفتی است، اگر خود بخواهیم جلوی صادرات را بگیریم، معلوم‌نیست که بیگانگان با ما چه خواهند کرد؟

سیب زمینی ایرانی در عراق هزار تومان

گویا هر چیزی که گران باشد ارزشش بیشتر است و گرانی کالا نشان دهنده شخصیت آن است؛ حالا با توجه به بررسی های خبرنگار موج از اینکه سیب زمینی صادر شده ایران در عراق کیلویی هزارتومان است، باید به خود ببالیم که ما سیب زمینی با این قیمت مصرف می کنیم. لازم به ذکر است سیب زمینی ایران به ۲۲ کشور دنیا صادر می شود که در صدر این کشورها عراق بزرگترین مشتری این محصول است و ترکمنستان در رتبه بعدی است. در حال حاضر قیمت تمام شده سیب زمینی کیلویی 800 تومان است و اینکه ما در کشور خود با این قیمت آن را مصرف می کنیم سوال بزرگی است. گفتنی است که سیب زمینی در داخل کشور سال هاست که به صورت سنتی کشت می‌شود و این روش هزینه تمام شده و همچنین مصرف آب را تا حد زیادی افزایش می‌دهد از این روز قیمت تمام شده محصولات با مقایسه قیمت صادراتی آن سود چندانی برای تولید کننده ندارد. با این توضیح می توان گفت هم از آبمان می رود هم از جیبمان...

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه