English

سالگرد ورود اولین سیم کارت به ایران؛

یک سیم و بیست و چهار سال خاطره/ همراهی از صف‌های ثبت نام تا لمس نسل پنجم

بیست و چهار سال از تاریخی‌ترین صف برای ثبت نام می گذرد و امروز چند گام بیشتر نمانده تا رویای ارتباطات با رسیدن به نسلی شگفت انگیز کامل شود.

یک سیم و بیست و چهار سال خاطره/ همراهی از صف‌های ثبت نام تا لمس نسل پنجم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، تاثیر ارتباطات بر توسعه یک جامعه بر کسی پوشیده نیست؛ ارتباطات از گذشته با تغییر بنیادی و بهره گیری از تکنولوژی توانسته کمیت و کیفیت را به طرز شگفت آوری افزایش دهد. یکی از رویدادهایی که موجب افزایش پیشرفت در صنایع و کسب و کارهای مختلف در کشور شد، ورود اولین سیم کارت به ایران است.

بیست و چهار سال از ورود اولین سیم کارت به ایران می‌گذرد؛ همزمان با ورود این تکنولوژی در ایران مردم متوجه اهمیت آن شدند، اما با توجه به اینکه متقاضیان باید هزینه هایی را برای دریافت سیم کارت، اشتراک، نصب و بهای گوشی می پرداختند، اولین ثبت نام تلفن همراه کشور در تیر 72 با حداقل استقبال روبرو شد. درست در سال 74 بود که 9 هزار و 947 نفر برای دریافت تلفن های همراه تقاضای خود را ارائه کردند، با آمدن اولین تلفن های همراه در دستان مردم، سیل عظیم تقاضا برای دریافت تلفن های همراه پشت درهای پست کولاک کرد و منجر به بالا رفتن قیمت سیم کارت حتی به بالاتر از 3 میلیون تومان شد؛ سپس با فراگیرشدن تلفن های همراه و ظهور اپراتورهای مختلف قیمت سیم کارت به شکل چشم گیری کاهش یافت.

 

گام اول و اولین همراه

نخستین مرحله از راه اندازی فناوری تلفن همراه در سال ۷۳ با ظرفیت سازی برای ۹۲۰۰ شماره در شهر تهران آغاز شد. در ۱۹ مردادماه همان سال با واگذاری ۴ سیم کارت به نهاد ریاست جمهوری، برای اولین بار عرضه رسمی سیم کارت در ایران آغاز شد. در پایان سال ۸۲، این شبکه دارای ۳ میلیون و ۴۵۰ هزار مشترک بود که این تعداد به حدود ۶۸.۵ میلیون شماره در حال حاضر(توسط همراه اول) رسیده است. هم اکنون شبکه همراه اول علاوه بر این افزایش، بیش از۷۰ هزار کیلومتر جاده و ۱۲۴۵ شهر را تحت پوشش دارد. بر این اساس در طول برنامه سوم، ۴ میلیون و ۵۹۰ شماره تلفن همراه واگذار شد که با ۹۳۵ درصد رشد رو به رو بوده است و ضریب نفوذ تلفن همراه از  ۰.۷۸ درصد در ابتدای برنامه سوم به ۷.۵ درصد در انتهای برنامه افزایش پیدا کرد و سه استان اول از نظر ضریب نفوذ در پایان برنامه سوم، تهران، اصفهان و یزد و نیز از نظر عملکرد واگذاری تلفن همراه تهران، اصفهان و فارس اول بودند.

 

نقشی جذاب در اثربخشی

فارغ از بحث خرید فروش سیم کارت و سخت افزارهای ارتباطی در این حوزه، تاثیری که تولد سیم کارت در ایران بر روی کسب و کارها و پیشرفت صنایع داشته است، به دلیل عمق بالا در جامعه موضوعی غیرقابل وصف است. امروز تمام صنایع و کسب و کارها مدیون ورود این تکنولوژی به کشور هستند؛ وزیر ارتباطات و فناری و اطلاعات در ارتباط با همین موضوع با اشاره به پیشرفت صنایع مختلف به وسیله این تکنولوژی اظهار کرد:«این تنها یک مثال از قدرت ICTها است که جوامع ما را نیز متاثر ساخته است. نمونه‌های دیگری در بخش‌های دیگر نیز وجود دارد که همان اثر مثبت را بر جای گذارده است.» لازم به ذکر است که امروز هم‌اکنون 9 میلیارد دستگاه در دنیا از طریق این تکنولوژی به هم وصل هستند.

شاید بهترین تعبیر از این فناوری را مخترع تلفن همراه دارد او معتقد است: «دنیای بیسیم دنیای آزادی است دنیای رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت و داشتن قابلیت بودن هرجایی که می‌خواهی. تلفن همراه زندگی مردم را بهتر می‌کند و راحتی بیشتری به مردم می‌دهد.»

 

 

گستردگی در خدمت رسانی

حالا دیگر گسترش فناوری های مربوط به این بخش با چنان شتابی پیش می رود که شاید کمتر کسی بتواند حتی برای پنج سال آینده پیش بینی کند که چه خدماتی در این قالب ارائه خواهد شد. با نگاه به خدماتی که امروز شامل اینترنت نسل ۳و ۴و ۴.۵، وای فای اول، سامانه خدمات آنلاین همراه من، باشگاه فیروزه ای، سیم کارت کودک، سیم کارت دانشجو، انتقال و انتظار مکالمه، مکالمه گروهی، سرویسFDN ، محدودیت مکالمه، اتصال به نمابر و دیتا، پیام کوتاه، پیام صوتی، تماس بان، پرداخت همراه و سرویس رومینگ بین‌الملل ‌می شود، شاید فکر به آینده این حوزه شگفت انگیز ترین تفکرات بشر باشد. هم اکنون شرکت ارتباطات سیار ایران حدود ۷۳ میلیون مشترک دارد و ۱۲۴۵شهر و بیش از ۷۰هزار کیلومتر از جاده های کشور را تحت پوشش قرار داده است . ضریب نفوذ این اپراتور حدود ۹۰.۳ درصد و ارتباط رومینگ بین الملل آن با ۲۷۰ اپراتور در ۱۱۲ کشور جهان برقرار است. این آمار نه تنها نشان دهنده پیشرفت کشور در حوزه ارتباطات است بلکه تشنگی مردم را به توسعه و پیشرفت نقش ارتباطات در زندگی روزمره نشان می‌هد.

 

 

جذابترین نسل همراه

پس از نسل دوم تفاوت نسل‌ در شبکه تلفن همراه به‌طور عرفی براساس میزان سرعت جابجایی دیتا(یا باز هم به‌صورت عرفی سرعت اینترنت) است که شبکه می‌تواند در اختیار مشترک قرار دهد. به‌طور خلاصه حداکثر سرعت سیم‌کارت ۳G برای سرویس‌دهنده‌های خوب تا ۴ مگابیت برثانیه بوده است. پیاده‌سازی‌های نخستین نسل چهارم این سرعت را تا ۴۰ مگابیت برثانیه پشتیبانی می‌کرد. این سرعتی است که در حال حاضر در اغلب نقاط ایران با ۴G قابل دستیابی است و چندین ماه می‌شود که از ارایه اینترنت نسل ۴٫۵ هم می گذرد. با سرعت بالای تغییر نسل در اینترنت امروز کاربران منتظر ورود نسلی شگفت انگیز با نام نسل پنج هستند. یک تفاوت نامحسوس دیگر در نسل پنجم به نسبت نسل فعلی اتصال همزمان سیم‌کارت به چند دکل است و در حال حاضر سیم‌کارت‌ها تنها با اتصال به یک دکل به اینترنت وصل می‌شوند. در استانداردهای منتشر شده سیم‌کارت‌های نسل پنجم می‌بایست هم‌زمان به دکل‌های متعدد ( مثلا ۴ دکل) بصورت هم‌ز‌مان متصل شوند تا بتوانند ارتباط دیتای باکیفیت و سرعت بسیار بالا را فراهم آورند.

 

همکاری نوکیا و لمس نسل پنجم

پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۹۵ با پشتیبانی همراه اول اقدام به معرفی پروژه‌های مختلف مطالعاتی و برگزاری سمینار برای زمینه‌چینی در استفاده و پیاده‌سازی و ابعاد مختلف نسل پنج کرد. همراه اول بجز همکاری گسترده با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مطالعه در زمینه نسل پنجم، در اقدامی که توسط بسیاری کارشناسان حوزه فناوری مورد استقبال قرار گرفت در تیرماه سال گذشته با شرکت نوکیا تفاهم‌نامه همکاری برای ارایه و پیاده‌سازی نسل پنج به امضا رساند. قراردادی که چنانچه دو طرف به آن پایبند بمانند می‌تواند خیال مشترکان این اپراتور را از دسترسی به اینترنت نسل پنج با کیفیتی بالا تا حد زیادی راحت کند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه