English

در گفتگو با موج مطرح شد؛

حمایت دولت از تولیدکنندگان در حد حرف است/ بیمه کشاورزی هیچ اثری برای کشاورزان ندارد

رئیس اتحادیه باغداران مازندران با اشاره به اینکه باید کارهای بنیادی و اساسی در زمینه های صادراتی و مشوق ها برای تولیدکنندگان داشته باشیم گفت:تا زمانی تمامی امور در دست مسوولین دولتی باشد و نگاه جدی به بخش خصوصی نشود نمی توانیم بازارهای جهانی را در دست بگیریم.

حمایت دولت از تولیدکنندگان در حد حرف است/ بیمه کشاورزی هیچ اثری برای کشاورزان ندارد

رئیس اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج با بیان اینکه امسال پیش بینی می کنیم بیش از 2.5 میلیون تن تولید مرکبات در استان مازندران داشته باشیم افزود:این میزان تولید شامل نارنگی، پرتقال، گریپ فورت و نارنج است.

شعبانی در پاسخ به سوال خبرنگار موج که امسال چه اقداماتی برای جلوگیری از آسیب ندیدن باغات شمال در نظر گرفته شده است بیان داشت: متاسفانه زمانی که ما دچار آسیب و سانحه می شویم دولت، مسوولین و تشکل ها به یاد پیشگیری می افتند اگر سرما زدگی و حادثه ای مثل سال گذشته رخ دهد ما نمی توانیم آن را پیش بینی و پیشگیری کنیم. تنها راهکاری که می شود کمتر درختان آسیب ببیند این است که برای جلوگیری از یخ زدن و بالا بردن سطح مقاومت درختان 2 درجه آنها را کنترل کنیم.

به گفته این مسوول در حال حاضر استفاده از دستگاه های پیشرفته و به روز دنیا برای مبارزه از سرما زدگی درختان و... در ایران مقدور نیست.

ضعف شدید در بیمه کشاورزان

رئیس اتحادیه باغداران مازندران بیمه را به عنوان پشتیبانی اصلی باغداران و کشاورزان معرفی کرد و گفت:کشاورزان ما باید مورد حمایت صحیح بیمه قرار بگیرند، متاسفانه بیمه کشاورزان هیچ اثر بخشی در بخش های باغی و کشاورزی ندارد.

وی با انتقاد از وضعیت موجود بیمه برای کشاورزان اذعان داشت: بیمه کشاورزان واقعا مورد ظلم قرار گرفته است، باغداری که هزینه های بسیاری برای به عمل آمدن محصول خود در طول چند ماه انجام می دهد بعد از یک سرما زدگی و کلی خسارت اگر بخواهد دنبال ضرر و زیان خود برود، شرکت های بیمه جز معطلی و چند ماه پیگیری برای بدست آوردن مبلغی 1 تا 2 میلیون تومان چیزی نصیب باغدار و کشاورز نمی شود و این همه دردسر اصلا ارزشی ندارد.

شعبانی به اشکالت و مشکلات بخش کشاورزی پرداخت و افزود:همین موضوع باعث می شود کشاورزان و باغداران از بیمه کردن محصولات شان چه زراعی چه باغی دلسرد شده و رقم بیمه کشاورزی آن قدر پایین است که کشاورزان رقبتی برای بیمه کردن ندارند.

به گفته وی باغی که 50 میلیون تومان خسارت می بیند چطور بیمه می تواند با 3 تا 4 میلیون تومان ضرر و زیان کشاورز را جبران کند؟

رئیس اتحادیه باغداران مازندران توضیح داد:باید صنعت بیمه ما به نحوی باشد که اگر زمین یا باغ کشاورز دچار آسیب شد بیمه گذار 10 تا 20 روز بعد بیاید و گزارشی از وضعیت حادثه داشته باشد نه اینکه خود باغدار برای مبلغ نا چیزی چندین ماه درگیر مراحل اداری باشد.

شعبانی با بیان اینکه بیمه باید رقابتی باشد ولی متاسفانه صنعت بیمه کشاورزان ما برای عامه و برای منافع ذینفعان است گفت: این موضوع برای امروز نیست 30 سال کشاورزان کشورمان این دغدغه شان است ولی کسی اصلا درباره اصلاحیه این طرح برنمی آید.

وی با اشاره به اینکه باید بیمه کشاورزان ما بازنگری شود تا باغداران و کشاورزان ما  تشویق شده تا محصولات شان را بیمه کند افزود: سال گذشته آسیبی که درختان مرکبات در شمال کشور دیدند در 2 بخش بود که شامل: خسارت به میوه درختان جوان و بخش دیگر میوه.آسیب را بیشتر درختان جوانی که میوه نداده بودند خوردند و ما مجبور شدیم به جای آنها نهال دیگری بکاریم ولی مابقی درختان امسال تولید مناسبی خواهند داشت.

از حرف ها تا عمل

رئیس اتحادیه باغداران مازندران به موضوع میوه های صادراتی کشورمان پرداخت و گفت:زمانی ما میوه ومرکبات خودمان را فله ای به کشورهای دیگر صادر می کردیم که هزینه ای برایمان نداشت در این صورت ما نمی توانستیم با کشور های دیگر رقایت کنیم چه برسد الان که هزینه های دیگری قالب و اضافه شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه تمامی امور در دست دولت است انتقاد کرد و افزود: تمامی تشکیلات سود بانکی، بخشنامه ها، امتیازها و مشوق های صادراتی در دست دولت است آن وقت به صادر کننده و کشاورز می گویند با بازار های جهانی رقابت کنید، ایران با این دید نمی تواند جایگاه مناسبی را در بازار جهانی پیدا کند.

شعبانی ادمه داد: در کشورهای دیگر همه پشت تولید کننده (از حمل و نقل گرفته تا بیمه) هستند.اگر قرار باشد با همان سبک سال گذشته صادرات را انجام دهیم و همان سبک سنتی خودمان صادرات کنیم بازهم موفق نخواهیم شد مگر بخواهیم گام های اساسی برداریم.

وی پیشنهاد داد:اگر امسال بتوانیم مشوق صادراتی را برای کشاورزان احیا کنیم و تسهیلات بانکی ارزان قیمتی را در اختیار آنها قرار دهیم گام موثری را برای صادرات برخواهیم داشت.

تجارت جهانی را باید بدانیم

رئیس اتحادیه باغداران مازندران در پاسخ به سوال خبرنگار موج که بسته بندی محصولات مان چرا رقابت پذیری با بازارهای جهانی ندارند، افزود: در بحث بسته بندی مسئله ای که وجود دارد قیمت تمام شده است. چرا که هزینه تمام شده را برای تولیدکننده بالا می برد و باید دولت پشتیبانی اساسی دراین بخش انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه باید در بحث آموزش و ترویج و احیا باغات مان به گونه ای عمل کنیم که نهال ها و واریته های جدیدی بکاریم که مورد پسند بازار های جهانی باشیم تصریح کرد:اشکالی که در تجارت کشورمان وجود دارد این است که نمی دانیم بازار جهانی به چه چیزی نیاز دارد .باید بدانیم نیاز دنیا چیست بعد آن را تولید و روانه بازار کنیم.

به گفته شعبانی،تسهیلاتی که کشورهای همسایه مثل ترکیه به بازرگانان خود می دهند 3 تا 4 درصد است اما تسهیلاتی که تولیدکنندگان ما می گیرد 30 درصدی است.کسانی که می گویند تسهیلات 18 درصدی می دهیم دروغ محض است این زمانی معلوم می شود که که کشاورز می خواهد وام خود را پرداخت کند می بیند که باید 25 تا 30 درصد بازگرداند.

وی یاد آورشد:چرا حرف هایی می زنیم که نمی توانیم عمل کنیم؟متاسفانه مدیران دولتی به نحوی جواب می دهند که عامه مردم فکر می کند درست است.سال ها شعار می دهیم ولی نمی توانیم صادرات داشته باشیم .هم تجار و هم محصولات مان زمین گیر است. قیمت تمام شده ما بالاتر از آن چیزی است که فکرش را می کنیم.

تولید کنندگان رقبتی به تولید ندارند

رئیس اتحادیه باغداران مازندران خاطرنشان کرد:ما در بخش تولید هم متاسفانه حمایتی از باغداران نمی بینیم و همه چیز را قطع کردند تولید کنندگان ما سم، کود و بذر آزاد خریداری می کند هزینه های ما در نگه داری محصولات آزاد قیمت گذاری می شود.در بخش سورتیگ  هم هزینه ها گران است.

 شعبانی  با بیان اینکه قیمت تمام شده محصول ایرانی 30 سنت و قیمت همین محصول برای صادرات 70 سنت است افزود:همین محصول را کشورهای خارجی با 50 سنت به ایران می فروشند با این اوضاع تولیدکنندگان ایران چگونه قیمت گذاری کند؟

ما زمانی مستمر در بازار های جهانی می مانیم که 4 کار بنیادی و اساسی در زمینه های صادراتی و مشوق ها انجام دهیم نه با شعار و حرف.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه