English

تا ٢ ماه آینده؛

سند استراتژیک برنامه ریزى تنوع زیستى و ذخایر ژنتیکى ارایه مى شود

مسؤول تدوین علم و فناوری ذخایر ژنتیکى کشور گفت: ١ تا ٢ ماه آینده سند استراتژیک برنامه ریزى تنوع زیستى و ذخایر ژنتیکى در افق ١٤٠٤ در راستاى اقتصاد مقاومتى ارائه مى شود.

سند استراتژیک برنامه ریزى تنوع زیستى و ذخایر ژنتیکى ارایه مى شود

به گزارش خبرنگار اقتصادى خبرگزارى موج، رسول زارع با اشاره به اینکه حفظ ذخایر ژنتیکى یکى از ٦ وظیفه سازمان ترویج کشاورزى است گفت:حدود ٣٥٠ هزار گونه گیاهی از کل دنیا شناسایی شده که سهم ایران ٨ هزار گونه گیاهى است.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات آموزش ترویج کشاورزى به شناسایی ذخایر ماهیان، آبزیان، میکرو ارگانیسم‌ها و نرم‌تنان  که جزو برنامه آینده این سازمان است پرداخت و افزود:هدف اصلى سازمان حفظ تنوع زیستی می باشد که از 80 سال پیش کار حفاظت و نگهداری آنها در حال انجام است.

وى ادامه داد:تاکنون 17 هزار نمونه و 13 هزار و 745 گونه شناسایی شده است و در شرایطی که مدیریت را انجام دهیم آفات 25 تا 30 درصد خسارت به بار می‌آورند و اگر کارهای تحقیقاتی و مدیریتی را انجام ندهیم، در شرایط مناسب کل محصول در بخش کشاورزی از بین می‌رود.

مسوول تدوین علم و فناوری ذخایر ژنتیکى کشور در بخش دیگری از این نشست تصریح کرد: در حوزه تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی که در سند چشم انداز سال 1404 پیش‌بینی شده هنوز اقدامات جدیدی انجام نداده ایم اما با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از ابتدای سال 97 سرعت بیشتری را در حوزه فعالیت ذخایر ژنتیکی کشور در بخش گیاه پزشکی انجام خواهیم داد.

 به گفته محسن مفیدی طرح‌های اقتصاد مقاومتی از ابتدای امسال آغاز شده که برنامه نوسازی ذخایر را در اولویت قرار داده‌ایم.

امکان بیوتروریسم هر آفتی وجود دارد

مجری و مسئول تدوین برنامه‌های علم و فناوری تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی درباره وضعیت هجوم ملخ ها به استان های غربی کشور پرداخت وگفت:  با توجه به اینکه امسال سال خوبی از لحاظ بارندگی‌ها بود فضای بیشتری در اختیار ملخ‌ها قرار گرفته است و امسال انتظار داشتیم که در مناطق مختلف کشور تعداد دستجات ملخ‌ها بیشتر باشد و حالت طغیانی پیدا کند اما با توجه به اینکه این ملخ‌ها از گونه‌های بومی کشور هستند و مهاجر نیستند خطرناک به حساب نمی‌آید.

وی با بیان اینکه خسارت اینگونه ملخ‌ها به صورت منطقه‌ای است توضیح داد:برخلاف ملخ‌های مهاجر که مسافت‌های طولانی را پرواز می‌کنند و به سرعت تکثیر می‌شوند خطرناک نیستند و هرگونه آفتی که در کشور طغیان می‌کند امکان بیوتروریسم بودن آنها وجود دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه