English

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان:

پیمان اوراسیا می‌تواند باعث تحول اقتصاد کشور شود/ فرصت بی‌نظیر بازار اوراسیا برای صادرکنندگان اصفهان

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان گفت: پیمان اوراسیا باعث می‌شود امنیت اقتصادی در حوزه شمال تأمین شود و این یک فرصت بی‌نظیر است که باید از آن استفاده کنیم.

پیمان اوراسیا می‌تواند باعث تحول اقتصاد کشور شود/ فرصت بی‌نظیر بازار اوراسیا برای صادرکنندگان اصفهان
به گزارش خبرگزاری موج اصفهان

، سید وحید دزفولی در همایش بررسی فرصت‌ها و چالش‌های پیمان اوراسیا با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه گفت: بعد از جنگ جهانی دوم پیمانهای تجاری روزبه‌روز گسترش یافت و همین مسئله باعث پیشرفت‌ کشورهای اروپایی شد.

وی افزود: متأسفانه کشور ما در منطقه پرتنشی قرار دارد و می‌توان گفت بعد از برجام پیمان موافقت‌نامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا مهم‌ترین دستاورد بین‌المللی کشور محسوب می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی اصفهان افزود:این پیمان باعث می‌شود امنیت اقتصادی در حوزه شمال تأمین شود و این یک فرصت بی‌نظیر است که باید از آن استفاده کنیم؛ ولی اگر نتوانیم از این فرصت مثل زمان فروپاشی شوروی سابق استفاده کنیم تبدیل به تهدید می‌شود.

 دزفولی در ادامه گفت: استان در زمینه دامداری، لبنیات و طیور ظرفیت بسیار بالایی برای صادرات دارد. شرط موفقیت در بازارهای بین‌المللی کیفیت، کمیت و استمرار است. برای این منظور توسعه بخش حمل‌ونقل و بسته‌بندی و بازاریابی خیلی اهمیت پیدا می‌کند.

 رئیس کمیسیون مسئولیت اجتماعی شرکتی و عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان نیز اظهار داشت: سهم ایران از بازار بزرگ اوراسیا که ظرفیت نزدیک به ۳۰ میلیارد دلار صادرات را دارد در ۹ ماه سال ۱۴۰۲ تنها ۶/۱ میلیارد دلار بوده است. در این میان نقش روسیه در بازار اوراسیا بسیار پررنگ است و بیشترین حجم مبادلات ما در حوزه اوراسیا با کشور روسیه بوده است.

محمدرضا گل احمد گفت:برای استفاده حداکثری از این فرصت باید کارگروه‌های تخصصی و اجرایی تشکیل شود و تلاش کنیم به صورت مستمر میزان صادرات را افزایش دهیم. حمل‌ونقل، مسائل گمرکی، انتقال ارز، ثبت شرکت و صادرات خدمات فنی و مهندسی عمده مشکلات و چالش‌های فعالان اقتصادی در زمینه صادرات به این حوزه بوده است.

، دستیار وزیر و مدیرکل اوراسیا وزارت امور خارجه نیز تصریح کرد: اوراسیا سرزمینی شامل دو قاره اروپا و آسیا است. اوراسیای مرکزی شامل ۱۲ کشور جدا شده از شوروی سابق می‌شود.

مجتبی دمیرچی لو گفت: روند شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا از سال ۱۹۹۴ آغاز شد و سال ۲۰۱۵ به صورت رسمی تشکیل شد. اهداف این اتحادیه ایجاد فضای واحد اقتصادی و آزادی تحرک کالا، خدمات، سرمایه و نیروی انسانی است. این اتحادیه از سه رکن تقنینی، اجرایی و قضایی تشکیل شده است.

 وی در ادامه افزود: تعامل ایران با این اتحادیه از ۱۳۹۴ آغاز شد و در سال ۹۷ موافقت‌نامه موقت و محدود تجارت آزاد امضا شد. در نهایت در ۴ دی ۱۴۰۲ موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا امضا شد و تعاملات ایران با اتحادیه تنها به این توافقنامه محدود می‌شود.

همایش اوراسیا

 مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران نیز گفت: پس از امضای این توافقنامه برای تصویب این پیمان در مجلس شورای اسلامی و مجلس کشورهای عضو به منظور اجرایی شدن آن حداقل یکسال زمان لازم است.

میر هادی سیدی گفت: این زمان فرصت خوبی برای فراهم کردن زیرساخت‌ها و الزامات بهره‌مندی از این توافقنامه است. در دنیای امروز شرط موفقیت هر کشوری در ارتباط سهل و گسترده با سایر کشورها است و نمی‌توان بدون این ارتباطات کالایی را در سطح جهانی تولید کرد.

 وی در ادامه افزود: توافقنامه‌ها باعث آسان‌تر شدن این ارتباطات می‌شود. بر اساس این پیمان ۴۶۸۸ کد گمرکی کالایی در فهرست سبز موافقت‌نامه تجارت آزاد اوراسیا قرار دارند و تعرفه گمرکی آنها برای صادرات و واردات صفر می‌شود.

مشاور امور بین‌الملل و توافقنامه‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران گفت:بر پایه این سند تعرفه تجارت با پنج کشور و ۱۹۰ میلیون نفر جمعیت صفر می‌شود و از آن مهم‌تر اینکه این سند می‌تواند باعث ثبات تجارت بین ایران و کشورهای عضو این اتحادیه شود.

 رسول کوهستانی، مدیرکل گمرک اصفهان نیز اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین موضوعات و چالش‌های پیش رو در بهره‌مندی از مزایای پیمان تجارت آزاد اتحادیه اوراسیا، قوانین مرتبط با گواهی مبدأ است به این معنی که تنها کالاهایی مشمول این پیمان می‌شود که تولید همان کشور باشد و نمی‌توان کالایی را از کشورهای دیگر وارد کرد و به اوراسیا صادر کرد. در زمینه قواعد مبدأ به صراحت قوانین سازمان تجارت جهانی را پذیرفته‌ایم. معیارهای تعیین قواعد مبدأ از سه طریق درصد ارزشی، معیارهای ساخت و یا تغییر طبقه‌بندی کالایی انجام می‌شود.

 داوود میرزاخانی، سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کازان روسیه نیز تصریح کرد: برای نخستین بار وارد فاز تجارت آزاد منطقه‌ای شده‌ایم و از چند جنبه اهمیت دارد. برای نخستین‌بار تعرفه‌ها برداشته می‌شود و رقابت‌پذیری محصولات ما را بالا می‌برد و ساختار تجارت بین‌الملل ما را بهبود می‌بخشد.

وی گفت:بهره‌برداری از این پیمان بر پایه تهیه زیرساخت‌های لازم و مهیا بودن است چرا که همه طرف‌ها به دنبال سود و منفعت خود هستند و از آنجا که ما تجربه کمی در این زمینه داریم ممکن است نتوانیم از این فرصت استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه