English

برای اولین‌بار در بیمارستان شریعتی اصفهان صورت گرفت؛

عمل موفقیت‌آمیز هم‌زمان آتروزی مری و آنوس (مقعد بسته) نوزاد یک روز و نیمه

فوق‌تخصص جراحی کودکان گفت: برای اولین‌بار در بیمارستان شریعتی اصفهان عمل موفقیت‌آمیز هم‌زمان آتروزی مری و آنوس (مقعد بسته) نوزاد یک روز و نیمه با موفقیت انجام شد.

عمل موفقیت‌آمیز هم‌زمان آتروزی مری و آنوس (مقعد بسته) نوزاد یک روز و نیمه

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، علی فاضلی با بیان اینکه وجود آتروزی مری هم‌زمان با آنوس بسته به‌صورت نادر است به‌ندرت این دو بیماری با یکدیگر دیده می‌شود، اظهار کرد: نوزاد یک روز و نیمه با مشکل آتروزی مری تایپ c که شایع‌ترین نوع آن است و هم‌زمان با مشکل آنوس بسته نیز مواجه است جهت درمان به بیمارستان شریعتی آورده شد که برای اولین‌بار جراحی این نوزاد در بیمارستان شریعتی اصفهان انجام شد.

فوق‌تخصص جراحی کودکان افزود: الحمدلله به لطف خدا و همکاری همکاران توانستیم با موفقیت هم جراحی آتروزی مری بیمار را در یک مرحله انجام دهیم و هم مشکل مقعد بسته را به‌خوبی درمان کنیم.

وی شرایط نوزاد را خوب و پایدار بیان کرد و گفت: منتظر هستیم تا چند روز آینده از دستگاه جدا شده و رژیم وی آغاز شود.

فوق‌تخصص جراحی کودکان و نوزادان اذعان کرد: آتروزی مری و آنوس (مقعد) بسته هر دو جزو آنومالی‌های جنینی هستند که معمولاً در بررسی‌های زمان جنینی تا حدی قابل‌تشخیص ولی برخی موارد هم قابل‌تشخیص نیستند.

وی ادامه داد: انواع و اقسام آتروزی مری در تیپ‌های مختلف وجود دارد که شایع‌ترین نوع آن نوع تایپ c است و علامتی که نوزادان آتروزی مری دارند و با آن مواجه هستیم، ترشحات بزاق از داخل دهان و عدم تحمل شیر است که نوزاد نمی‌تواند شیر بخورد.

فاضلی نحوهٔ تشخیص این بیماری را با عکس‌برداری بیان کرد و افزود: بسته به نوع آتروزی مری راه‌های مختلفی برای درمان وجود دارد و شایع‌ترین نوع جراحی که برای این بیماران انجام می‌شود تروکتومی یا بازکردن قفسه سینه و پیوند دو قسمت مری به همدیگر و بستن فیستول یا مجرای به راه هوایی است.

فوق‌تخصص جراحی کودکان و نوزادان اظهار کرد: در مورد بیمارانی که مقعد بسته دارند بسته به شرایط و بسته به اینکه آیا پیستول یا روزنه‌ای به جدار مقعد و جود داشته باشد یا و نه شرایط متفاوت است و در مواردی که ما اصطلاحاً به آن نوع «low» می‌گوییم و فاصله تا پوست کم هست می‌توانیم به‌صورت یک‌مرحله‌ای برای آن‌ها جراحی انجام دهیم؛ ولی در مواردی که فاصله زیاد است و با یک مشکل دیگر هم‌زمان است و با جراحی دیگر مانند آتروزی مری همراه است ممکن است به‌صورت دو یا سه مرحله جراحی را انجام دهیم.

شایان‌ذکر است، آتروزی به معنای بسته‌بودن مجرای گوارشی است و آتروزی مری به معنای بسته‌بودن مجرای مری است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه