English

آغاز به کار نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس در دانشگاه شیراز

این نمایشگاه که با هدف معرفی و ارائه‌ی دستاوردهای پژوهشی پژوهشگران و فناوران استان، در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز برپا شده؛ با ۲۴ غرفه و بیش از ۱۰۰ محصول از دانشگاه‌ها و نهادهای مختلف اجرایی استان ترتیب یافته است.

به گزارش خبرگزاری موج فارس، محمدحسین شیخی، مدیر پژوهشی و قائم‌ مقام معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز در این مراسم با یادآوری اینکه طبق روال هرسال، دانشگاه شیراز میزبان برنامه‌های هفته پژوهش و فناوری استان فارس است، اظهار کرد: این هفته فرصت و نمادی است برای اینکه ما به پژوهش و پژوهشگران این کشور بیشتر توجه کنیم.

وی ادامه داد:‌ شعار سال ۱۴۰۱ «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اهمیت حوزه‌ی پژوهش را به‌خوبی نشان می‌دهد؛ اما این اهداف، جز با تمرکز و نگاه ویژه‌ به امر پژوهش و دانشگاه‌ها محقق نخواهد شد.

شیخی بیان کرد: اگر بخواهیم مشکلات کشور به‌ویژه مشکلات اقتصادی را حل کنیم، چاره‌ای نیست جز اینکه نگاه عالمانه‌ای به مشکلات داشته باشیم و در حوزه‌هایی که فعالیت داریم و محصولاتی که صادر می‌کنیم به سمت پژوهش‌های کاربردی پیش برویم و پژوهش‌های دانشگاهی را به سمت نیازهای جامعه سوق دهیم.

مدیر پژوهشی دانشگاه شیراز اظهار کرد: در دانشگاه شیراز عزم جدی برای تولید پژوهش‌های کاربردی داشتیم و تلاش داریم بخشی از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های مقطع تحصیلات تکمیلی را به پژوهش‌های کاربردی و موردنیاز جامعه اختصاص دهیم. البته از پژوهش‌های که در زمینه‌ی مرز علم و دانش حرکت می‌کنند هم غافل نشدیم.

صنعتگران و سرمایه‌گذاران از بنیه علمی و ظرفیت دانشگاه‌های استان فارس بهره گیرند

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس نیز با بیان اینکه این استان از ظرفیت بالایی در حوزه‌ی پژوهش و فناوری برخوردار است،‌ گفت: صنعتگران و سرمایه‌گذاران باید از بنیه‌ی علمی و دانشگاه‌های استان فارس بهره گیرند و گره کارهای خود را توسط دانشگاهیان باز کنند.

عبدالعلی کریمی، در افتتاحیه نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس اظهار کرد: هفته پژوهش و فناوری نمادی است برای اینکه دستاوردهای پژوهشی در معرض دید عموم مردم گذاشته شود و تلاش‌ها و زحمات یک‌ساله در این عرصه مورد تقدیر قرار بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس ادامه داد: در دنیای زورمدار امروز، ما باید خودمان به فکر خودمان باشیم؛ دشمنان همه امکانات خود را بسیج کرده‌اند و درصدد هستند که توان، قدرت و صلابت این مملکت را به زانو درآورند.

وی اضافه کرد: در ماه‌های اخیر دشمنان جنگ ترکیبی راه انداخته‌اند؛ فشارهای بسیار شدیدی وارد می‌کنند و تلاش دارند تا ما را از راه عظیمی که در پیش گرفتیم بازدارند و ما را مغلوب کنند؛ چراکه متوجه شدند این کشور می‌تواند در زمینه‌های علمی و پژوهشی حرف برای گفتن داشته باشد.

 کریمی با بیان اینکه همه دشمنان بسیج شده‌اند که جلوی پیشرفت کشور را بگیرند، گفت: با همه تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که دشمنان ایجاد می‌کنند، اما کشور همچنان مسیر پیشرفت خود را ادامه می‌دهد و بر موفقیت‌های خود می‌افزاید.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس عنوان داشت: در کارگروه پژوهش در یک سال گذشته با دید بسیار خوب دکتر محمدهادی ایمانیه استاندار فارس که خودشان چهره علمی و فرهیخته استان و از دانشگاهیان هستند، تحولی ایجاد شد؛ این تحول که به نوعی سنت‌شکنی از گذشته بود این بود که کارگروه را عملیاتی کردند و پنج کمیته مهم زیرگروه این کمیته‌ی اصلی تشکیل شد تا موضوعات مهم و اساسی استان را بررسی کنند.

وی به معرفی این پنج کمیته پرداخت و گفت: کمیته‌های تشکیل شده در این کارگروه کمیته «آب و محیط‌زیست»، «انرژی»، «تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری» و « آسیب‌های اجتماعی» و «نظام سلامت» هستند که در طول یک سال گذشته به‌صورت منظم جلساتی را با حضور متخصصان این حوزه و مجریان نهادهای مربوطه تشکیل دادند.

کریمی با بیان اینکه اعتبارات پژوهشی استانی برای امور پژوهشی؛ اصلا پاسخگو نیست، گفت: پیگیری‌های لازم انجام شده تا از اعتبارات پژوهشی ملی هم به کمک این اعتبارات استانی بیاید تا امور پژوهشی با عزم حدی‌تری انجام شود.

او اظهار کرد: از همه‌ی نهادها درخواست داریم تا با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی تعامل بیشتر و بهتری داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری فارس با بیان اینکه این استان از ظرفیت بالایی در حوزه پژوهش و فناوری برخوردار است، گفت: شرایطی بهتر از شرایط کنونی استان برای پیشبرد امور پژوهشی وجود ندارد و امیدواریم که شاهد نتایج خوب و ملموسی از تحقیقات و پژوهش‌هایی که انجام می‌شود باشیم.

 نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی شیراز

 

رئیس مؤسسه‌ی استنادی علوم و پایش علم و فناوری (ISC) نیز در این مراسم با بیان اینکه این مؤسسه قبلا صرفا به حوزه‌ی نمایه‌سازی نشریات و مقالات و... می‌پرداخت، اظهار کرد؛ این مؤسسه اخیرا به حوزه‌ی فناوری هم پرداخته و در این راستا، سامانه‌ی نان «نظام ایده‌ها و نیازها» راه‌اندازی شده است که از پژوهشگران دعوت می‌کنیم ایده‌های خود را در این سامانه ثبت کنند.

فاضل‌زاده گفت: در دوماه گذشته یک مأموریت استانی هم به مؤسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری محول شده که ما براساس آن، برنامه‌ی پایش و علم و فناوری استان را هم برعهده داریم.

ذوالقدر، رئیس پارک علم و فناوری استان فارس نیز با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری با هدف سازماندهی محیط مناسب برای خلق و توسعۀ شرکت‌های مبتنی بر فناوری و تحقق مؤثر زنجیره‌ی ایده تا محصول، تجاری‌سازی یافته‌های پژوهشی و کمک به شکل‌گیری و رشد شرکت‌های نوپای نوآور و فناور، شکل گرفته است، اظهار کرد: در استان فارس بیشتر از ۱۳۰۰ شرکت در پارک فناوری مشغول به کار هستند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز در آیین گشایش نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی استان فارس با بیان اینکه این دانشگاه در دو حوزه‌ی پژوهش و فناوری فعالیت دارد؛ اظهار کرد: اولویت‌های پژوهشی ما روی نظام سلامت هست و کارگروهی هم که در استانداری تشکیل شده در همین حوزه است.

معمارپور به دستاوردهای پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی در سال‌ گذشته پرداخت و از آن جمله به راه‌اندازی پارک فناوری سلامت شیراز در شهرک صدرا و کسب رتبه دوم کشوری در عرصه‌ی پژوهش‌های کرونا در محور تولید شواهد علمی در ارزشیابی سال ۱۴۰۰ از سوی وزارت بهداشت اشاره کرد.

گفتنی‌ست، نمایشگاه هفته پژوهش و فناوری استان فارس که روز دوشنبه ۲۱ آذرماه آغاز به کار کرد، تا روز چهارشنبه ۲۳ آذرماه، هر روز از ساعت ۸:۳۰ تا ۱۶در مجتمع فرهنگی رفاهی دانشگاه شیراز پذیرای بازدیدکنندگان است.

مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان فارس نیز، روز سه‌شنبه ۲۲آذرماه در محل نمایشگاه با حضور استاندار فارس و رؤوسای دانشگاه‌ها و.. برگزار می‌شود و در این مراسم حدود ۶۰ نفر از پژوهشگران و فناوران برتر استان از دانشگاه‌ها و مراکز علمی، سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های دانش‌بنیان تقدیر خواهند شد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه