English

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

احتمال گسترش سریع وبا وجود دارد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: حدود ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا، بدون علامت هستند بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری تاکید داریم.

احتمال گسترش سریع وبا وجود دارد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، جواد حسینی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خبری اعلام کرد: حدود ۷۵ درصد افراد مبتلا به وبا ، بدون علامت هستند بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در پیشگیری از این بیماری تاکید می کنیم.

حسینی در ادامه اضافه کرد: با توجه به اینکه وبا در کشور‌های همجوار شیوع پیدا کرده به دلیل حجم تردد مسافران ورودی به کشور، انتظار می‌رود تعداد مبتلایان به این بیماری در کشور روند رو به افزایشی داشته باشد لذا رعایت اصول بهداشتی مورد تاکید است.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: وبا یک عفونت اسهالی حاد واگیردار است که به واسطه خوردن آب و غذای آلوده ایجاد می‌شود، این بیماری با عدم دسترسی به آب آشامیدنی و غذای بهداشتی و سالم، فقدان سیستم جمع آوری فاضلاب مناسب ارتباط دارد و در صورت عدم رعایت بهداشت فردی قدرت سرایت بالایی به اطرافیان دارد.

وی تاکید کرد: احتمال گسترش سریع وبا وجوددارد و اگرچه اغلب افراد مبتلا به وبا علائم بالینی نداشته یا علائم خفیف دارند و بدون درمان بهبود می‌یابند، اما در حدود ۵ درصد موارد نیز دچار اسهال حاد شدید می‌شوند که در این گروه از بیماران حتی تا ۵۰ درصد احتمال مرگ و میر وجود دارد.

 حسینی همچنین متذکر شد: وبا را می‌توان با مایع درمانی خوراکی و یا تزریقی همراه با تجویز آنتی بیوتیک مناسب به صورت موفق درمان کرد، آموزش مردم درباره استفاده از غذا و آب سالم و همچنین اهمیت شست و شوی دست‌ها از بروز موارد جدید جلوگیری می‌کند.

 وی خاطرنشان کرد: با توجه به شیوع بیماری وبا در کشور عراق و با توجه به اینکه برخی از زائران ایرانی برگشته ازآن کشور دچار بیماری شده اند از افرادی که به کشور عراق سفر می‌کنند در خواست می شود مواد غذایی خود را از محل مطمئن و بهداشتی تهیه و حتما آب آشامیدنی بسته‌بندی شده استفاده کنند.

 معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: افراد در صورت مشاهده علائمی، چون تب و اسهال به صورت حاد بدون دل‌درد و دل‌پیچه و همراه با استفراغ به نزدیکترین مرکز درمانی مراجعه کنند.

 خاطر نشان کرد: تا روز گذشته تعداد ۵ بیمار مبتلا به وبا در استان خراسان رضوی شناسایی شده اند که از این تعداد ۲ نفر مرد و سه نفر زن هستند و ۲ نفر از بیماران ساکن شهر مشهد و سه بیمار دیگر ساکن شهرستان‌های قوچان، سبزوار و تایباد می‌باشند.

حسینی خاطرنشان کرد: نتیجه تست قطعی سه نفر از این افراد مثبت و ۲ نفر دیگر تا کنون نتیجه آزمایشگاه اعلام نشده است و مشکوک تلقی می‌شوند و تمامی بیماران مورد پیگیری و مراقبت قرار گرفته اند و حال عمومی آن‌ها مساعد است، آموزش لازم به بیمار و اطرافیان آن‌ها در خصوص پیشگیری و مراقبت داده شده است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه