English

بهروز محبی:

پرورش ماهی تیلاپیا باعث جلوگیری از واردات و ایجاد اشتغال در منطقه سبزوار خواهد شد

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پرورش تیلاپیا به دلیل ویژگی های زیستی، آب کمتری نیاز دارد لذا با توجه به چالش ﮐﻢ آﺑﯽ و ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ امکان توسعه پرورش این گونه ماهی در مناطق مرکزی و کویری کشور فراهم است.

پرورش ماهی تیلاپیا باعث جلوگیری از واردات و ایجاد اشتغال در منطقه سبزوار خواهد شد

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، بهروز محبی نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در خبری اعلام کرد: پس از چند سال تلاش و نشست با معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست و مسوولان شیلات کشور، مجوز پرورش تیلاپیا در این منطقه برای اولین بار در خراسان رضوی گرفته شده است.

محبی در ادامه گفت: پرورش این ماهی علاوه بر جلوگیری از واردات این محصول و خروج ارز از کشور، سبب ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی در منطقه می شود.

نماینده مردم سبزوار اضافه کرد: توجه به ظرفیت سبزوار در تولید شیلات، عملیات احداث شهرک آبزی‌پروری و پرورش ماهیان خاویاری در این شهرستان از سال گذشته آغاز شده که با بهره برداری آن تولیدات شیلات این منطقه افزایش چشمگیر خواهد یافت.

محمدعلی اسلامی مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی سبزوار در ادامه اضافه کرد: پرورش تیلاپیا به دلیل ویژگی های زیستی، آب کمتری نیاز دارد لذا با توجه به چالش ﮐﻢ آﺑﯽ و ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ امکان توسعه پرورش  این گونه ماهی در مناطق مرکزی و کویری کشور فراهم است.

اسلامی ادامه داد: برخی گونه های ماهی، مورد علاقه مردم یک منطقه هستند اما تیلاپیا یک ماهی بین‌المللی است که با مصرف زیاد در تمام دنیا بازار خوبی دارد.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی سبزوار همچنین افزود: تیلاپیا در ایران به صورت فیله منجمد وارد می شود و از این جهت میلیون ها دلار ارز از کشور خارج می گردد این در حالی است که کارشناسان شیلات کشور اعتقاد دارند ایران ظرفیت تولید ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تن ماهی تیلاپیا به ‌صورت سالانه را به ویژه در مناطق مرکزی و کویری کشور دارد و حتی می تواند به صادر کننده این ماهی تبدیل شود.

نماینده مردم سبزوار

وی تصریح کرد: قابلیت فیله‌ شدن (قطعه‌بندی گوشت) این ماهی به عنوان یک مزیت بزرگ می باشد و فیله تیلاپیا طعم، بو و تیغ ندارد و خاصیت طعم پذیری بسیار خوبی هم دارد و می‌توان مزه زعفرانی به آن داد یا آن را ترش یا شور کرد.

اسلامی اضافه کرد: بر اساس پژوهش های مرکز تحقیقات ملی آبزیان، شایعات مبنی بر مضر بودن مصرف این ماهی، صحیح نیست و این ماهی، دارای انواع پروتئین و غنی از ترکیبات مغذی مانند ویتامین ها و مواد معدنی و ارزش غذایی بسیار است.

مسوول شیلات اداره جهاد کشاورزی سبزوار متذکر شد: صدور مجوز پرورش تیلاپیا ، براساس اعمال محدودیت از سوی سازمان حفاظت محیط زیست طی یک دهه تنها به استان های سمنان، یزد، خراسان جنوبی، قم و بخشی از کرمان، محدود شده بود.

اسلامی در خاتمه یادآور شد: صدور مجوز پرورش تیلاپیا در استان خراسان رضوی با توجه به وجود استخرهای متعدد دو منظوره و استقبال سرمایه گذاران و همچنین عدم ارتباط با آب های آزاد، در دستور کار قرار گرفت و سرانجام در اردیبهشت سالجاری در کمیسیون ماده ۱۱ استان مطرح و مورد تایید واقع شد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه