English

پروفسور محمد علی عطاری:

موسسه خیریه دیابت اصفهان پناه بیماران دیابتی است

دیابت شایع ترین بیماری دنیا است طبق پژوهش ها و برآوردهای علمی در سال 2025 یعنی سه سال دیگر آمار افراد دیابتی در دنیا 450 میلیون نفر تخمین زده شده بود اما در سال 2019 تقریبا به این تعداد آمار رسیده ایم .

موسسه خیریه دیابت اصفهان پناه بیماران دیابتی است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج اصفهان، روندی که امروز بیماری دیابت طی می کند هر پانزده تا بیست سال  آمار دو برابر می شود. علت آن نیز زندگی های بی تحرک، پرخوری، استرس ها و استفاده از دخانیات است اما در این بین ژنتیک بی تاثیر نیست و برخی خانواده ها نسبت به این بیماری مستعدتر هستند این عوامل باعث می شود تا آمار افراد دیابتی نسبت به گذشته بیشتر شوند.

باید هشدار داد که کودکان زیر دوسال چاق هستند و تغذیه نادرست دارند . قبلا تیپ دو را بالای سن 35 سال  و زیر 35 سال تیپ 1 بود. تیپ 1 یعنی وابسته صد درصد به انسولین و تیپ دو یعنی اینکه با انسولین و قرص می توان کنترل کرد. متاسفانه کودکان تیپ دو را دارند به دلیل تغذیه غلط، عدم تحرک و انجام ندادن ورزش های بدنی است.  بایدعلامت های پرخوری، پر نوشی و پر اداراری را جدی بگیریم اینها در معرض خطر هستند و افراد بالای 35 سال همه باید قند خود را چک بکنند. طبق آمار شهرهایی مثل یزد، اصفهان،  بندرعباس بیشتر از سایر شهرهای ایران، افراد دیابتی دارند و در جاهایی مثل شرق ایران دیابت کمتر است. 

گفته های پروفسور محمد علی عطاری رییس هئیت مدیره موسسه خیریه دیابت اصفهان و عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با خبرنگار موج، نشان می دهد که دیابت در کمین همه افراد جامعه قرار دارد وبدون شک نسبت به این بیماری بی اطلاع هستند.

در ابتدا لطفا بیماری دیابت را تعریف کنید:

اگر بخواهیم تعریفی از بیماری دیابت داشته باشیم باید به این شکل بیان کرد که قند خون 99 را می گویند طبیعی است اما به محض اینکه سه رقمی شد غیر طبیعی بوده و از صد وبیست و شش دیابت گفته می شود. دیابت قندی است که در عروق ریز بدن انسان بالا رفته و در خون، کنار تک تک  میلیاردها  سلول  بدن حرکت می کند و باعث بوجود آمدن برخی بیماریها در بدن فرد دیابتی می شود؛ در چشم خونریزی ایجاد می کند، در کلیه نارسایی و همینطور در دیگر اعضاء بدن  مشکلاتی را ایجاد می کند. بنابراین هیچ ذره ای از بدن  این فرد در امان نیست و عوارض آن قطعی و غیر قابل جبران خواهد بود. حتی از قند 100 تا 125  قند غیر طبیعی بوده ولی  اسم آن دیابت نیست، مستعد دیابت است. ما این بیمار را هم دیابت می دانیم و همان عوارض را برای او هم در نظر می گیریم.

نیاز تاسیس موسسه خیریه دیابت اصفهان از کجا در شما شکل گرفت ؟

از آنجا که دیابت یک بیماری شایع، پرهزینه و دارای  عوارض بسیار زیاد  است احساس کردم که بیماران دیابتی پناه مشخصی ندارند. بیست و دوسال پیش معاون درمان دانشکده علوم پزشکی اصفهان بودم و می دیدم اگر بخواهیم کمک های دولتی به افراد دیابتی بدهیم مشکل است. به همین جهت موسسه خیریه دیابت اصفهان را در سال 1378 با کمک جمعی از اساتید دانشگاه، کارشناسان بهداشت و درمان و تعدادی هم از خود خانواده های افراد دیابتی تشکیل دادیم و بیش از 22 سال است که فعال هستیم.

در اصفهان آمار متاسفانه بالا بوده وچند سال است که داریم می گوییم چهارصد هزار دیابتی و پانصد هزار فرد مستعد به دیابت در اصفهان وجود دارد. یعنی 900 هزار نفر در معرض خطر  در شهر اصفهان هستند و یک سوم افراد بالای 35 سال در شهر اصفهان دیابت دارند وبه همین جهت  این موسسه را تاسیس کردیم. افراد بی بضاعت نیز زیاد هستند در موسسه 7500 پرونده  بیماران بی بضاعت ثبت نام کرده  و پرونده دارند.

دیابت

شعار موسسه شما چیست وچه خدماتی را با چه  تعرفه ای به این بیماران ارائه می کنید؟

شعار موسسه ما آموزش، کنترل و پیشگیری است و معتقد هستیم پیشگیری بهتر از درمان خواهد بود . به همین جهت سعی کردیم از طریق فضا مجازی و قبلا که کرونا نبود از طریق مساجد سطح شهر، کارخانه ها، ادارات در خصوص بیماری دیابت به شهروندان هم آموزش دهیم و هم غربالگری را انجام بدهیم. برخی افراد خبر ندارند که دیابت دارند ما آگاهی می دهیم. در این موسسه کلاسهای آموزشی رایگان داریم و همینطور متخصص های مختلف و روانشناس که اکثرا اساتید دانشگاه هستند و معاینات و چکاب های دوره ای در این مرکز انجام می شود. در خصوص هزینه تعرفه خیریه حدودا نصف بخش خصوصی که دولت تعین کرده است و از این نصف هم برخی افراد رایگان ، بعضی ها نیز درصد کمتری را پرداخت می کنند.

آیا وزارت بهداشت حمایتی از این بیماران می کند و در ادامه بخش دولتی چه کمک و خدماتی می توانند به بیماری دیابتی ارائه کنند؟

من نمی گویم وزارت بهداشت کاری نمی کند، در معاونت درمان  هر دانشکده واحد بیماری غیر واگیر وجود دارد که دیابت را پیگیری می کنند. این موسسه یکی از مرجع های معرفی شده از طرف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای ثبت نام انسولین است. ما متاسفانه با عوارض دیابت روبرو هستیم: کوری، قطع اعضا بدن، دیالیز، سکته های قلبی و... این نیازمند آن است که همه کمک کنند. من معتقد هستم باید در استانداری میز بحران دیابت تشکیل شود و هماهنگی بین ادارات بهزیستی، هلال احمر، دانشگاه علوم پزشکی، خیریه های مرتبط با بیماران دیابتی و امر سلامت، اصحاب رسانه، صدا وسیما جمع شوند و یک فکر برای آموزش مردم و راهنمایی آنها در این ارتباط صورت بگیرد.

انتظار داریم از شورا اسلامی شهر و شهرداری که  کمک کنند تا پایگاه هایی را در سطح شهر ایجاد کنیم تا آموزش دیابت و غربالگری انجام بشود و هر فردی بتواند در هر گوشه شهر به سادگی و در حال انجام  کارهای روزانه، قند خون خود را چک کنند تا افراد دیابتی مشخص شوند. قبلا از ازدواج معتقد هستم که باید دیابت افراد مشخص شود و همینطوردر اشتغال به کار باید وزارت کار توجه داشته باشد یک کارگری که میرود پشت دستگاه حساس و دقیق ممکن است قند او پایین بیاید و سرگیجه بگیرد و باعث خسارت های جبران ناپذیری شود.

از خیرین محترم انتظار دارم که به این موسسه کمک کنند تا فضا این موسسه گسترش پیدا کند تا شاهد حضور متخصص های بیشتری باشیم و در هزینه های جاری نیز مساعدت داشته باشند تا بتوانیم خدمتگزار مردم شهر اصفهان باشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه