English

احسان ارکانی:

برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین شده است

نماینده مردم نیشابور در مجلس بیان کرد: ما با تنش آبی در کشور از یکسو با کمبود منابع آبی مواجه هستیم و بودجه چندده میلیاردی که برای سدسازی هزینه شده باید در حوزه بهسازی و نوسازی هزینه می‌شد.

برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی باعث فرونشست زمین شده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، احسان ارکانی نماینده مردم نیشابور در مجلس در سخنانی عنوان کرد: برداشت بیش از حد از منابع آب زیرزمینی باعث فرونشست و شکاف زمین در مناطق مختلف شده که از جمله آن در حوزه انتخابی بنده این موضوع در چند منطقه اتفاق افتاده است.

ارکانی در ادامه اضافه کرد: ما در ارتباط با تنش آبی در کشور از یکسو با کمبود منابع آبی مواجه هستیم از سوی دیگر در حوزه مصارف با مصرف بالا مواجهیم.

نماینده مردم نیشابور تاکید کرد: ما به عنوان کشوری نیمه خشک در قسمت‌های گرم کره زمین قرار داریم و به خاطر میانگین بارش ما در طول سال از بسیاری از کشورهای اروپایی و معتدل آسیایی کمتر است.

وی همچنین افزود: مشکل دیگر این است که علی‌رغم کمبود منابع آبی ، مدیریت این منابع برای مصرف نیز همواره با مشکل مواجه بوده و هست. سالهاست در مورد مدیریت جمع‌آوری آبهای سطحی در کشور بحث می‌شود اما باز در نقاط قابل توجه در کشور بسیاری از رودخانه‌ها به صورت بهینه چه از طریق بند خاکی چه آبخیزداری و چه احداث سد انجام نمی‌شود.

ارکانی یادآور شد: در مدیریت بخش‌های دیگر آب چه از طریق انتقال و... با مشکل مواجهیم. به عنوان مثال مدیرکل آبفای نیشابور در جلسه اداری در گزارش خود عنوان کرد حدود چهل درصد از آب شرب لوله‌کشی شده در نیشابور هدر می‌رود که این هدررفت یا از طریق خط لوله است که یا فرسوده شده و یا با برداشت غلط از آب یا بحث کنتورها اتفاق می‌افتد.

عضو مجمع نمایندگان استان خراسان رضوی ادامه داد:‌ از سوی دیگر برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی باعث فرونشست و متعاقب آن ترک خوردگی و یا شکاف زمین در حوزه انتخابی ما شده که در جاهای مختلف این موضوع به چشم می‌خورد.

ارکانی در خاتمه متذکر شد و گفت: بودجه چندده میلیاردی که برای سدسازی هزینه شده باید در بخشی در حوزه بهسازی و نوسازی هزینه می‌شده که ما شاهد هدررفت آب شرب در شبکه انتقال نباشیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه