English

آمار دروغین سامانه پایش هوا در روزهای پر گردوغبار هرمزگان

علی‌رغم کیفیت نامناسب هوا در اکثر شهرهای هرمزگان سامانه پایش کیفی هوای کشور وضعیت امروز بندرعباس را سالم برای همه گروه‌های سنی نشان می‌دهد و اطلاعات مربوط به بندرخمیر نیز حذف شده است.

آمار دروغین سامانه پایش هوا در روزهای پر گردوغبار هرمزگان

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، طبق مشاهدات میدانی در سطح استان هرمزگان به‌ویژه شهر بندرعباس امروز (18 مهرماه) گردوخاک شدیدی آغاز شده است و با کاهش دید و افت شاخص کیفیت هوا مواجه هستیم اما در کمال تعجب سامانه پایش کیفی هوای کشور وضعیت هرمزگان و بندرعباس را مطلوب ارزیابی کرده است.

این در حالی است که مهرداد حسن‌زاده مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در ابتدای هفته اعلام کرد که از یکشنبه ۱۸ مهر تا سه‌شنبه ۲۰ مهرماه، در مناطق شرقی و مرکز هرمزگان شاهد وزش باد نسبتاً شدید شمال شرقی همراه با گردوخاک، کاهش موقتی میدان دید افقی و کاهش کیفیت هوا خواهیم بود.

وی گفت: با توجه به خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا از هم استانی‌های عزیز در شهرستان‌های بندرعباس، میناب، رودان، جاسک، سیریک و بشاگرد تقاضا می‌شود از ترددهای غیرضروری به‌ویژه در ساعات صبح تا ظهر در ایام یادشده اجتناب کنند.

بااین‌حال سامانه پایش کیفی هوای کشور تا ساعت 11 پیش از ظهر امروز طبق داده‌های ایستگاه محیط زیست رسالت بندرعباس، شاخص کیفیت هوای این شهرستان را با عدد شاخص کیفی هفت، در رده‌بندی سبز و سالم دسته‌بندی کرده است.

سامانه پایش کیفی هوای کشور

گفته‌های مریم سلیمی زاده رئیس مرکز سنجش آلودگی هوای محیط‌ زیست هرمزگان بار دیگر اطلاعات سامانه پایش کیفی هوای کشور را به چالش کشید و در این رابطه گفت: هوای شهرستان بندرعباس بر اساس پارامتر ده میکرون، برابر با ۱۹۱ و برای تمام گروه‌ها ناسالم است.

سلیمی زاده افزود: بر اساس این پارامتر شاخص کیفی هوا ی دو شهرستان بندر خمیر و جاسک نیز به ترتیب با ۱۲۸ و ۱۴۵ برای گروه‌های حساس ناسالم است.

به گزارش موج؛ شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفرتا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل‌قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه  یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین‌شده است.

با این تفاسیر سامانه پایش کیفی هوای کشور در حالی دچار اشکال شده است که شاخص کیفیت هوا در شهرستان‌های مهم هرمزگان در وضعیت ناسالم و خطرناک برای گروه‌های حساس قرار دارد و این سامانه نتوانسته است برای هشدار به شهروندان مرجع معتبری باشد.

حال باید پرسید این اخلال در مخابره اطلاعات پایش کیفی هوای استان هرمزگان از کجا نشات گرفته است و آیا ایستگاه‌های محیطی زیستی استان دچار مشکل شده‌اند یا در اطلاعات سامانه جامع پایش کیفی هوای کشور اخلال به وجود آمده است.

شایان‌ذکر است که برخلاف روند معمول امروز اطلاعات ایستگاه بندر خمیر نیز در سامانه پایش ذکر نشده بود و کنار هم قرار دادن این رویدادها احتمال بروز مشکل در سامانه و ایستگاه‌های محیط‌زیست استان را قوت می‌بخشد.

علاوه بر آنچه گفته شد، عدم نمایش اطلاعات شاخص کیفی هوای شهرستان های شرق استان به‌ویژه شهرستان جاسک که همواره تحت شعاع وجود ریز گرد و طوفان‌های گردوغبار قرار می‌گیرد، در سامانه پایش کیفی هوای کشور یکی از مشکلات عمده این سامانه و کم‌کاری اداره کل محیط‌زیست استان را نشان می‌دهد که امید است هر چه سریع‌تر به آن پرداخته شود.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه