English

محمود بنانژاد:

خسارت کرونا به اصناف مشهد، ماهیانه ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است

رییس اتاق اصناف مشهد بیان کرد: در شهر مشهد حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار واحد صنفی در سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه وجود دارد و این‌ها زیر مجموعه اتاق اصناف مشهد و ۹۶ اتحادیه صنفی در شهر مشهد است که فعالیت آن‌ها در این چهار دسته خلاصه می‌شود.

خسارت کرونا به اصناف مشهد، ماهیانه ۱۶۰ میلیارد تومان بوده است

به گزارش خبرگزاری موج خراسان رضوی، محمود بنانژاد رییس اتاق اصناف مشهد در خبری اعلام کرد: حدود ۱۶۰ میلیارد تومان در ماه به اصناف خسارت وارد شده که این آسیب می‌تواند بیشتر از این ارقام هم باشد.

بنانژاد با اشاره تاثیرات کرونا بر عملکرد اصناف طی یک سال و نیم گذشته اضافه کرد: اصناف در چهار دسته شغلی تولید، خدمات فنی، توزیعی و خدماتی فعالیت می‌کنند که هر کدام ماهیت خاص خود را دارند.

رییس اتاق اصناف مشهد ادامه داد: در دسته تولیدی با تغییراتی که به صورت فیزیکی یا شیمیایی به آن مواد اولیه وارد می‌کنند، در نهایت محصولی به وجود می‌آید که تولید آن واحد تولیدی می‌شود و در دسته خدمات فنی تعمیرکاران قرار دارند که در حوزه‌های مختلف مانند لوازم خانگی، الکترونیکی، خودرو و... و فعالیت‌های تعمیری و خدماتی ارائه می‌دهند.

وی همچنین تصریح کرد: دسته توزیعی، شامل فروشگاه‌های مختلف پوشاک، کفش، طلا و جواهر  است که در بخش فروش محصولات خود را توزیع می‌کنند. دسته خدمات مواردی مانند مراکز اقامتی، آژانس‌های تاکسی تلفنی، حمل‌ونقل عمومی، حمل‌ونقل درون شهری و ... را شامل می‌شود که هر کدام فعالیت‌های خاص خود را دارند و به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

بنانژاد در ادامه تاکید کرد: در شهر مشهد حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار واحد صنفی در سه بخش مرکزی، احمدآباد و رضویه وجود دارد و این‌ها زیر مجموعه اتاق اصناف مشهد و ۹۶ اتحادیه صنفی در شهر مشهد است که فعالیت آن‌ها در این چهار دسته خلاصه می‌شود و در حوزه واحد‌های صنفی، دسته تولیدی حدود ۱۹ درصد، خدمات فنی حدود ۱۷ درصد، توزیع حدود ۴۵ درصد و خدمات نیز حدود ۱۹ درصد فعالیت انجام می‌دهند.

رییس اتاق اصناف مشهد همچنین متذکر شد: با توجه به اینکه درصد فعالیت در دسته توزیع بیشتر از دیگر دسته‌ها است، اما در واحد تولیدی بیشترین اشتغال را شاهد هستیم، زیرا واحدهای تولیدی در هر صنف از تعداد زیادی افراد تشکیل شده که در آن واحد تولیدی فعالیت می‌کنند.

وی اظهار کرد: کارگاه‌های مختلفی مانند قنادی، کالای خواب، مصالح ساختمانی و ... وجود دارد که محصولات خود را تولید می‌کنند همچنین برای تولید ادوات کشاورزی چندین کارگاه وجود دارد که هر کدام از این‌ها افراد زیادی را مشغول به کار می‌کند.

رئیس اتاق اصناف مشهد افزود: براساس آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی تعداد افراد شاغل در هر واحد صنفی حدود ۲.۳ نفر است و همچنین افرادی هستند که به صورت پاره وقت فعال هستند و اما آمار‌های غیر رسمی از فعالیت حدود ۳.۵ نفر در هر واحد صنفی حکایت دارد و بدین معنا که حدود ۵۰۰ هزار نفر به صورت مستقیم در مشهد و در حوزه اصناف اشتغال دارند و فعالیت می‌کنند.

بنانژاد در خاتمه خاطر نشان کرد: اگر این موضوع را به خراسان رضوی تعمیم دهیم حدود ۲۲۰ هزار و در کل کشور هم حدود ۳ میلیون واحد صنفی وجود دارد که ما با متوسط کشور تقریبا نزدیک و برابر هستیم و مشهد دومین کلانشهر کشور از جهت تعداد واحد صنفی و جایگاه تشکلی است و اقتصاد اصناف در شهر مشهد به ورود زائر و مسافر گره خورده و این موضوع در زمان کرونا، آسیب زیادی را به اصناف وارد کرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه