English

حسین سلیمی خبر داد؛

ساخت و بازسازی ۶۰۰ قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس

مدیرعامل نیروگاه بندرعباس از دستاورد های مهم و کم نظیر در زمینه ساخت داخل قطعات نیروگاهی با ساخت و بازسازی ۶۰۰ قطعه تخصصی در شش ماهه اول سال ۱۴۰۰ در نیروگاه بندرعباس خبر داد.

ساخت و بازسازی ۶۰۰ قطعه تخصصی در نیروگاه بندرعباس

به گزارش خبرگزاری موج هرمزگان، حسین سلیمی مدیرعامل نیروگاه بندرعباس اظهار داشت: صنعت برق کشور در سال های اخیر با تکیه بر تلاش های بی وقفه صنعت گران، متخصصان و مدیران توانمند با وجود برخی مشکلات، روندی پایدار و مستمر در خدمت رسانی به همشهریان و تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز بخش های اقتصادی و تولیدی کشور دارد و در این زمینه به موفقیت های کم نظیر و ارزشمندی دست یافته، که یکی از مهمترین آن ها بهره مندی از دانش متخصصان در زمینه ساخت قطعات مورد نیاز نیروگاهی بوده است. 
سلیمی بیان کرد: نیروگاه بندرعباس با بهره مندی از توانمندی های داخلی در زمینه ساخت داخل، روند رو به رشدی نسبت به سال های گذشته داشته است. در این راستا با توجه به عمر بیش از 40 سال این نیروگاه، شرایط بهره برداری و کارکرد تجهیزات آن دچار تغییراتی شده و ساخت بسیاری از قطعات مستلزم طراحی مجدد است.
وی عنوان کرد: از سویی دیگر با توجه به شرایط تحریم و موانع موجود در تامین قطعات خارجی، استفاده از توانمندی های ساخت داخل بهترین گزینه برای تامین قطعات جهت تولید برق پایدار در این نیروگاه می باشد. که حرکت در مسیر ساخت داخل حمایت از تولید کننده های داخلی، کمک به اشتغال و صرفه جویی ارزی را در بر خواهد داشت.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس خاطرنشان کرد: نیروگاه بندرعباس از ابتدای سال 1400 تا کنون موفق به بومی سازی بیش از 600 قطعه مهم کوچک و بزرگ نیروگاهی شده است که علاوه بر صرفه جویی ارزی گام بسیار مهمی در عرصه افزایش دانش این بخش مهم صنعت برق کشور برداشته است.
وی اذعان داشت: این تجهیزات فنی شامل قطعات مختلف مجموعه توربو ژنراتور انواع پمپ ها، کمپرسورهای فشار قوی فن های بویلر و تجهیزات الکتریک و ابزار دقیق می شود که با کمک تخصص و توانمندی های ساخت داخل تامین کرده است.
سلیمی گفت: دستاوردهای ساخت داخل در نیروگاه بندرعباس از ابتدای سال1400 شامل طراحی و ساخت دیسشارژ پمپ آب خنک کن برای اولین بار در نیروگاه بندرعباس است و حدود 50 درصد صرفه جویی ارزی در این زمینه را برای صنعت برق کشور به ارمغان آورده است.
وی ابراز داشت: یکی از مشکلات مهم در ساخت دیسشارژ محل قرارگیری یاتاقان های پمپ بروی دیسشارژ بود که با تلاش متخصصان به روش جوشکاری و ماشین کاری ساخته و بر روی دیسشارژ نصب شد و قطعات ساخته شده اداره تاسیسات، قطعات یدکی ولوهای آبشیرین کن، نازل تفلونی و هدر آب پاش آبشیرین کن، قطعات فرم باند اسکرین، توری، قرقره، زنجیر باند اسکرین، هوزینگ مکانیکال سیل، کاسه نمد است و قطعات کمپرسور شامل اینتر کولر سوپاپ ولوها، رینگ پیستون ها، گلندهای روغن، دیافراگم، شاتون، شفت و پیستون کمپرسور فیلترهای هوا و قطعات ساخته شده اداره توربین و ژنراتور، قطعات محتلف مجموعه توربوژنراتور شامل پره های ثابت و متحرک، چرخ کورتیس، قطعات مختلف توربین بخاری و گازی پیچ های توربین، سیل ها، یاتاقان ها، قطعات آبندی، ذغال ژنراتور، بازسازی شرودهای توربین گازی، بازسازی کراس فایر تیوب و نگهدارنده کراس فایر، قطعات ولو و واشرهای لاستیکی مسیر 72 آب خنک کن است. قطعات ساخته شده بویلر شامل قطعات مختلف انواع ولوها- ساخت اکسپنشن جوینت های ساختمان بویلر- شیشه چشمی کوره است.
وی بیان داشت: قطعات ساخته شده اداره پمپ و فن شامل قطعات انواع پمپ شفت ها، پروانه، پوسته پمپ، گریبکس، استافینگ باکس،  بوش اسلیو، گلند پکینگ ها، یاتاقان های لاستیکی، ساخت پروانه AC بوستر فن، ساخت پروانهDC بوستر فن،  قطعات سیل لانگستروم، یاتاقان کلار B.C.P. است.
سلیمی تصریح کرد: نیروگاه بندرعباس با ۶ واحد تولیدی و با مجموع ظرفیت ۱۳۲۰ مگاوات ساعت بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است و ضمن تولید پایدار انرژی حیاتی برق و پشتیبانی از شبکه سراسری، بخشی از قطعات مورد نیاز خود را با تکیه بر دانش، تجربه و تخصص کارکنان خود طراحی و مورد ساخت و بازسازی قرار می‌دهد.
مدیرعامل نیروگاه بندرعباس در پایان گفت: نیروگاه حرارتی برق بندرعباس بزرگترین نیروگاه جنوب شرق کشور است که نقش مهمی در تامین برق کشور  و صنایع بزرگ استان هرمزگان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه