English

عباس جنگی مرنی خبر داد:

احداث ۵ سد مخزنی جدید در استان اردبیل

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در حال حاضر 5 سد مخزنی در حال احداث در استان اردبیل وجود دارد.

احداث 5 سد مخزنی جدید در استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، عباس جنگی مرنی ، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در استان اردبیل 5 سد مخزنی در حال احداث داریم که 3 سد در حال حاضر با ظرفیت ذخیره آب ۴۵ میلیون مترمکعب به مرحله بهره‌برداری رسیده‌اند و 2 سد دیگر با ظرفیت ۱۸۳ میلیون متر مکعب مراحل انتهایی احداث را سپری می‌کنند که این 5 سد تامین کننده آب شرب، زیست محیطی، صنعت و کشاورزی خواهند بود.

وی افزود: بر این 5 سد مخزنی، 3 شبکه آبیاری و زهکشی بزرگ با سطح اراضی حدود ۵۰ هزار هکتار، چهار طرح آبرسانی شرب و یک تصفیه‌خانه آب شرب نیز در حال احداث و اجرا هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل در خصوص آخرین وضعیت بارش‌ها و ذخیره آب سدهای استان اردبیل اظهار کرد: متوسط بارش استان اردبیل در سال آبی جاری تاکنون نسبت به آمار متوسط بارندگی بلندمدت استان و بارندگی سال قبل حدود ۲۵ درصد کاهش داشته است که در برخی از حوضه‌های آبریز فرعی استان تا ۴۰ درصد نیز کاهش بارندگی رخ داده است‌.

جنگی مرنی اضافه کرد: از جمله کم بارش‌ترین حوضه‌های آبریز فرعی و داخلی استان اردبیل، حوضه آبریز رودخانه‌های بالیخلی چای، قره سو و سدهای مخزنی یامچی، قوری چای و سبلان هستند که از لحاظ مصارف آب شرب و کشاورزی حائز اهمیت هستند و در سال آبی جاری، میزان بارش برف در کوهستان‌ها و سرشاخه‌های رودخانه‌های جاری در استان نیز به شدت کاهش داشته و امسال عملا ذخیره برفی مناسبی در آنها نداشتیم.

وی بیان کرد: افزایش دمای هوا در زمستان و به‌خصوص از آغاز فصل بهار تاکنون و ازدیاد روزهای وزش بادهای جنوبی و در نتیجه افزایش میزان تبخیر از سطح حوضه‌های آبریز استان، موجب کاهش شدید رواناب در رودخانه‌ها و وقوع خشکسالی در استان اردبیل مانند سایر استان‌های کشور شد و اکنون بیشتر رودخانه‌های استان اردبیل خشک و کم آب هستند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در برخی از رودخانه‌ها ذخیره آب اندک سدها به صورت نوبت بندی شده و به دلیل ضرورت، اقدام به رهاسازی آب برای زیست محیطی و مصارف مختلف می‌شود تا فصل گرم سال با کم‌ترین مسئله سپری شود.

جنگی مرنی تصریح کرد: به‌دلیل وقوع خشکسالی و کاهش رواناب حوضه‌های آبریز، ذخیره آب ۱۰ سد مخزنی بزرگ استان اردبیل در حال حاضر حدود ۹۰ میلیون مترمکعب است که این مقدار کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت ذخیره‌ای این سدها است.

وی افزود: اکنون آب موجود در سدهای مخزنی یامچی، قوری چای و سبلان با احتساب حجم مرده سد به ترتیب ۲۸، ۵ و ۳۰ درصد ظرفیت این سدها بوده و این میزان آب، کمترین ذخیره آب در تاریخ بهره‌برداری این سدها در چنین روزی است که همه بایستی در کاهش بیش از پیش مصرف آب و صرفه‌جویی بیشتر در استفاده از این منابع آب محدود تلاش کنیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل افزود: در حوضه آبریز ارس که مصرف کننده اصلی منابع آب این حوضه در داخل کشور، استان اردبیل است نیز وقوع خشکسالی موجب کاهش بارش‌ها و کمبود شدید ذخیره برفی در سرشاخه‌های این حوضه و کاهش ذخیره آب سد ارس شده و رواناب ورودی به این سد نسبت به سال قبل و بلندمدت کمتر شده است؛ به دلیل این کمبودها، سعی بر آن است کشت تابستانه در منطقه محدودتر شود. ذخیره آب سد ارس حدود ۶۵ درصد ظرفیت این سد است و رواناب ورودی به آن در حال حاضر حدود ۵۵ درصد کاهش نسبت به سال گذشته دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه