English

هر کرمانشاهی روزانه ۹۰۰ گرم زباله تولید می‌کند/ دستگاه قضا برای جمع‌آوری زباله گردان پای‌کار بیاید

بنا بر اعلام مدیرعامل شرکت بازیافت زباله، میزان تولید زباله هر شهروند کرمانشاهی به‌طور میانگین روزی 700 تا 900 گرم است و این میزان در مقایسه با سطح کشور و میانگین جهانی زیاد و تقریباً دو برابر است و البته بیشتر حجم این زباله‌ها قابل بازیافت است.

هر کرمانشاهی روزانه 900 گرم زباله تولید می‌کند/ دستگاه قضا برای جمع‌آوری زباله گردان پای‌کار بیاید

شیرزادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری موج کرمانشاه افزود: بر اساس تحقیقات انجام‌شده سرانه تولید زباله به‌صورت روزانه در جهان ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم است، این میزان تولید زباله در ایران ۶۰۰ گرم و سهم روزانه هر کرمانشاهی به‌طور میانگین 700 گرم و درمجموع روزانه در شهر کرمانشاه بیش از 600 تن تولید طلای کثیف (زباله و پسماند خانگی) تولید می‌گردد که البته این رقم در روزهای پایانی و آغازین سال به مرز 900 تن هم می‌رسد و در مواردی همچون بروز بحران‌های اقتصادی همچون ما اخیر، شدت تولید آشغال در استان ما به‌شدت کاهش‌یافته که این مورد نیز به علت مقطعی بودن و میزان قدرت خرید مردم مربوط می‌شود نه فرهنگ‌سازی در اصلاح الگوی مصرف.

بازیافت زباله

فقط 20 درصد زباله‌های کرمانشاه اصولی بازیافت می‌شوند

مدیرعامل شرکت بازیافت زباله کرمانشاه در پاسخ به این سؤال که آیا این حجم گسترده از زباله‌های کرمانشاه بازیافت می‌شود، گفت: خیر، حجم قابل‌توجهی از زباله‌های سطح کرمانشاه قبل از جمع‌آوری خدمات شهری شهرداری توسط زباله دزدانی که به‌صورت تیمی اقدام به جمع‌کردن، زباله‌های خشک همچون کاغذ، کارتن، پلاستیک، بطری‌های یک‌بارمصرف، فلزات و ... به سرقت می‌رود و تنها 20 درصد از آشغال‌های تر، ضایعات نخاله‌های ساختمانی و حتی پسماندهای عفونی وارد چرخه بازیافت کرمانشاه قرار می‌گیرد. افزایش بمب خاموش انواع آسیب‌های اجتماعی با بیگاری کشیدن از کودکان زباله گرد

یافتن خریداران ضایعات و انواع زباله این روزها در سطح کرمانشاه کار چندان دشواری نیست کافی است فقط به محلات جعفرآباد، مشاوری و جدیداً محلات ابوذر، کیهانشهر و ... سری بزنی و مغازه‌ها، دکه‌ها و حتی بعضاً حیاط خانه‌های زیادی مواجه می‌گردی که کوه کوه کاغذ، کارتن، پلاستیک، بطری خالی و ... تلنبار کرده‌اند، دکتر شیرزادی، فعال زیست‌محیطی کرمانشاه علت این به‌اصطلاح زیادشدن دست در بازار طلای کثیف را چنین عنوان می‌کند: «این زباله‌ها که در اصطلاح مواد بازیافتی خشک به آن‌ها گفته می‌شود، به‌راحتی توسط مافیای خاص که به‌صورت تیمی افراد معتاد، بیکار، زنان بد سرپرست و یا بی‌سرپرست و از همه بدتر، کودکان ضعیف را به اجاره خود درآورده و در سطح وسیع آن‌ها در سطح خیابان‌ها رها می‌کنند، تا بتوانند با جمع‌آوری این زباله‌ها و در اکثر اوقات خروج این مواد به کارخانه‌ها خارج از استان، آن‌هم به قیمت‌های گزاف، پول‌های میلیونی به جیب بزنند.

زباله گرد

شهرداری فقط مسئول ساماندهی زباله‌ها نیست

مدیرعامل شرکت بازیافت کرمانشاه با انتقاد از اینکه چرا دولت، دستگاه‌های قضایی و انتظامی و حتی مسئولین ارشد استان فکری اساسی به حال این دلالان جان و سلامت مردم نمی‌کنند، خاطرنشان ساخت: افراد و کودکان گمارده شده به‌عنوان زباله گرد توسط این دلالان، نه‌تنها درازای ارقامی ناچیز مجبور به انجام کارهای سخت هستند بلکه طی بررسی‌های انجام‌شده، انواع آسیب‌های اجتماعی، جسمی و جنسی نیز متوجه این افراد می‌گردد و اگر واقعاً فکری اساسی به حال جمع‌کردن بساط این زباله فروشان نگردد، قطعاً آسیب‌های زیادی متوجه شهروندان کرمانشاهی می‌شود.

وی شهرداری را تنها سازمان جمع‌آوری و اصلاح الگوی مصرف در تولید زباله نمی‌داند و معتقد است که بازیافت امری است که باید با عزمی ملی و نگاه فرهنگ‌ساز به آن توجه شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه