English

نرگس سپه‌وند:

سرطان در کمین زندگی مردم ایران و لرستان است

سرطان یکی از بیماریهای شایع در جهان است که می تواند منجر به مرگ شود. سرطان یعنی رشد غیرعادی سلول‌های بدن که رایج‌ترین انواع آن در مردان سرطان ریه، مری، شکم، دهان و حلق و در میان زنان، سرطان دهانه رحم و پستان است.

سرطان در کمین زندگی مردم ایران و لرستان است

خبرگزاری موج استان لرستان-نرگس سپه‌وند؛ سرطان یکی از بیماریهای شایع در جهان است که می تواند منجر به مرگ شود. سرطان یعنی رشد غیرعادی سلول‌های بدن که رایج‌ترین انواع آن در مردان سرطان ریه، مری، شکم، دهان و حلق و در میان زنان، سرطان دهانه رحم و پستان است. در کشور سالیانه حدود صد هزار مورد ابتلا به سرطان داریم که 30 هزار مورد به فوت ختم می شوند.

بدیهی است که کشیدن قلیان منجر به اعتیاد شدید به تنباکو می شود و بررسی های علمی نیز تمام باورهای غلط مبنی بر سالم تر بودن قلیان نسبت به سیگار را رد می کند از طرفی همه می دانیم قلیان بوسه بر سرطان است اما چرا باز هم شاهد کشیدن قلیان در اقشار مختلف جامعه هستیم! شاید به قول رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در رفع این معضل نیازمند تغییر دیدگاه هستیم! هفته پیش رییس دانشگاه علوم پرشکی در همایش استانی "پویش ملی مبارزه با سرطان" گفت: متاسفانه بسیاری از اقشار جامعه فاکتور سرطانزا بودن قلیان را فراموش کرده اند لذا در راستای پیشگیری از این امر مهلک، تغییر در نگرش ما نسبت به پدیده قلیان ضروری ست.

متخصصان حوزه سلامتی تاکید زیادی در پرهیز از مصرف نوشیدنی های الکلی و همچنین دخانیات دارند. زیرا مصرف دخانیات باعث آسیب به سلول های معده می شود. چون دخانیات حاوی اثرات سمی است که با دود وارد بدن می شود. از طرف دیگر نیکوتین تأثیر زیادی در تحریک ترشحات گوارشی و اثرات منفی در مخاط معده داشته است. این تأثیر در صورت مصرف همزمان سیگار و الکل چند برابر می شود و در نهایت احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

ارتباط عادات بد غذایی با سرطان

فرشته سپهوند کارشناس ارشد تغذیه در خصوص ارتباط سرطان با عادات بد غذایی، تشریح کرد؛ مصرف برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها، بهداشت نادرست زندگی و غیره جزو عواملی هستند که معده را به دردسر انداخته و حتی خطر بروز سرطان را افزایش می دهند. اگر چه اکثر سرطان های معده مربوط به هلیکوباکترپیلوری و عوامل ژنتیکی است اما برخی از این نوع سرطان نیز به عادت‌ها و رفتارهای روزانه ما مربوط می شود. مصرف برخی مواد غذایی، نوشیدنی ها، بهداشت نادرست زندگی و غیره جزو عواملی هستند که معده را به دردسر انداخته و حتی خطر بروز سرطان را افزایش می دهند.

علاقه به گوشت کبابی، که متاسفانه در لرستان خواهان فراوانی دارد

وقتی گوشت قرمز را به مدت طولانی در معرض دمای بالا قرار می‌دهیم و سطح آن می‌سوزد، ترکیبات سرطان‌زایی در آن به وجود خواهد آمد. بررسی‌ها نشان داده بخش‌های قهوه‌ای تیره یا سوخته گوشت، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را بالا خواهند برد. ممکن است نحوه پختن گوشت از نظر میزان خطر سرطانی که گوشت به‌وجود می‌آورد مهم باشد. سرخ نمودن، در کباب‌پز پختن، و پختن با شعله آتش در درجه حرارت بسیار بالا باعث تشکیل مواد شیمیایی می‌شود که امکان دارد خطر سرطان را افزایش دهند. به‌نظر می‌آید در دیگر روش‌های پختن، مانند آب پز کردن یا آرام پختن یا با بخار پختن، تعداد کمتری از این مواد شیمیایی به‌وجود می‌آید. و به هنگام آب پز کردن گوشت باید به یاد داشت که مقدار زیادی سبزیجات مفید و محافظت‌کننده به آن اضافه شود.

زیاده روی در مصرف سوسیس و کالباس

نتایج بررسی پژوهشگران نشان داده است گوشت های فراوری شده مانند سوسیس، کالباس و غیره مانند گوشت های قرمز و ماهی های دودی تحت اتهام بوده و مصرف آن‌ها به میزان بیش از 50 گرم در روز خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش می دهند. گوشت های فرآوری شده و دودی حاوی ترکیبات سرطان زا هستند. نیتریت ها که برای نگهداری و رنگ صورتی این مواد غذایی و یا هیدروکاربورهای معطر برای گوشت های دودی جزو این ترکیبات سرطان زا محسوب می شوند.

نوشیدنی‌های خیلی داغ

نوشیدنی‌های داغ باعث آسیب دمایی به مخاط مری و بخش بالایی معده می شوند و توصیه می‌شود از مصرف نوشیدنی های داغ خودداری کنید.

مصرف زیاد خیارشور و ترشیجات

نتایج بررسی های محققان نشان می دهد که مصرف زیاد مواد غذایی نگهداری شده در سرکه مانند خیارشور، ترشیجات و غیره باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده و مری می شود. البته خیارشور مسبب ابتلا به این بیماری نیست. سرکه نیز به تنهایی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده نمی شود. بلکه مشکل از شیوه آماده کردن این سبزیجات ناشی می شود. در کشورهای آسیای جنوب شرقی، مصرف سبزیجات تخمیر شده رایج است. در واقع در اکثر این کشورها سبزیجات در دبه های پر از آب شور یا سرکه به ترشی تبدیل می کنند. علاوه بر این اسیداستیک (سرکه) تأثیر پیشگیرانه سبزیجات از سرطان را از بین می برد. توصیه می شود در مصرف خیارشور، ترشیجات و به طور کلی سبزیجات تخمیر شده زیاده روی نکنید.

مصرف زیاد نمک

متأسفانه مواد غذایی شور باعث به خطر انداختن مخاط معده شده و نقش زیادی در ابتلا به سرطان دارند. مصرف نمک بیش از 5 گرم در روز باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان معده می شود.چیپس ها، سوسیس و کالباس، پنیرهای شور، تخمه های شور و غیره جزو مواد غذایی پرنمک هستند.

عدم مصرف میوه و سبزیجات

اگر رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات کافی باشد خطر ابتلا به سرطان معده نیز افزایش پیدا می کند. به نظر می رسد که میوه ها و سبزیجات تازه دارای اثرات پیشگیری کننده از سرطان معده هستند.

مصرف الکل

الکل تأثیر زیادی در آسیب مخاط گوارشی بخصوص مخاط مری و معده دارد. متأسفانه بدون پوشش محافظتی طبیعی این نواحی، اسیدهای گوارشی باعث آسیب زیاد و تحریک بافت ها می شود. به این ترتیب نیز خطر ابتلا به سرطان معده در بین افرادی که نوشیدنی های الکلی مصرف می کنند بیشتر است.

عدم تحرک بدنی

عدم تحرک بدنی در بروز برخی از سرطان ها نقش دارد. متخصصان بر این عقیده هستند که ورزش برای مقابله با سرطان مؤثر است البته به شرطی که با تغذیه سالم و سرشار از میوه و سبزیجات تازه همراه باشد. بنابراین به نظر می رسد داشتن سبک زندگی سالم یعنی تغذیه متعادل، متنوع و درست به همراه ورزش منظم و سبُک روزانه بهترین راه برای پیشگیری از اکثر بیماری ها و سرطان ها از جمله سرطان معده است.

سرطان زنان

زنان خانه‌دار بخوانند:

-مصرف غذاهای کهنه و کپک زده

بررسی‌ها نشان داده خوردن مواد غذایی کپک زده نیز به دلیل داشتن سم «آفلاتوکسین» می تواند زمینه ساز بروز سرطان باشد. به خصوص سرطان معده، بنابراین از خوردن مواد غذایی کپک زده‌ای مانند سیب زمینی، بادام زمینی، قارچ و انواع جوانه‌ها خودداری کنید.

-زیاده روی در مصرف غذاهای سرخ شده

نتایج بررسی ها نشان داده اند مصرف مواد غذایی سرخ شده در دمای بالاتر از ۲۴۸ درجه فارنهایت، مانند سیب زمینی سرخ شده و چیپس، ترکیب سرطان زایی به نام «آکریلامید» را وارد بدن می کند. محققان دریافته اند با مصرف یک بسته چیپس، ۵۰۰ برابر بیشتر از حد مجاز اعلام شده از سوی سازمان جهانی بهداشت، آکریلامید وارد بدن خواهد شد.

-زیاده روی در مصرف ماهی های پرورشی

اغلب ماهیهای پرورشی در مقایسه با ماهیهای آزاد، دارای دوز بالایی از ترکیبی سرطان زا به نام PCB هستند.

راه چاره چیست؟

هیچ ماده غذایی واحدی نمی‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد، اما ممکن است کاربرد ترکیب مناسب مواد غذایی در کاهش دادن این خطر مهم باشد. در تعیین مواد غذایی مصرفی، باید بین دست کم دو سوم مواد غذایی گیاهی و حداکثر یک سوم مواد غذایی حیوانی موازنه برقرار شود. این رژیم غذایی ابزار مهمی برای مبارزه با سرطان است. باید گزینه‌های بهتر و بدتر مواد غذایی را بررسی و ارزیابی نمود. میوه‌ها و سبزیجات سرشار از موادی مغذی هستند که با سرطان مبارزه می‌کنند، و هرچه پر رنگ‌تر باشد ، مواد مغذی بیشتری در بر دارند. این مواد غذایی می‌توانند به شخص کمک کنند به وزن مناسب وزن دست یابد و آن را حفظ کند، و بنابراین از این طریق هم به کمتر شدن خطر سرطان کمک می‌کنند. با داشتن اضافه وزن، خطر چند نوع سرطان افزایش می‌یابد، از جمله سرطان‌های روده بزرگ، مری، و کلیه. هدف باید این باشد که در طول روز دست کم پنج پرس میوه و سبزی که به نحوی صحیح آماده شده است مصرف شود .برخی از مطالعات دیگر در مقابله با سرطان، خوردن گوجه فرنگی ، چای سبز، نوشیدن آب کافی، لوبیا، توت فرنگی و تمشک را توصیه می کنند.

شهروندان چه می گویند

نگار، دانش آموز- شما بهتره بگید چی بخوریم که سرطانزا نباشد شما گفتید تقریبا همه چیز سرطان زاست!از چیپس بگیر تا کباب!حتی اگر نون کپک زده به گوسفند بدن، گوشت اون دام چهارده نوع سرطانزایی میاره!

محمد،دانشجو- شما الان فقط بگید چی خوبه؟! هوا هم نمی توانیم بخوریم چون آلوده س با این ریزگردها..

گوهرتاج، خانه دار-به نظرم غذاهای ارگانیک و طبیعی باید جایگزین این محصولات بشن اگه مردم درخواست بدن و با نظارت بشه غداهای ارگانیک و طبیعی تولید کرد حتی اگه گرون هم باشه حاضرن واسه سلامتی شون هزینه کنند به نظرمن هزینه کردن بیشتر واسه غذای سالم می ارزه به هزینه کردن برای دکتر و داروهای شیمیایی که عوارض جانبی هم دارن.

حسین،طلبه- با سلام من خودم تست کردم خیلی از بیماری هایی که داشتم با میوه خواری از بین رفت و خیلی راضی هستم .از نظر دین هم می فرمایند که هر چیز که برای بدن ضرر داره خوردنش حرام است مثل مشروب.

پریا، منشی- دیگه آدم نمی دونه چی بخوره و چی نخوره هر چی بخوریم می گیم نکنه سرطان زا باشه همه چیز شیمیایی شده!

شاهپسند، خانه دار- من اصلا از مواد سرطانزا استفاده نکردم بس چرا سرطان گرفتم!

اعظم، فرهنگی بازنشسته، از وقتی سروکله این پزشکای قارچ گونه پیداشده همه بیماری لاعلاج گرفتن با این داروهایی که به خوردمون میدن حتی یه مسکن ساده هم خودش سرطان زاست.

مریم، کارشناس شیمی- آب رو یادشون رفته بگن که اونم سرطانزاست.بدلیل وجود جیوه و ده جور ماده دیگه که از طریق مختلف داخل آب میشه.البته هوا هم به شدت سرطانزاست.

سجاد، گلفروش- دوستان تنها کاری که می تونیم بکنیم ورزش کردن هستش و اینکه بهتره از غذا های سالم استفاده کنیم مثل میوه جات و سبزیجات.

سرطان

اصلاح سبک زندگی

اما در نهایت چیزی که در دنیای ماشینی امروز برای حفظ سلامتی اهمیت دارد، کنترل استرس است. یکی از مواردی که بدن‌ ما به شدت به آن نیاز دارد، داشتن برنامه منظم و یکنواخت است. برای همین بهتر است برنامه خواب منظمی داشته باشید و اگر یک شب دیر به تختخواب رفتید، سعی کنید روز بعد در همان ساعت معمول و همیشگی از خواب بیدار شوید. نداشتن برنامه خواب و غذای نامنظم می‌تواند باعث افزایش شدید هورمون استرس به نام کورتیزول در بدن شده که در درازمدت اثرات آن در سراسر بدن قابل مشاهده است کما اینکه در بسیاری از بیماری های غیرمنتظره افراد ردپای استرس خونمایی می کند.در همین راستا دکتر ساکی رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به اینکه 50 درصد سرطانها قابل پیشگیری ست، گفت: با تغییر در نوع تغذیه، پرهیز از مصرف قلیان و مواد مخدر و کنترل استرس می توان با سرطان مقابله کرد. پس بیایید با انتخاب سبک زندگی ایرانی- اسلامی خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهیم.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه