English

آیت الله حسینی بوشهری:

تقویت جایگاه هنر در حوزه علمیه

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، دغدغه‌مندی نسب به تقویت جایگاه هنر در مراکز دینی را دغدغه‌ای به جا توصیف کرد و گفت: امروز حوزه علمیه به خوبی میزان تأثیرگذاری زبان هنر در جامعه را لمس کرده‌است.

تقویت جایگاه هنر در حوزه علمیه

به گزارش خبرگزاری موج قم، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری روز چهارشنبه در دیدار جمعی از مسئولین عرصه هنر درحوزه علمیه افزود: هرگونه ترک فعل در این عرصه، شایسته‌ ما که به دنبال هدایت‌گری در جامعه هستیم، نیست.

امام جمعه قم ادامه داد: نباید فقط نظاره‌گر این باشیم که دشمنان اهداف پلید خود را از طریق هنر پیگیری کنند و ما فقط افسوس بخوریم.

وی افزود: دشمنان بر هنر به عنوان یک وسیله برای رسیدن به اهداف خود سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌اند؛ اما در نهایت این سخن حق است که پیروز خواهد شد، چرا که آموزه‌های اسلامی از وحی و فطرت انسانی سرچشمه می‌گیرند.

وی گفت: امروز نسل جوان ما سخت نیازمند آشنایی با هنر فاخر است وگرنه دشمنانی که برای تأثیرگذاری از هنر استفاده می‌کنند، با زبانی جوان پسند، خلاق و پر جاذبه، نگاه‌ها و دل‌های نسل جوان را به خود معطوف خواهند ساخت. نباید نظاره‌گر این باشیم که دشمنان اهداف پلید خود را از طریق هنر پیگیری می‌کنند و ما فقط افسوس بخوریم.

رئیس جامعه مدرسین با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده در عرصه هنر در حوزه علمیه، از جمله جشنواره هنرهای آسمانی، ابراز داشت: کارهای خوبی در عرصه هنر توسط حوزویان انجام شده است. از فعالیت‌های هنری علماء در بُعد خطاطی، شعر سرایی و نویسندگی گرفته تا آنچه امروز به عنوان جشنواره هنرهای آسمانی و اقداماتی از این قبیل در حوزه به راه افتاده‌است.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه ضمن ابراز آمادگی این شورا برای بررسی هرگونه طرح و سند پیشنهادی به منظور تقویت و نظام بخشی به عرصه‌های مختلف هنری در حوزه علمیه، گفت: نسبت به مسئله هنر یک سیر تکاملی در حال رخ دادن است؛ ولی کاملا واقفیم که بین آنچه که اتفاق می‌افتد و آنچه که باید اتفاق بیافتد، فاصله زیاد است.

وی با اشاره به پیشنهاد ارائه شده مبنی بر مدیریت متمرکز عرصه‌های هنری در حوزه‌های علمیه خاطر نشان کرد: پیشنهاد خود را در هر قالبی که برای تحقق اهداف خود مناسب می‌دانید، به صورت مدون و با هماهنگی مدیریت محترم حوزه‌های علمیه، به گونه‌ای که هم شأن و منزلت حوزه حفظ بشود و هم نیازهای جامعه در بُعد هنر، اعم از معرفی داشته‌ها و آنچه تا کنون اتفاق افتاده و دیده‌بانی و پاسخ به فعالیت‌های مخرب دشمنان تأمین بشود، به دبیرخانه شورای عالی ارائه دهید تا با همفکری شما توسط شورای عالی مورد بررسی قرار گیرد.

آیت الله حسینی بوشهری ادامه داد: از اشکالات ما این است که وقتی می‌خواهیم در مقام تبیین یک امر بر بیاییم، به سرعت به سراغ گذشتگان می‌رویم؛ این مسئله تا حدی خوب است چون اقدامات گذشتگان چراغ راهی برای ماست؛ اما اینکه همه چیز را به گذشتگان واگذار کنیم و خود قدمی بر نداریم، در آینده مشکل ساز خواهد بود؛ چرا که نسل حاضر از ما انتظار دارند.

شایان ذکر است در ابتدای این جلسه، حجت الاسلام و المسلمین علوی، دبیر ستاد راهبری شعر حوزه‌های علمیه ضمن تبیین اهمیت هنر در دیدگاه مقام معظم رهبری خواستار ایجاد یک پایگاه قوی و متمرکز به منظور مدیریت عرصه‌های مختلف هنری در حوزه‌های علمیه و هدایت و هم‌افزایی طلاب هنرمند شد.

حجج اسلام محمودی، راد نیک و آقای سلیمانی از مسئولین و پیشکسوتان عرصه هنر در حوزه علمیه نیز به بیان دیدگاه‌ها، دغدغه‌ها، آسیب‌ها، نیازها و مشکلات مربوط به این عرصه در حوزه‌های علمیه پرداختند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه