English

برگزاری آیین بزرگداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی در قم

آیین بزرگداشت ارتحال آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی مرجع فقید تقلید شیعیان، با حضور علما، فضلا و قشرهای مختلف مردم از سوی بیت آیت‌الله بروجردی در مسجد اعظم قم برگزار شد.

برگزاری آیین بزرگداشت آیت‌الله صافی گلپایگانی در قم

به گزارش خبرگزاری موج قم، در آیین که شخصیت‌هایی چون آیت‌الله سید محمد جواد علوی بروجردی از اساتید برجسته حوزه و حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی حضور داشتند، پس از تلاوت آیه‌هایی چند از کلام‌الله مجید و ذکر مصبت به مناسبت رحلت حضرت زینب کبری (س)، یاد و خاطره آن فقیه والامقام گرامی داشته شد.

استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم طی سخنانی اخلاق نیکو و پسندیده را از ویژگی‌های بارز مرحوم آیت‌الله صافی توصیف کرد و اظهار داشت: زندگی این بزرگان در عرصه‌های مختلف به‌ویژه اجتماعی برای همگان الگو و سرمشق است.

آیت‌الله رضا استادی یادآور شد: آیت‌الله صافی از همان دوران جوانی از بنیه فقهی و علمی بسیار قدرتمندی برخوردار بود و این موضوع سبب جلب نظر و توجه علمای برجسته آن دوران از جمله آیت‌الله بروجردی شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از رحلت آیت‌الله بروجردی، آیت‌الله صافی ۳۰ سال از عمر شریف خود را در دوره مرجعیت آیت‌الله محمد رضا گلپایگانی گذراند.
وی تولید آثار فاخر از سوی این عالم مجاهد طی ۸۰ سال از زندگی شریف و با برکتش را مورد توجه قرار داد و گفت: احکام، استفتائات، کتاب‌ها و مقاله‌های بسیار ارزشمندی از این شخصیت به یادگار مانده است. 

استادی یادآور شد: منتخب‌الاثر یکی از این آثار است که به موضوع امامان شیعه اختصاص دارد، که آن را در ۳۰ سالگی خود به رشته تحریر درآورده است.

وی خاطرنشان کرد: تالیف‌های آیت‌الله صافی در دو دهه اخیر جمع‌آوری شده و موضوع امامت نیز محور همه آنهاست، در حقیقت او از فقیهان روشنفکر بود.

استادی در بخشی از سخنان خود آن مرجع فقید را از پشتوانه‌های نظام اسلامی برشمرد و گفت: از همان روزهای آغازین پیروزی انقلاب اسلامی، یکی از حامیان این نظام بود، او عالم به زمان بود و از اوضاع ایران و سایر کشورها آگاه بود.

وی با اشاره به توجه آیت‌الله صافی به مسائل روز گفت: آن مرحوم همواره موضوع‌های مختلف را از طریق خواندن روزنامه دنبال می‌کرد، و هر کس در خصوص اهل بیت صحبت خوبی داشت، نیز مورد حمایت او قرار می‌گرفت.

استادی با بیان اینکه آیت‌الله صافی برای استقلال حوزه اهمیت زیادی قائل بود گفت: معنای استقلال حوزه این است که به این حزب و آن حزب و دولت خاصی متمایل نباشد، در یکی از جلسه‌ها صریحا گفت، که اگر به حزب خاصی بستگی نداشته باشیم، مردم حرفمان را می‌پذیرند، اما اگر وابسته به حزبی شدیم، حرف ما خریدار نخواهد داشت، بنابراین باید از کارهای مسئولان کشور در جای خود نقد و در جای خود حمایت کرد.

آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی روز سه شنبه ۱۲ بهمن‌ماه پس از عمری تدریس و تحقیق و تالیف آثار گوناگون فقهی، کلامی و حدیثی و همچنین عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی و عضویت در شورای نگهبان، در سن ۱۰۳ سالگی دارفانی را وداع گفت.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه