English

طوفان الاقصی منشأ نابودی رژیم آپارتاید صهیونیستی است

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه «طوفان الاقصی» نتیجه سال‌ها جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم فلسطین است، خواستار اقدام قاطعانه از سوی سازمان‌های حقوق بشری برای پایان جنایات رژیم صهیونیستی شد.

طوفان الاقصی منشأ نابودی رژیم آپارتاید صهیونیستی است

به گزارش خبرگزاری موج، « کاظم غریب آبادی »، معاون امور بین الملل  قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به عملیات «طوفان الاقصی» در غزه و سرزمین‌های اشغالی، اظهار کرد: شرایطی که در سرزمین‌های اشغالی با آن هم اکنون مواجهیم، نتیجه بیش از ۷ دهه اشغال، تجاوز و کشتار افراد بی‌گناه توسط رژیم صهیونیستی است. از ابتدای پیدایش موجودیت غیرواقعی و ساختگی رژیم جعلی اسرائیل تا الان، بیش از صد هزار نفر انسان بی‌گناه شهید و میلیون‌ها نفر آواره شده‌اند.

غریب آبادی افزود: در طول این دهه‌ها، فلسطین یان و مردم بی‌دفاع غزه علاوه بر اشغال و قتل و تجاوز، با تحریم‌های گسترده و محاصره کامل نیز مواجه بوده‌اند. شرایط اکنون در نوار غزه حاصل خوی وحشیگری رژیم صهیونیستی است.

وی تصریح کرد: اسرائیلی‌ها و حامیان آنها شاید پیش بینی نمی‌کردند که مردم فلسطین با وجود اقدامات گسترده‌ای که رژیم اشغالگر برای تضعیف فلسطینیان به کار گرفت، اینگونه قوی در صحنه باشند و با اسرائیل مبارزه کنند که این نکته‌ای اساسی و کلیدی در مقاومت علیه رژیم صهیونیستی است.

 

مسئولیت نسل‌کشی و قتل‌عام مردم بی‌گناه غزه و فلسطین بر عهده رژیم صهیونیستی است

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه مسئولیت این حملات را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان این رژیم جعلی دانست و گفت: اسرائیل یک رژیم غیرقانونی و غیر مشروع است که سرزمین مادری و به حق مردم فلسطین را به زور اشغال کرده و آنها را کشته و آواره کرده است. در طول این دهه‌ها، آمریکا و حامیان رژیم صهیونیستی انواع حمایت‌های مالی، اقتصادی، تجاری، سیاسی، امنیتی، نظامی و اطلاعاتی را از این رژیم اشغالگر انجام داده‌اند.

غریب آبادی همچنین بیان کرد: آمریکا در طول این سال‌ها با هر قطعنامه‌ای علیه رژیم صهیونیستی مخالفت کرد و قطعنامه‌های مصوب در سازمان ملل و شورای حقوق بشر عمدتاً با رأی مخالف آمریکا و آرا مخالف یا ممتنع کشورهای غربی به تصویب رسیده‌اند. بنابراین، مسئولیت مستقیم حملات امروز بر عهده رژیم اسرائیل و آمریکا و حامیان این رژیم جعلی است که چنین وضعیتی را در منطقه پدید آورده‌اند.

وی تاکید کرد: رژیم صهیونیستی هیچ حق و حقوقی برای مردم فلسطین قائل نیست. آمریکا و کشورهای غربی حامی اسرائیل مدعی هستند که اسرائیل بزرگترین دموکراسی در خاورمیانه است، که البته این ادعا طنز تلخی بیش نیست. اگر مدعی هستند، چرا تاکنون هیچ همه‌پرسی برگزار نکردند؟ با حضور تمامی فلسطینی‌ها چه آنهایی که ساکن هستند و چه آنها که آواره شده‌اند. در چارچوب حقوق بشر این بدیهی‌ترین اصل دموکراسی است که به آن عمل نکردند، چرا؟ چون نگران نتیجه انتخابات آزاد هستند.

 

فلسطینی‌ها حق دفاع مشروع دارند نه رژیم متجاوز و اشغالگر

دبیر ستاد حقوق بشر در ادامه گفت: این اولین بار نیست که رژیم صهیونیستی بیمارستان‌ها، مدارس، مراکز آموزشی و زیرساخت‌های دیگر را در غزه و سرزمین‌های اشغالی مورد حمله قرار می‌دهد. رژیم صهیونیستی یک رژیم اشغالگر است و در حقوق بین الملل مسئولیت‌هایی بر عهده اوست؛ هدف قرار دادن زیرساخت‌ها و مردم بی‌گناه در درگیری‌ها، جنایت جنگی محسوب می‌شود.

غریب‌آبادی بیان کرد: در کنار این شاهدیم نه تنها زیرساخت‌ها را مورد هدف قرار می‌دهند، بلکه وزیر دفاع رژیم جعلی اسرائیل با وقاحت کامل اعلام کرد که آب، برق و سوخت غزه را کامل قطع می‌کنند! این اقدامات، محاصره کامل است و در حقوق بین‌الملل جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

وی اقدامات رژیم صهیونیستی را نسل کشی نیز دانست و افزود: جنایات رژیم صهیونیستی قابل رسیدگی در محاکم کیفری بین‌المللی است. سیاست آمریکا و حامیان این رژیم، حمایت از رژیم صهیونیستی است و هر آن که با رژیم اشغالگر مبارزه کند، تروریست معرفی می‌کنند. طبق حقوق بین الملل، ملت فلسطین که تحت اشغال هستند حق دفاع مشروع دارند، چرا؟ چون سرزمین آنها غصب شده و تحت تجاوز، محاصره کامل، قتل و آوارگی قرار گرفته‌اند و از لحاظ حقوق بین الملل حق دفاع دارند و رژیم اشغالگر چون تجاوزگر است، حقی ندارد. تنها گروه‌های تحت تجاوز حق دفاع مشروع دارند. و ادعاهای رژیم اشغالگر و حامیانش برای حق دفاع مشروع باطل و غیرقابل پذیرش و خلاف حقوق بین‌الملل است.

غریب‌آبادی در خصوص قطع آب و برق به روی مردم غزه نیز گفت: در سال ۱۳۹۵ یک اقدام مشابه در حلب سوریه داشتیم که گروهک تروریستی داعش آب را به روی مردم قطع کرد و هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل در سوریه، این اقدام داعش را جنایت جنگی خواند. این حرف را ایران، لبنان و یا فلسطین نزدند، بلکه یک مقام سازمان ملل این را توصیف کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین در خصوص مسئولیت سازمان‌های بین المللی گفت: امیدواریم سازمان‌ها و محاکم بین المللی و حقوق بشری به این موضوعات رسیدگی کنند و از مسئولیت خود به سادگی عبور نکنند. در این رابطه سه دسته از سازمان‌های بین المللی می‌توانند به این مسئله ورود پیدا کنند و رژیم اسرائیل را مسئولیت پذیر کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: دسته اول، سازمان‌های حقوق بشری مثل شورای حقوق بشر و همچنین گروه‌های حقوق بشری چه دولتی و چه غیردولتی هستند. چندی پیش عفو بین الملل که یک سازمان حقوق بشری غیردولتی غربی است، گزارشی را در مورد فلسطین اشغالی و اسرائیل منتشر کرد و از واژه آپارتاید درباره رژیم اسرائیل استفاده کرد. آپارتاید ویژگی‌ها و آثار خاص خود را دارد. باید جلسه فوری و اضطراری شورای حقوق بشر تشکیل و مانع ادامه جنایات رژیم اسرائیل شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان یادآور شد: مسؤولیت سازمان ملل نیز در این برهه بسیار سنگین است و نمی‌توانند تنها بگویند هر دو طرف خویشتنداری کنند؛ این معادله‌ای نابرابر است و حتی طرح این موضوع یک موضع کاملاً غیرمنصفانه و ناعادلانه در این شرایط است. اینجا رژیم اشغالگر باید از جنایت خود دست بردارد، ملت فلسطین که تحت محاصره کامل هستند. اگر تسلیحات فلسطینی‌ها با تسلیحات اسرائیل برابری می‌کرد که تا الان به اشغالگری پایان داده بودند. امیدواریم طوفان الاقصی منشایی برای پایان اشغالگری باشد.

غریب آبادی ادامه داد: دسته سوم، دادگاه‌های حقوقی و بین المللی به ویژه دیوان بین المللی کیفری هستند که می‌توانند در این عرصه ورود پیدا کنند، هر چند رژیم اسرائیل عضو این دیوان نیست ولی دادستان دیوان بین المللی کیفری می‌تواند تحقیقاتی راجع به جنایات رژیم صهیونیستی آغاز کند. این موضوع بسیار مهم است. در محاکم برخی کشورها هم که مقامات رژیم اسرائیل به آن کشورها سفر می‌کنند، دعوا علیه مقامات اسرائیلی امکان پذیر است.

 

مواضع کشورهای اسلامی حمایت از مردم مظلوم فلسطین و غزه است

دبیر ستاد حقوق بشر در خصوص مواضع کشورهای غربی در خصوص عملیات طوفان الاقصی، گفت: مواضع مختلفی در این رابطه بیان شده و شاهد دو دسته نظر و موضع‌گیری هستیم. کشورهای غربی که در این خصوص موضع‌گیری و بیانیه هم صادر کردند، از اسرائیل حمایت کردند. ولی کشورهای اسلامی مواضع خوبی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین داشتند و وضعیت موجود را ناشی از تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی دانسته‌اند و عامل و مسبب اصلی را رژیم اشغالگر تلقی کردند. اما تا زمانی که سازمان‌های بین المللی و کشورهای غربی مسئولیت خود را به درستی انجام ندهند، متأسفانه شاهد نقض حقوق مردم فلسطین خواهیم بود.

 

استفاده غرب و آمریکا از حقوق بشر به عنوان یک ابزار سیاسی

وی در بخش دیگری از سخنانش حقوق بشر را یک موضوع سیاسی برای آمریکا و غرب برشمرد و گفت: نمونه بارز آن همان وضعیتی است که در فلسطین اشغالی شاهدیم. اگر واقعاً حقوق بشر برای آمریکا و غرب مهم است، چرا در خصوص وضعیت مردم فلسطین و غزه سکوت کردند. در طول ۱۵ سال گذشته فقط بیش از ۳۳ هزار کودک در سرزمین‌های اشغالی کشته یا مجروح شدند، چرا در مقابل این جنایات ساکتند؟! این نقض حقوق بشر است، ولی آمریکا و غرب در مقابل آن سکوت اختیار کرده‌اند; حقوق بشر ابزاری در دست آنها است برای رسیدن به مقاصدشان. از این ابزار علیه تمامی کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران استفاده می‌کنند.

غریب آبادی اذعان کرد: اقدامات آمریکا و اروپا تأثیری در سیاست‌های ایران در حمایت و ارتقای حقوق بشر نخواهد داشت، اما ما را برای مقابله با ادعاهای پوچ آنها در عرصه بین الملل که از حقوق بشر به عنوان یک ابزار استفاده می‌کنند، مصمم‌تر می‌کند.

 

تحریم‌های یکجانبه علیه ملت‌ها به زندگی و حقوق بشر مردم آسیب وارد کرد

وی همچنین درباره تحریم‌ها گفت: تحریم یک ابزار است که حقوق بشر مردم را در حوزه‌های مختلف نقض می‌کند. تحریم انواع حقوق ملت‌ها، از جمله حق آموزش، حق بهداشت، حق توسعه، حق رفاه و حق حیات را نقض می‌کند. در عراق در اثر تحریم‌های آمریکا بیش از ۵۰۰ هزار کودک جان خود را از دست دادند. در ایران اوایل همه‌گیری کرونا به دلیل تحریم دارویی تعدادی از مردم ما جان خود را ازدست دادند. تحریم حق حیات را نقض می‌کند. تحریم به مثابه سلاح جنگی است، حتی گسترده‌تر از یک جنگ و سلاح جنگی عمل می‌کند چون تمامی مردم یک کشور آسیب می‌بینند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به بازدید گزارشگر ویژه اقدامات قهری یکجانبه سازمان ملل از ایران و گزارش وی در خصوص تحریم‌های یکجانبه علیه مردم ایران، گفت: تحریم‌ها بر تمامی ابعاد زندگی و حقوق بشر مردم ایران تأثیر گذاشته و این یعنی جنایت علیه بشریت و واضعان این تحریم‌ها مسئولیت دارند و باید جوابگو باشند.

 

مقابله بی‌امان با تروریست‌ها، سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران

معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه در ادامه در خصوص جنایات گروهک‌های تروریستی به ویژه منافقین علیه مردم ایران، گفت: بیش از ۱۷ هزار نفر در ایران در اثر اقدامات گروهک‌های تروریستی جان خود را از دست دادند و این گروهک‌ها مختلف هستند. البته پس از مدتی از استقرار نظام انقلاب اسلامی در ایران، این گروهک‌ها به سمت کشورهای غربی متواری شدند مثل گروهک تروریستی منافقین. برخی گروهک‌های تروریستی نیز خود را منتسب به قوم شریف کرد می‌کنند.آنان در اقلیم کردستان عراق عمدتاً حضور دارند. این گروهک‌ها هنوز دست به اقدامات تروریستی علیه مردم ایران می‌زنند. که ما مبارزه گسترده‌ای را با آنها داشته و داریم و تعداد زیادی از آنها دستگیر و مجازات شدند. به کشورهای میزبان این گروهک‌ها هشدار لازم را داده‌ایم.

وی افزود: ما با برخی کشورها مثل عراق وارد مذاکره و تفاهم شدیم برای استرداد این تروریست‌ها. در محاکم خارجی هم برخی از دعاوی طرح شده، ولی برای اینکه بتوانیم با تروریست‌ها مبارزه دقیقی داشته باشیم کشورهای اروپایی باید رویکردهای سیاسی خود را کنار بگذارند، در غیر این صورت مبارزه خود را با شیوه‌های دیگر تشدید خواهیم کرد. تروریست‌ها در امان نخواهند بود.

 

توسعه همکاری‌های حقوقی و قضائی با کشورها

غریب آبادی در خصوص همکاری‌های حقوقی و قضائی با سایر کشورها نیز گفت: ما با بیش از ۴۰ کشور همکاری‌های حقوقی و قضائی داریم که همسایه‌های ما نیز موافق آن‌ها هستند. در موضوعاتی مانند معاضدت مدنی و کیفری، استرداد مجرمین و انتقال محکومین و موافقت نامه‌ها و یادداشت تفاهم‌های متعددی با کشورهای مختلف داریم. سیاست ما توسعه این همکاری‌ها است.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه