English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

پایان امپراطوری ویروسی که قدر و قدرت نمی‌شناخت/ پایان استفاده همگانی از ماسک

سرانجام پس از گذشت بیش از دو سال پاندمی ناشی از ویروس کرونا از وضعیت اضطراری برای سلامت عمومی خارج شد؛ بیماریِ که ترس اجتماعی ناشی از آن ثبات اقتصادی و خدمات عمومی را هم تحت شعاع قرار داده بود.

پایان امپراطوری ویروسی که قدر و قدرت نمی‌شناخت/ پایان استفاده همگانی از ماسک

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، «شرایط اضطراری کرونا در ایران پایان یافت» این خبری بود که روز گذشته مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت در اطلاعیه‌‌ای اعلام کرد؛ خبری که شاید با گذشت حدود سه سال از همه گیری بیماری کووید 19 شادی را بر دل‌ها آورد، گرچه این بیماری ناشناخته خانواده‌هایی را در غم از دست دادن عزیزانشان داغدار کرد و روزهای بسیار ناراحت کننده‌ای برای عموم مردم رقم زد. پایان کرونا تنها مختص به ایران نیست بلکه چندماه پیش نیز سازمان جهانی بهداشت، پایان شرایط اضطراری کرونا را برای جهان اعلام کرده بود اما با این حال، مسئولان وزارت بهداشت موضوع استفاده از ماسک را برای برخی گروه‌ها و افراد جامعه همچنان ضروری دانست. آنطور که «سعید کریمی» معاون درمان وزارت بهداشت، می‌گوید: «با توجه به پایان حالت اضطراری کرونا در جهان و وضع با ثباتی که در ماه‌های گذشته در کشور داشتیم، کمیته علمی مبارزه با کرونا جلسه‌ای تشکیل داد و اعلام کرد که نیازی نیست عموم جامعه ماسک بزنند.»

به گفته وی، افرادی که نقص ایمنی بدن دارند، بیماران کلیوی، قلبی، ریوی، کبدی، سالمندان بالای ۶۰ سال در محیط‌های پر ازدحام بدون تهویه از ماسک استفاده کنند و اکنون رویکرد از توصیه به استفاده ماسک به همه به سمت بیماران خاص و مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای سوق پیدا کرده است.

 

0

 

بیماری منحوس کرونا چگونه آغاز شد؟

آذر سال 1398 برابر با دسامبر ۲۰۱۹ بود که زمزمه‌های شیوع یک بیماری ناشناخته از ووهان چین شروع شد؛ بیماری که آن را کوویید 19 نامیدند. در روزها و ماه‌های نخستین این بیماری هزاران تن در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند. روزهای آغازین سال ۲۰۲۰میلادی در حالی که نوید روزهایی تازه می‌آمد ه کمتر فردی تصور می‌کرد پای ویروس کرونا از شهری کوچک در کشوری آسیایی به کیلومترها دورتر در این دو قاره پهناور به این شدت باز شود و فراتر از بحرانی بهداشتی همه معادلات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی را به هم زند. در این هنگام «تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت در ۲۱ اسفند 1398 در کنفرانسی خبری تأکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند. همزمان با افزایش سریع شمار مبتلایان در چین، روز ۲۱ ژانویه نخستین مورد ابتلا به کووید۱۹ در واشنگتن آمریکا شناسایی شد. با گذشت کمتر از یک هفته وقتی مقام‌های چینی نسبت به منع سفرها و قرنطینه دو هفته‌ای تصمیم‌گیری و اقدام کردند، آمریکا دومین بیمار کرونایی که زنی ۶۰ ساله بود را در شیکاگو اعلام کرد. چهارم بهمن هنوز به پایان نرسیده بود که تایید ابتلای دو بیمار در فرانسه به تیتر یک رسانه‌ها به عنوان «کرونا به اروپا رسید» تبدیل شد. پس از فرانسه و آمریکا، نوبت به همسایه آمریکای شمالی یعنی کانادا رسید تا ۲۵ ژانویه برابر با پنجم بهمن به جمع کشورهای درگیر بیماری بپیوندد.

پس از آن آلمان، ایتالیا، سوئیس، کرواسی و اسپانیا نیز نخستین موارد ابتلا به ویروس کرونا را شناسایی کردند. ۱۱ فوریه برابر ۲۲ بهمن شمار جانباختگان جهانی کووید۱۹ از مرز یکهزار نفر گذشت و به فاصله ۹ روز این رقم دو برابر شد و ثبت بیش از دو هزار فوت جهانی بر اثر ابتلا به ویروس کرونا تأیید شد و به ترتیب کشورهای مکزیک، اکوادور، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، آمریکای لاتین و این بیماری به کشورهای آسیایی همچون ایران رسید و ماه‌ها بلکه حدود بیش از دو سال مهمان ناخوانده شد.

 

14020503000727_Test_PhotoN

 

بیماری کرونا و تأثر آن بر روابط اقتصادی کشورها

بسیاری از کشورهای جهان از ابتدای سال ۲۰۲۰ در واکنش به شیوع ویروس کرونا مرزهای خود را بسته اند و این امر ضمن تاثیر بر کاهش گردشگران باعث شده پروازهای بین‌المللی کاهش یابد و لغو بسیاری از پروازها منجر شد تا تأثیر منفی و سویی بر صنعت هوانوردی جهان داشته باشد. اما این تنها داستان ماجرا نبود بلکه بیماری منحوس کرونا بر بازار بورس جهان تاثیر داشت است. همچنین کرونا شمار بیکاران را نیز افزایش داد. در سال 2020 صندوق بین المللی پول گزارش داد که بحران فعلی «مثل هیچ بحران دیگری نیست»

 

بیشتر بخوانید: 

استفاده همگانی از ماسک در ایستگاه پایانی

 

کرونا دیگر نمی‌تازد

خبری از تاخت‌و‌تاز ویروس کرونا نیست، دیگر کووید 19 جان زیادی ندارد؛ اما هنوز زنده است و همچنان جان تعدادی را می‌گیرد. در تازه‌ترین آمار اعلام شده است که ویروس کرونا جان ۴۲۴ بیمار را در کشورهای مختلف گرفته و ۶۰‌هزار‌و ۶۷۸ ابتلای جدید نیز در همین مدت ثبت شده ‌است. آمریکا با ثبت بیش از ۱۰۶ میلیون ابتلا و بیش از یک‌میلیون‌و ۱۶۰ هزار فوتی به ترتیب رکورد ابتلا و مرگ‌های کرونایی را در کل دنیا دارد. شیوع گسترده کرونا بر اقتصاد آمریکا تأثیر زیادی گذاشت. با افزایش اثرات منفی همه‌گیری کرونا بر اقتصاد جهانی، حجم اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه دوم سال گذشته رشد منفی 31.4 درصدی را تجربه کرد. این میزان از انقباض اقتصادی در نوع خود کم‌نظیر بوده است. باوجوداین پس از لغو برخی محدودیت‌های کرونا در ادامه سال 2020 اقتصاد آمریکا در سه‌ماهه سوم سال رکورد 33.4 درصدی رشد اقتصادی را از خود بر جای گذاشت».  آذر سال 1401 مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد که تعداد گردشگران داخلی در سال ۱۳۹۹ نسبت به سال ۱۳۹۸ در مدت ۱۱ ماه در حدود ۸۸ درصد کاهش را تجربه کرده است. علاوه‌بر‌این بر‌اساس داده‌های موجود با شیوع ویروس کووید ۱۹ درمجموع ۸۷‌هزار‌و ۵۲۵ نفر در حوزه گردشگری شغل خود را از دست داده‌اند و ۲۰۷‌هزار‌و ۱۴۳ میلیارد ریال به تأسیسات گردشگری خسارت وارد شده است.

 

واکسیناسیون همگانی برای مقابله با ویروس کرونا

با شنیده شدن زمزمه‌ها از دستیابی به واکسن قطعی کووید۱۹ نگرانی‌ها و ابهامات تازه‌ای در ذهن جهان پدیدار شد؛ اینکه نخستین گروه‌های دریافت کننده واکسن چه افرادی خواهند بود، آیا ضمانتی از سوی کشورهای ثروتمند برای دستیابی کشورهای فقیرتر به این واکسن وجود دارد و اینکه آیا کشورها شریک شدن واکسن با متحدان و هم پیمانان خود را بر جوامع آسیب پذیر اولویت نخواهند بخشید. «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد پیشتر در بیان لزوم دسترسی عادلانه دولت‌ها به واکسن کرونا اعلام کرد در صورت تولید موفقیت آمیز واکسن ویروس کرونا، این واکسن باید در دسترس همگان در همه جای جهان قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه