English

خبرگزاری موج گزارش می‌دهد:

میرجاوه دروازه‌ شرقی ایران به سوی جهان / دیدن جاذبه‌های گردشگری میرجاوه را از دست ندهید

میرجاوه یکی از زیباترین شهرهای سیستان و بلوچستان و دروازه شرقی ایران به سوی جهان است که همه ساله بسیاری از گردشگران از مناطق مختلف کشور به این شهرستان می‌آیند تا این دیدنی‌ها را از نزدیک ببینند و ساعاتی را در کنارشان بگذرانند.

میرجاوه دروازه‌ شرقی ایران به سوی جهان / دیدن جاذبه‌های گردشگری میرجاوه را از دست ندهید

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، کشور ایران به لحاظ جاذبه‌های گردشگری یکی از‌ 10 کشور اول جهان محسوب می‌شود. از این رو ضرورت دارد استفاده از ظرفیت‌های زیستی کشور و صنعت جهانگردی بیش از‌ پیش‌ مورد‌ توجه قـرار گیرد. از گذشته‌هاى بسیار دور گردشگری در استان سیستان و بلوچستان‌ جایگاهى‌ ممتازی‌ نسبت به سایر نقاط  کشور داشته است. یکی از شهرستان‌های این استان که لقب نگین را دارد  شهرستان میرجاوه است که به‌ لحاظ‌ سیاسی دارای موقعیت مرزی و به لحاظ‌ توسعه دارای جایگاه حاشیه‌‌ای‌ اما در عین حال‌ دارای‌ انواع جاذبه‌های گردشگری خدادادی و دست ساز بشری است. انواع جاذبه‌های طبیعی اعم از‌ غار‌، رودهانه، دهانه آتشفشان، قلل مرتفع‌، باغات‌، آثار‌ تاریخی، فرهنگی، و. . . در‌ پهنه‌ این شهرستان وجود دارد‌. اکثر‌ چنین ظرفیت‌هایی در قالب یک تحقیق علمی ناشناخته باقی مانده است و نیاز است مطالعه‌ای‌ دقیق برای شناسایی و معرفی این ظرفیت‌‌ها‌ انجام شود‌.

 

روستا

 

طبیعت‌گردی‌ در میرجاوه

آبشار‌ لادیز در جنوب غرب میرجاوه و در مسیر میر جاوه به تمین قرار‌ گرفته‌ است. آبشار لادیز نیز در فاصله نزدیکی از غار آبی لادیز قرار دارد به طوری که می‌توان با پای پیاده این مسافت را پیمود. ترکیب‌ دو‌ پدیده‌ در این‌ منطقه‌ باعث شده برخی خانواده‌های زاهدانی اوقات فراغت ایام تعطیل خـود را در روسـتای لادیز بگذرانند‌. حواشی‌ رودخانه‌های فصلی لادیز به‌ ویژه‌ در فصول‌ بهار‌ و تابستان‌ چشم‌اندازهای بسیار زیبا و مکان مناسبی‌ برای‌ گذران اوقات فراغت گردشگران، پدید آورده است. آب‌ و هوای‌ روستا در فصل پاییز و زمستان و اوایل بهار مطبوع و دلپذیر و در تابستان گرم است. رودخانه لادیز‌ نیز از شمال روستا عبور می‌کند. این روستا از مناطق‌ ییلاقی عشایر بلوچ بوده‌ است‌ که سال‌ها پیش به سکونتگاه دائمـی تبدیل شده است. همجواری روستای لادیز با کوه تفتان، موجب پدید آمدن چشم‌اندازهای بدیع و اماکن تاریخی و طبیعی شده است.

در جنوب غربی شهر میرجاوه منطقه‌ای بسیار زیبا و شگفت‌انگیز به نام روستای تمین خودنمایی می‌کند که در قسمت شمالی قله‌ تفتان‌ قرار دارد، آب و هوای روستای تمین تابستان ها خنک و در زمستان‌ها سرد است. معماری‌ صخره‌‌ای تمین منحصر بوده و فقط در چند جای ایران چنین معماری دیده می‌شود. همجواری با کوه تفتان و وجود چشمه‌های جاری، سبب حاصل خیزی و رشد انواع درخت‌ها و میوه‌ها در منطقه‌ تمین‌ شده است. این روستا به عنوان روستا هدف گردشگری در شهرستان میرجاوه معرفی شده است.

 

60dfff87-0d24-4b6e-9aa4-f8d6abdd4d9c

 

راه‌آهن میرجاوه

یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی این شهرستان راه‌آهن‌ میرجاوه است که این بنا و مجموعه سازه‌های مرتبط با آن سنگ پایه بنای شهر میر جاوه و زاهدان‌ اسـت‌. پس از شروع به کار خط راه آهن کویته‌، زاهدان‌ در‌ نقطه مشترک دو کشور ایران و پاکستان شهر میر جاوه شکل گرفته‌ و به‌ تدریج با احداث مجموعه‌هایی از ساختمان های اداری و دولتی و شخصی رشد یافته و گسترش می‌یابد‌.

 

بیشتر بخوانید: 

نهاوند، سرزمین خاطرات دور /از قدم زدن در آبشارهای رویایی تا دیدن ۲۰۰ اثر تاریخی

معرفی دیدنی های آذربایجان غربی +تصاویر

 

چشمه آب معدنی میرجاوه

همانطور که گفتیم روستای تمین در سیستان و بلوچستان در شهرستان تفتان که منطقه نسبتا کوهستانی است قرار دارد و وجود قلخ تفتان در جنوب این دهستان سبب شده تعداد زیادی چشمه و قنات در این منطقه در فصل های سرد سال به وجود بیایند که تعداد آن ها از شمارش خارج می شود. وجود این چشمه‌ها و قنات‌ها و حرکت آب آن‌ها از میان دره‌های سر سبز و باغات میوه، محیط‌های بسیار زیبایی را خلق کرده و یکی از بهترین چشمه‌های منطقه، «چشمه آب معدنی حضرت موسی» است که بر اساس اعتقاد بومیان این منطقه،علت نامگذاری این چشمه فرود آمدن عصای حضرت موسی در این نقطه است. کوه‌‌های تمین منابعی غنی و سرشاری از گیاهان دارویـی درمـنه، کلپوره، اسپنتان، مور، زامبول و درنگ‌ است‌ که در درمان بسیاری از بیماری‌ها در این منطقه کاربرد دارد. از صمغ‌ درخت‌ موسوم‌ به گونجک برای مسائل دندان پزشکی استفاده می‌شود. چشمه آب معدنی موسی در تمین‌ بالا‌ و سایر چشمه ها با خواص درمـانی در ایـن شهرستان قرار دارند.

 

صنایع دستی میرجاوه

از مهم‌ترین صنایع دستی این شهرستان‌ می‌توان‌ به‌ سوزن دوزی، قالی‌بافی و گلیم بافی اشاره کـرد که توسط زنان و دختران هنرمند‌ روستا‌ با نقوش سنتی و قدیمی تـولید مـی‌شود. انـواع زیورآلات زنانه، لباس‌های بلوچی، لباس‌ها و پارچه‌های سکه‌دوزی و سوزن‌دوزی شده‌، قالی‌، گلیم، خرما و دیگر میوه‌ها، ازجاذبه‌های روستای لادیـز‌ ‌در زمینه گردشگری تجاری صنایع‌ دستی‌ به شمار می‌آیند.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه