English

به گزارش‌مردم گنج تپه:

میراث تاریخی به حال خود رها شده اند

گویی عالی‌ترین مقامات اجرایی استان اردبیل که چند صباحی پیش در سازمان میراث فرهنگی و توابع آن مسئولیت داشتند، از ماموریت های ذاتی این سازمان تنها «گردشگری» را به عنوان اولویت برنامه خود در استان اردبیل برگزیده و «میراث تاریخی» را به حال خود رها کرده‌اند!

میراث تاریخی  به حال خود رها شده اند

به گزارش خبرگزاری موج اردبیل، گویی عالی‌ترین مقامات اجرایی استان اردبیل که چند صباحی پیش در سازمان میراث فرهنگی و توابع آن مسئولیت داشتند، از ماموریت های ذاتی این سازمان تنها « گردشگری » را به عنوان اولویت برنامه خود در استان اردبیل برگزیده و « میراث تاریخی » را به حال خود رها کرده‌اند!

گواه این ادعا را می توان با بررسی اجمالی و مروری گذارا بر وضعیت اسفبار و تاراج میراث تاریخی در نقاط مختلف استان شاهد بود؛ میراثی که گویی برای حراست و حفاظت از آن هیچ کدام از دستگاه های مسئول و منجمله میراث فرهنگی با وجود در اختیار داشتن ابزار و امکانات توجه ندارند و میراث خواران در حاشیه امن به فعالیت خود مشغولند!

کیست که نداند،‌ اولویت برنامه استاندار اردبیل و حلقه نزدیک مدیریتی او در استان، فعال کردن بخش گردشگری و توریسم استان از طریق واگذاری زمین، کوه و نقاط پرجاذبه و بی‌بدیل با تسهیلات ویژه و منحصربه‌فرد تحت عنوان جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی با هدف توسعه استان است و چه بسا تمرکز بیش از اندازه در این حوزه، این تیم را از مسئولیت مهم حفظ میراث تاریخی غافل و حفاران غیرمجاز آثار فرهنگی را فعال‌تر از گذشته کرده است.

موقعیت «گنج تپه» واقع در محدوده روستای رحیم‌بیگلو شهر رضی( از توابع منطقه ارشق مشکین‌شهر) و در فاصله 20 متری از جاده منتهی به پاسگاه مرزی( تصاویر) گواه این ادعاست که حفاران غیرمجاز برای اجرای نقشه خود هیچ ترس و واهمه‌ای نداشته و ندارند و اخیراً آزادانه به سراغ تپه‌ای آمده‌اند که بنا به ادعای دستگاه های ذیربط، همواره مورد حفاظت و حراست تیم‌های گشت است!

تاسف‌بار این که دستگاه های ذیربط بعد از حفاری و تاراج بخشی از  آثار «گنج تپه» که تصاویر زیر کشف خمره‌هایی را در دیواره محل حفاری نشان می‌دهد، به گزارش‌های مکرر مردمی و با فرافکنی فقدان نیروی‌انسانی، امکانات و ... بی‌اعتنایی کرده و آن را اپیدمی و فاقد راهکار برخوردی خوانده‌اند!

در زیر گوشه‌هایی از تصاویر  ارسالی  مردم گنج تپه از حفاری های غیر مجاز را مشاهده می‌کنید:

 

حفاری غیر مجاز

حفاری

حفاری گنج ثپه دوم

حفاری گنج تپه

 

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه