English

خودکشی آقایان چهار برابر بانوان/مسائل اقتصادی ریشه‌ اکثر خودکشی‌های جنوب کشور است

مدرس دانشگاه جامع هرمزگان مسائل اقتصادی را ریشه‌ اکثر خودکشی‌ها عنوان کرد و افزود: خودکشی‌های منجر به مرگ در آقایان چهار برابر خانم‌ها برآورده شده چراکه آقایان روش‌هایی برای خودکشی استفاده می‌کنند که احتمال نجات آنان بسیار کمتر است.

خودکشی آقایان چهار برابر بانوان/مسائل اقتصادی ریشه‌ اکثر خودکشی‌های جنوب کشور است

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، خودکشی رخدادی اجتماعی است که این روزها بارها اخبار مرتبط با آن در گوشه‌گوشه‌ی هرمزگان شنیده می‌شود و باعث نگرانی اقشار مختلف اجتماعی شده است.

دلایل خودکشی آقایان

«مصطفی ارزه‌گر» کارشناس روانشناسی بالینی و مدرس دانشگاه جامع هرمزگان در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری موج با بیان اینکه خودکشی در افراد می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، اظهار داشت: شرایط فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی می‌تواند تأثیرگذار باشد و اگر بخواهیم این عوامل را به دودسته بین آقا و خانم تقسیم کنیم دلیل اصلی خودکشی آقایان می‌تواند مربوط به شرایط اقتصادی باشد.

دلایل خودکشی خانم‌ها

وی مسائل اقتصادی را ریشه‌ی اکثر آسیب‌های اجتماعی خواند و افزود: از دلیل اصلی خودکشی در خانم‌ها نیز می‌توان به ازدواج‌های اجباری و عدم ارتباط مؤثر زنان با همسران اشاره کرد و طبق تحقیقات انجام شده اقدام به خوکشی در خانم‌ها هفت برابر آقایان است.

خودکشی منجر به فوت آقایان چهار برابر بانوان

ارزه‌گر با اشاره به اینکه خودکشی‌های که منجر به مرگ می‌شود در آقایان چهار برابر خانم‌ها است، گفت: آقایان ابزارها و روش‌های برای خودکشی استفاده می‌کنند که احتمال نجات آنان بسیار کمتر است و همین مسئله آمار مرگ آنان را در برابر بانوان بیشتر می‌کند.

کتمان به دلیل حفظ آبرو

وی به مسائل فرهنگی مرتبط با این آسیب اجتماعی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: خودکشی در فرهنگ کشور ما کار بسیار ناپسندی است و همین مسئله موجب شده بسیاری از خانواده‌ها خودکشی فرزندان یا اعضای خانواده خود را برای حفظ آبرو پنهان کنند؛ به همین دلیل آمار دقیقی از خودکشی در کشور وجود ندارد.

وضعیت در جنوب کشور

این مدرس دانشگاه جامع هرمزگان عنوان کرد: آمار اقدام به خودکشی در مناطق جنوبی با توجه وضعیت نامناسب اقتصادی و فقر بیشتر است.

وی با بیان اینکه یک سری از باورهای مذهبی در مناطق جنوبی موجب ایجاد مثبت امید به زندگی شده است، گفت: قطعاً اگر بُعد معنوی افراد جامعه تقویت شود کمک بسزایی در افزایش امید به زندگی خواهد داشت.

تکلیف دولت‌ها

از این کارشناس روان‌شناس بالینی در رابطه با راهکارهای مقابله با خودکشی پرسیدیم که وی اظهار داشت: هرچقدر وضعیت اقتصادی جامعه بدتر باشد آمار خودکشی افزایش خواهد یافت و دولت‌ها باید در زمینه ارتقاء وضعیت اقتصادی کشور تلاش کنند.

وی تلاش در زمینه تأمین سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی افراد را وظیفه‌ی دولت‌ها خواند و افزود: مسئولان در تأمین سلامت جامعه در صف اول قرار دارند که با برنامه‌ریزی و توسعه متوازن می‌توانند نقشی مهم در کاهش خودکشی داشته باشند.

نگاه آسیب‌زا

ارزه‌گر ضمن اشاره به اینکه اکثر افراد نگاهشان به فرد یا اعضای خانواده‌ای که اقدام به خودکشی می‌کند، منصفانه نیست، افزود: جامعه این افراد یا خانواده‌های آن‌ها را با نگاه تحقیرآمیز می‌نگرد که این نگاه بسیار اشتباه است و موجب افسردگی و اضطراب افراد درگیر خودکشی خواهد شد.

وی در پایان افسردگی و اضطراب را از دیگر عوامل خودکشی عنوان کرد و اظهار داشت: نوع برخورد جامعه نباید طرد کننده باشد چرا را که باعث دور شدن این افراد یا اعضای خانواده از فعالیت‌های اجتماعی خواهد شد؛ بلکه برخوردها باید به‌گونه‌ای باشد که امید را در خانواده افزایش و احتمال انجام خودکشی مجدد را کاهش دهد.

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه