English

گزارش موج از پیگیری وضعیت مناطق سیل زده کشور:

ایران در انتظار سیلی دیگر...؛ سیلی که همچنان هم خسارت می زند و هم جان می ستاند

بعد از اتمام بارندگی های اخیر و فروکش کردن آبگرفتگی ها، با ورود قوه قضاییه و سازمان بازرسی کشور، هر روز ابعاد جدیدتری از کوتاهی هایی که بخصوص در خوزستان رخ داده، افشا می شود. گرچه به نظر می رسد همچنان در برخوردها تا حدود زیادی مماشات صورت می گیرد.

ایران در انتظار سیلی دیگر...؛ سیلی که همچنان هم خسارت می زند و هم جان می ستاند

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، با وجود گذشت چند روز از آغاز سیل و آبگرفتگی در 6 استان کشور همچنان ناهماهنگی در بین مسئولان موج می زند. در دلیل این ناهماهنگی همان بس که هنوز آمار دقیقی در مورد فوتی های این حادثه اعلام نشده و همچنان آمارهای متناقضی در این زمینه ارایه می شود.   

جان باختن جوانی دیگر

امروز و در شرایطی که همه فکر می کردند با فروکش کردن بارش و آبگرفتگی ها، پرونده خسارت ها و فوتی ها نیزبسته شده باشد اما، همچنان گزارش های ارسالی از استان های مختلف حکایت از تداوم این سریال  دارد. دیروز احمد جمالدینی، فرماندار سیریک با اعلام خبر فوت جوانی 30 ساله در سیل اخیر گفت: سه شنبه در پی بارش شدید باران و با جاری شدن سیل مسیرهای روستایی به شهر سیریک مسدود شد. در پی وقوع سیل یک جوان ۳۰ ساله راکب موتور سیکلت از روستای میشی طعمه سیل شد و در مسیر روستای شم جو به شهر سیریک غرق شد.

وی عنوان کرد: در این حادثه دلخراش یک جوان موتور سوار در هنگام عبور از رودخانه که سیل در آن جاری بود، گرفتار سیل شد و متاسفانه موتور سوار کنترل خود را از دست داده و واژگون می‌شود و جان خود را از دست می‌دهد.

وی با بیان اینکه بارندگی خسارت زیادی به شهر سیریک وارد کرد گفت: در پی بارندگی شدید و وقوع سیلاب برخی از راه های مواصلاتی، تاسیسات برق و بخش کشاورزی شهرستان سیریک خسارت وارد کرده است که خسارت‌های وارده به شهرستان در دست بررسی است.

فرماندار سیریک خاطرنشان کرد: در حادثه سیل امروز هم شش کارگر که در رودخانه مشغول لایروبی بودند از خطر مرگ نجات یافتند.

رییسی دیگر

دیروز همچنین رییس سازمان بازرسی کل کشور که به دستور رییس قوه قضاییه در خوزستان به سر می برد به شهر بندر امام خمینی(ره) رفت تا از نزدیک دلیل بروز آبگرفتگی در این شهر را بررسی کند.   

حجت الاسلام درویشیان در نشستی که بعد از این بازدید و با حضور مسئولان استانی برگزار شد با اشاره به مشکلات حاد و اسفبار مناطق مسکونی در حاشیه شهر بندر امام خمینی(ره) گفت:این منازل غیرایمن و بسیار آسیب پذیر که در آبگرفتگی به شدت آسیب دیدند به هیچ وجه در شان و کرامت انسان و نظام جمهوری اسلامی ایران نیست.

وی مشکلات اساسی خوزستان را در سه بخش آب و فاضلاب ، اشتغال و فقر بیان و از اینکه این استان با این همه ظرفیت ها ، امکانات ، پتروشیمی ها و ۲۲ میلیارد متر مکعب آب سدهای استان همچنان با این مشکلات حاد دست و پنجه نرم می‌کند ابراز تاسف کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به بازدیدهای ۲ روز اخیر از مناطقی در اهواز و شهر بندر امام خمینی(ره) که دچار آبگرفتگی شدند ادامه داد:آن بخش از مشکلاتی که به خوزستان مربوط است باید در استان پیگیری و بخشی که ملی هستند ما پیگیری خواهیم کرد.

وی سهم آلایندگی ، سهم ۲ درصد نفت و تبدیل شهر بندر امام خمینی(ره) به شهرستان را از مسایلی برشمرد که باید به صورت ملی پیگیری و به نتیجه برسد.

حجت‌الاسلام درویشیان بار دیگر بر برخورد با کسانی که به هر دلیل در انجام وظایف خود کوتاهی ، قصور و تقصیراتی در بروز آبگرفتگی داشته‌اند تاکید کرد و افزود: ما از حق و حقوق مردم گذشت نمی‌کنیم ضمن آنکه سه نفر مسوولانی محلی که در بروز آبگرفتگی مقصر بودند از کار برکنار شدند.

وی در ادامه خواستار ارزیابی خسارات، کمک فوری ، بدون عوض و تسیهلات بانکی قرض الحسنه به مردم خسارت دیده ناشی از آبگرفتگی اخیر در شهر بندر امام خمینی(ره) توسط مجموعه نفت ، بنیاد مسکن ، ستاد اجرایی فرمان امام و پتروشیمی‌ها شد.

3 عزل

اما این تازه آغاز ماجرا بود. آبگرفتگی شدید در شهرهای بندر امام خمینی و اهواز و بعد از بالا گرفتن ماجرا، تاکنون منجر به بازداشت و برکناری سه مدیر در استان خوزستان شده است.

اولین مدیر؛ شهردار بندر امام خمینی بود که با حکم استاندار خوزستان از سمت خود تعلیق شد. علت این کار کم کاری شهردار و به موقع انجام ندادن وظایف خود عنوان شده است.

رئیس اداره آبفای بندر امام خمینی نیز دومین مدیری بود که به علت کم کاری بازداشت شد.

و بالاخره قرعه سومین برکناری به نام یکی از شهرداران مناطق اهواز افتاد تا وی نیز از کاربرکنار شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور نیز در جریان سفر به بندر امام خمینی ضمن تائید این برخوردها گفت: حق مردم نیست که با این وضعیت زندگی کنند و همانگونه که شهردار بندر امام خمینی و یکی از شهرداران اهواز برکنار شدند و رئیس آبفا بندر امام خمینی نیز در بازداشت است، با تمام مقصران شرایط ایجاد شده، برخورد خواهد شد.

وی هم اکنون از سوی رئیس قوه قضائیه مأمور شده است به شهرهای اهواز و بندر امام خمینی سفر کند و مقصران احتمالی و مشکلات منجر به حادثه آبگرفتگی در این دو شهر را بررسی و شناسایی کند.

مقصری به نام باران!

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان نیز فقدان شبکه جمع آوری آب‌های سطحی و کشش نداشتن شبکه فاضلاب برای خروج بیش از چهارمیلیون متر مکعب آب باران را از دلایل اصلی آبگرفتگی اخیر این شهر بیان کرد.

صادق حقیقی پور گفت: در سال های گذشته بارش ۸۰ میلیمتری در این منطقه مشکلات چندانی را برای ساکنان این شهر به وجود نمی آورد اما شدت بارش در مدت کوتاه زمانی که حدود ۱۱۰ میلمتر بود سبب آبگرفتگی این شهر بویژه مناطق حاشیه‌ای نظیر بلوکی ها و کمپ این شهر شد ضمن آنکه حجم زیادی فاضلاب وارد منازل مردم گردید.

وی گفت:اعتبارات قطره چکانی و تلنبارشدن بدهی گذشته فرصت تکمیل سامانه فاضلاب شهر بندر امام خمینی(ره) را از ما گرفت.

حقیقی پور همچنین خواستار تخصیص اعتبار کلان ملی برای راه اندازی سامانه جمع آوری آب‌های سطحی در شهر بندر امام خمینی(ره) شد چیزی که شهرداری این شهر توان تامین آن را ندارد.

امید شهیدی نیا مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نیز با بیان اینکه آماده ایم تا  ۳۰۰ واحد مسکونی برای حاشیه نشینان که با مشکل آبگرفتگی رو به رو شدند در مناطقی که امکانات لازم را داشته باشند بسازیم گفت: به شرط آنکه مناطق حاشیه‌ای برچیده، و تغییرکاربری داده شوند.

این درحالی است که شهرهای بندر امام خمینی(ره) ، ماهشهر و اهواز بیشترین خسارت آبگرفتگی ناشی از بارش شدید باران در اوایل هفته گذشته را متحمل شدند.

اردکانیان وزیر نیرو در واکنش به وقوع سیل در کشوراما معتقد است که اینها همه طبیعی است! وی در باره وقوع سیل در برخی نقاط کشور تصریح کرد: تغییر اقلیم دیگر یک نظریه نیست و پدیده ای است که در جهان شناخته شده و باید برای آن آماده باشیم.

وی  در آیین بهره برداری از طرح های صنعت آب و برق در استان‌های تهران، ایلام و گلستان با اشاره به وقوع سیل در کشور گفت: با توجه به تغییرات اقلیمی و پدیده های حدی، دوره های خشکسالی و ترسالی دیگر یک پدیده غیرمترقبه نیست و باید همواره برای آن آماده باشیم.

قلعه‌ی ابرکوه را آب برد

علاوه بر خانه ها و یخش های صنعتی، بناهای تاریخی و فرهنگی نیز از تبعات این سیل بی نصیب نماندند. بطوریکه مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد از ویران شدن قلعه تاریخی فیروز آباد ابرکوه در بارندگی‌های اخیر خبر داد و گفت: خسارت‌های وارد شده به بافت‌های تاریخی در اثر بارندگی تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است.

«سیدمصطفی فاطمی» ، در مورد علت تخریب این قلعه نیز تصریح کرد: دو سد خاکی بالادست روستا که در جریان بارندگی‌ها پر شده بودند، تخریب و وارد روستای فیروزآباد شدند و ورود سیل به روستا موجب ریزش بخش قابل توجهی از قلعه فیروزآباد و خسارت بسیار زیاد به این سازه تاریخی شده است. 

مدیر کل میراث فرهنگی استان با بیان این که از مسببان این رخداد شکایت شده است، گفت‌: به سرعت برای مرمت این سازه با مصالح موجود و کمک‌های جهادی باید اقدام کنیم. 

فاطمی افزود: متاسفانه این قلعه مسکونی که سال‌های گذشته مرمت شده بود، به علت بارندگی تخریب شده است. 

وی در مورد دیگر خسارت‌های وارد شده ناشی از بارندگی اخیر نیز اظهار کرد: علاوه بر قلعه تاریخی ابرکوه و بخشی از قلعه تاریخی خرانق، چند خانه شخصی در بافت تاریخی یزد و بخشی از بازار خان نیز تاکنون خسارت دیده است. 

این مسئول با بیان اینکه خسارت‌های وارد شده امسال تاکنون نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، در مورد عمده علت خسارت‌های امسال در باران، خاطرنشان کرد: با باز شدن مسیر ناودان‌ها می‌توان یک بنای تاریخی را نجات داد و از تخریب آن جلوگیری کرد که متاسفانه بناهایی مثل قلعه خرانق با وجود پایش ابتدای پاییز ناودانها توسط میراث، مجدداً مسدود شده بود.

همچنین دیروز اخباری در مورد تخریب برخی از آثار تاریخی استان فارس از جکله تخریب کاخ اردشیر بابکان منتشر شد که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس با تکذیب آنها گفت: در سیل اخیر به اماکن و آثار تاریخی فارس آسیبی نرسیده است.

مصیب امیری درباره شایعه تخریب کاخ اردشیر بابکان فیروزآباد در سیل اخیر بیان کرد: هیچ آسیبی به این اثر تاریخی وارد نشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس ادامه داد: یک رودخانه فصلی از کنار کاخ عبور می کند که با توجه به زیاد بودن حجم آب در این رودخانه، فنس های اطراف مجموعه کاخ اردشیر بابکان باز شده است.

امیری افزود: آب در این رودخانه مسیر طبیعی خود را طی کرده و هیچ خسارتی به کاخ اردشیر بابکان وارد نشده است.

موضوع تخریب آثار تاریخی اما در برخی موارد به دادستانی نیزکشیده شده است. داریوش شاهون وند دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان ، با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تخریب مجدد یکی از پل‌های شهرستان خرم آباد که در سیل سال ۹۸ تخریب و بعد از بازسازی، در سیل اخیر نیز بخشی از آن دچار آسیب شده بود، گفت: این پل در سال ۹۸ تخریب شد و برای بازسازی آن، بودجه ۹ میلیارد تومانی در نظر گرفته شد و شهرداری به پیمانکار طرف قرارداد ۵ میلیارد تومان پرداخت کرد که با این مبلغ، بخش عظیمی از پل ساخته شد.

وی ادامه داد: یک پایه اسپکی از کنار پل به دلیل نبود بودجه ساخته نشده بود که در بارش اخیر، آب باعث از بین رفتن خاک‌ها شد که البته پل به طور کلی تخریب نشده است.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان لرستان تاکید کرد: با توجه به اهمیت موضوع به آن ورود پیدا کردیم و پیمانکار را پای کار آورده و شهرداری را نیز موظف کردیم تا ۱.۵ میلیارد تومان دیگر تزریق اعتبار کند و پل شهرستان خرم آباد تکمیل گردد که از روز گذشته این کار در حال انجام است.

سیل2

بیشترین خسارت دیده

در استان بوشهر نیز به نظر می رسد شهر وحدتیه دشتستان بیشترین خسارت را از سیل اخیر دیده باشد. استاندار بوشهر در بازدید از از مناطق سیل‌زده شهرستان دشتستان گفت: در حالی که میانگین بارش سالانه استان بوشهر حدود ۲۵۰ میلیمتر است، در دشتستان بارش ظرف دو ساعت ۱۶۰ میلیمتر بارندگی ثبت شده است.

عبدالکریم گراوند با اشاره به اینکه بیشترین خسارت‌های سیل اخیر در شهر وحدتیه بوده است، بیان کرد: خسارت‌هایی به دیگر نقاط استان و خصوصاً شهرستان دشتستان وارد شده است.

وی با اشاره به اینکه خسارت‌هایی به زندگی مردم در وحدتیه وارد شده است، ادامه داد: در اولین اقدام باید نسبت به لایروبی اقدام شود و پاکسازی محیط انجام شود و کمک‌ها در فاز بعدی است.

گراوند افزود: مشغول تقسیم کار هستیم تا دستگاه‌های حمایتی نیازمندی‌ها و آسیب‌های وارد شده به افراد تحت پوشش را شناسایی کرده و میزان آسیب‌های وارد شده را برآورد کرده و کمک‌های لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به بازدید معاون بنیاد مسکن کشور از مناطق سیل زده وحدتیه خاطرنشان کرد: در حوزه واحدهای مسکونی از ظرفیت بنیاد مسکن استفاده خواهد شد.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه خسارت‌های وارد شده به مردم برآورد شده است و چون دقیق نیست اعلام نمی‌کنیم، تصریح کرد: در حوزه راه، آب، برق و تأسیسات شهری و عمران روستایی خسارت‌هایی وارد شده که برآورد آن هم انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه بخش‌های اقتصادی از جمله کشاورزی نیز آسیب دیده است، اضافه کرد: قول‌هایی را گرفته‌ایم که در سریع‌ترین زمان نسبت به جبران خسارت‌ها اقدام شود.

گراوند افزود: ممکن است در چنین شرایطی کمبودهایی وجود داشته باشد ولی تاکید کرده‌ایم که کمک‌های لازم به همه آسیب‌دیدگان انجام شود

آخر ناهماهنگی!

اما شاید اوج ناهماهنگی های بین سازمانی در این سیل را بتوان در آمارهای متناقضی که داده می شود جستجو کرد. به عنوان مثال تا در حالیکه پایان روز گذشته تعداد فوتی ها به 9 نفر رسیده بود و امروز 2 نفر دیگر که در استان های گیلان و کرمان فوت کرده بودند به این لیست اضافه شده بود باز هم اکثر مسئولان تعداد فوتی ها را 7 یا حتی 9 نفر اعلام می کردند.  به عنوان مثال مجتبی سخنگوی سازمان اورژانس کشور دیروز در مورد تعداد فوتی های این حادثه گفت: سیل تا کنون ۹ کشته بر جای گذاشته است که یک نفر در استان گیلان، دو نفر در بوشهر و شش نفر در استان هرمزگان بوده اند.

جالب اینجاست که مدیرکل مدیریت بحران گیلان، حتی فوت یکی از شهروندان این استان در جریان سیل اخیر را نیز تکذیب کرده و گفت : در هشدارهای هواشناسی از مردم خواسته شده بود از استقرار در کنار رودخانه ها جلوگیری کنند، اما شامگاه گذشته با سقوط یک دستگاه خودروی سمند به داخل رودخانه اوشمک شهر لشت نشا از توابع شهرستان رشت مواجه شدیم و متاسفانه راننده آن نیز غرق شد.

امیر مرادی تصریح کرد: این حادثه به واسطه بی احتیاطی راننده و قرار دادن خودرو در سراشیبی به سمت رودخانه پرآب اتفاق افتاده است.

عزم جدی یا...؟

در همین زمینه سخنگوی قوه قضائیه، اما سفر رئیس سازمان بازرسی کل کشور به مناطق سیل زده استان خوزستان را نشان دهنده اراده جدی در برخورد با تقصیرات احتمالی دانسته ، در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اگر قوه قضائیه در موضوع سیل برخی استان‌ها به ترک فعل برخی مدیران برسد چه برخوردی خواهد کرد؟ گفت: بعد از آبگرفتگی معابر و خسارت به زندگی مردم در استان خوزستان و پس از آن بوشهر، رییس قوه قضائیه دستور جدی صادر کرد و به رئیس سازمان بازرسی کل کشور مأموریت داد شخصاً در محل، حضور پیدا کند و با مردم گفتگو کند و اسناد را ببیند و با مدیران منطقه‌ای گفتگو کند و اگر به قصور، تقصیر، فعل مجرمانه و ترک فعل مدیران در گزارش رسید، مطرح کند.

وی گفت: اعزام رئیس سازمان بازرسی کل کشور به این منطقه نشان دهنده عزم و اراده جدی قوه قضائیه برای بررسی علل، زمینه‌ها و قصور و تقصیرات احتمالی هر یک از مقامات ملی یا استانی در منطقه است و با پایان ارزیابی‌ها و ارائه گزارش، تصمیم لازم گرفته می‌شود.

اینبار سیستان و بلوچستان 

اما به نظر می رسد سیل و آبگرفتگی قرار نیست حالا حالا ها دست از سر استان های جنوبی کشور بردارد. سیستان و بلوچستان یکی از استان هایی است که با هشدار هواشناسی این روزها در حالت آماده باش قرار گرفته است. کما اینکه بارندگی، طغیان رودخانه های محلی و جاری شدن سیلاب دوشنبه شب باعث بسته شدن راه فنوج- کتیج شد . مدیر عامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان با تایید این موضوع گفت: به دنبال هشدارهای هواشناسی مبنی بر ورود توده بارشی و شدت بارش‌ها در شهرستان‌های استان نیروهای این جمعیت برای مقابله با سیلاب احتمالی در آماده باش کامل قرار گرفتند.

علیرضا میربهاءالدین دوشنبه شب اظهار داشت: با توجه به هشدار اداره کل هواشناسی در خصوص بارندگی و احتمال وقوع سیلاب تا اواسط هفته جاری، تمامی شعب، نمایندگی‌ها و نیروهای امداد و نجات هلال احمر این استان در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

وی ادامه داد:  همچنین  با توجه به اعلام ستاد مدیریت بحران، تمامی پرسنل و نیروهای نجاتگر و امدادگر به حالت آماده باش درآمدند و آمادگی حضور در تمامی حوادث برای خدمات رسانی به آسیب دیدگان احتمالی را با بهره گیری از تجهیزات امدادی سبک، نیمه سنگین و سنگین دارند.

مهلت ۴۸ ساعته 

بعد از دو سال جاری شدن سیل در خوزستان ، امسال و بعد از اینکه رییس قوه قضاییه به مساله ورود پیدا کرد، انگار خیلی ها نیز که زنگ خطر برایشان به صدا در آمده بود؛ دست به کار شدند تا با متخلفان برخورد کنند! دادستان انقلاب اسلامی خرمشهر در همین زمینه برای دستگاه های متولی ۴۸ ساعت برای رفع گرفتگی فاضلاب و دفع روان‌آب‌ها در مناطق بحرانی خرمشهر مهلت داد.

فاخر باوی بیان کرد: برای دفع روان‌آب‌ها از سطح خیابان‌های شهر خرمشهر دستگاه‌های متولی همچون آبفا و شهرداری ملزم به برنامه‌ریزی و اجرای برنامه‌های کوتاه مدت و میان برای تکرار نشدن این مشکل شدند.

وی افزود: رفع گرفتگی و لایروبی جوی‌ها و کانال‌های فاضلاب و هدایت روان‌آب‌های مناطق بحرانی در برنامه کوتاه مدت مدیران دستگاه‌های متولی خرمشهر دیده شده ولی در برنامه بلندمدت باید پیگیری لازم برای اجرای طرح‌های نیمه تمام فاضلاب و احداث شبکه دفع آب‌های سطحی از طریق استان و مرکز کشور صورت گیرد.

باوی گفت: آماده کردن زیرساخت‌های خرمشهر از توان دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خارج است لذا باید راهکاری برای اصلاح زیرساخت‌ها از طریق استانی و یا ملی دیده شود.

وی ادامه داد: در بازدیدها و پایش مناطق بحرانی خرمشهر، بامداد روز سه‌شنبه آبگرفتگی منطقه طالقانی با تلاش ماموران آبفا و شهرداری خرمشهر رفع شد اما برخی از مناطق همچون زمین شهری، عباره و کوی سوم خرداد، مردم با مشکل تردد روبه رو هستند لذا باید هرچه سریعتر برای رفع این معضل چاره اندیشی شود.

باوی افزود: شبکه بهداشت خرمشهر به عنوان ناظر بر مناطق بحرانی ملزم شد هر موردی که سلامت مردم را به خطر اندازد به دادستانی اعلام کند تا با متخلفان برخورد شود.

آخرین وضعیت سیلابی 

با اینکه شدت بارش ها در سه استان فارس، کرمان و بوشهر بیشتر بود و به همان نسبت خسارت های ناشی از آن نیز شدیدتر بوده است ؛  سیلاب به همین سه استان اکتفا نکرد و در روزهای اخیر شاهد تاثیرپذیری مناطقی از خوزستان (هندیجان)، یزد، هرمزگان و سیستان و بلوچستان از بارش های اخیر هستیم ضمن آنکه در نیمه شمالی کشور نیز استان‌های کوهستانی شاهد بارش برف و باران هستند.

آنطور که محمدباقر محمدی معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر آمار داده، در ۴۸ ساعت گذشته امدادگران در ۱۹ استان به یاری آسیب دیدگان از حوادث جوی شتافته اند.

آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، تهران، خراسان جنوبی، زنجان، سیستان و بلوچستان، فارس، قزوین، قم، کرمان، گلستان، هرمزگان، گیلان، مازندران، مرکزی، همدان و یزد از جمله استان‌های متاثر از حوادث جوی در دو روز گذشته هستند.

با این همه، مشکل وقوع سیلاب و آبگرفتگی ها به استان خوزستان ختم نمی شود و بسیاری دیگر از استان ها نیز با آن دست و پنجه نرم می کنند.

سیستان و بلوچستان

بارندگی شدیدی که در استان سیستان و بلوچستان و در شامگاه دیروز آغاز شده است ، از آنجا که اغلب راههای مواصلاتی در مسیر رودخانه های فصلی قرار دارند، باعث شده تا سه مسیر فنوج_کتیج_رمشک، فنوج_ بنت و فنوج - اسپکه به دلیل وقوع سیلاب و طغیان رودخانه‌های فصلی بسته شود و تلاش نیروهای راهداری و پلیس راه برای بازگشایی این مسیرها همچنان ادامه داشته باشد.

همچنین بر اثر بارش تگرک حد فاصل روستای درگی محترم آباد بخش کتیج شهرستان فنوج به بخش کشاورزی منطقه بویژه مزارع گوجه فرنگی خارج از فصل آن خسارت وارد شد. 

هرمزگان

بارش های اخیر مناطقی از استان هرمزگان را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ روز گذشته - ۱۷ آذرماه - بارش ۹۰ میلیمتر در شهرستان سیریک موجب به راه افتادن سیلاب در این شهرستان شد که ۶ نفر که سوار بر خودرو در رودخانه گز محاصره شده بودند، نجات یافتند اما یک راکب موتور سیکلت در رودخانه روستای شمع جو با وجود تلاش های صورت گرفته، جان خود را از دست داد.

در ادامه سیلاب هرمزگان نیز 69 منزل مسکونی در روستاهای مختلف شهرستان سیریک دچار آبگرفتگی شد که جمعیت هلال احمر خانوارهایی که منازلشان قابل سکونت نبود را در چادرهای اسکان موقت جای داد و بین آنها موادغذایی و اقلام ضروری توزیع کرد.

مرگ دو بانو

سیلاب در این بوشهر مرگ دو بانوی بوشهری را رقم زد و چهار راه ارتباطی استان را بست و اکنون تنها مسیر ساحلی گناوه - بوشهر- ریگ و جاده روستایی کردلان- درویشی در محدوده شهرستان دشتی به دلیل آبگرفتگی تا اطلاع ثانوی بسته است.

به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بوشهر، براساس برآورد اولیه سیلاب ۱۶ آذر ۳۸ میلیارد تومان به بخش راه‌ این استان خسارت وارد کرده‌ که بیشترین سهم خسارت‌ها معادل ۲۶ میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان با توجه به شدت بارندگی‌ها مربوط به شهرستان دشتستان است.

همچنین حرکت روان‌آب‌های جنوب کهگیلویه و بویراحمد و استان فارس به سمت استان بوشهر باعث طغیان رودخانه فصلی در این استان شد که به یکباره پنج مسیر ارتباطی استان شامل محورهای بهبهان- دیلم، دیلم- هندیجان، گناوه - برازجان، دالکی - کنارتخته و محور ساحلی گناوه- بوشهر - ریگ را بست؛ البته اکنون همه راهها بجز جاده ساحلی گناوه- بوشهر- ریگ، باز است.

ابرکوه در آب

یزد هم از جمله استان هایی است که امسال به زمزه استان های سیل زده پیوسته است. بر اساس برآوردهای اولیه، سیلاب ناشی از بارندگی‌های اخیر در برخی از مناطق استان حدود هزار میلیارد ریال خسارت به دنبال داشت که بیشترین خسارت‌ها در حوزه کشاورزی ، مسکن ، راه ارتباطی روستایی و جاده بین مزارع ، زیر ساخت های آب ، برق ، قنوات و تاسیسات شهری و روستایی بوده است.

بیشترین حجم خسارت ناشی از سیلاب در شهرستان ابرکوه و سپس در شهرستان های خاتم و تفت گزارش شده است.

اکنون تمام راههای استان باز است و فقط جاده فرعی ابرکوه به جرقویه اصفهان و ابرکوه - هرات که سیل در آن جریان داشت، شب گذشته به خاطر حفظ جان مردم بسته شد.

14 شهر درگیر

فارس هم امسال و در دومین سال پیاپی به دلیل بارش های شدید با سیلی ناخواسته مواجه شد. در این سیل علاوه بر آبگرفتگی ها در شهر شیراز، در شهرهایی چون کازرون نیز آب به داخل منازل مردم ورود کرد؛ بیشترین میزان بارندگی استان فارس در شهر کازرون ثبت شده است.

در بارش‌های اخیر ۱۴ شهرستان فارس شامل آباده، استهبان، مرودشت، رستم، خنج، شیراز، ارسنجان، ممسنی، نی‌ریز، خرم‌بید، قیر و کارزین، فراشبند، خرامه و لامرد تحت تاثیر سیل و آب‌گرفتگی بود..

باتمام این تفاصیل هنوز هم محور اصلی ماجرا همچنان باقی است. اینکه حدود 3 سال است که خوزستان و بسیاری دیگر از استان ها  پس از هر بارش با آبگرفتگی شدید مواجه شده و زندگی مردم مختل و اموال آنان تخریب می‌شود. امسال اما با همانت اولین باران، بخش‌هایی از خوزستان در مخلوطی از آب و فاضلاب فرو رفت؛ این در حالی است که در بودجه ۹۹ و ۱۴۰۰ بیشترین مبلغ بودجه در میان استان‌ها به خوزستان اختصاص داده شده و سال گذشته با دستور رهبر انقلاب، ۱۰۰ میلیون یورو برای رفع مشکلات فاضلاب اهواز تخصیص داده شده بود، با این حال مشکلات خوزستان پابرجاست و غلامرضا شریعتی همچنان در راس مدیریت استان حضور دارد. حالا باید منتظر ماند و دید که به غیر از برکناری سه مسئول این استان، قوه قضاییه چطور می خواهد با خاطیان برخورد کند؟

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه