English

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

وضعیت شبکه فاضلاب استان خوزستان بسیار اسف‌بار است/ بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اختلاف است

حجت‌الاسلام درویشیان رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه وضعیت شبکه فاضلاب استان خوزستان بسیار اسف‌بار است گفت: یک مشکل فاضلاب اهواز در حوزه آب‌های سطحی است که شهرداری مسئول آن است که البته بین شهرداری و آب و فاضلاب در این خصوص اختلاف است.

وضعیت شبکه فاضلاب استان خوزستان بسیار اسف‌بار است/ بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب اختلاف است

به گزارش خبرگزاری موج به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، حجت‌الاسلام درویشیان در دیدار با حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد، امام جمعه اهواز  با اشاره به حادثه سیل در استان گفت: به خاطر سیل و آب‌گرفتگی که سال گذشته اتفاق افتاد به تمام بازرسی‌های کل کشور و به‌ویژه بازرسی کل استان خوزستان مأموریت داده‌ایم که درباره این موضوع ورود کند و گزارش مفصل آن به همراه پیشنهادهای سازمان جهت رفع این مشکل برای مسئولان ذی‌ربط ارسال‌شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به اینکه مشکل آب‌گرفتگی و سیل در استان خوزستان با استان‌های دیگر متفاوت است، خاطرنشان کرد: وضعیت شبکه فاضلاب استان بسیار اسف‌بار است که در جلسه امروز با مسئولان استانی این موضوع اشاره شد. طبق گزارش مسئولان استانی طرح اصلاح فاضلاب اهواز و کارون از سال ۸۵ کلید خورده ولی متأسفانه تا امروز تنها ۴۰ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم. ضمن اینکه این طرح به خاطر تغییر اقلیم استان خوزستان و افزایش بارندگی و همچنین افزایش جمعیت استان به‌ویژه شهر اهواز و حاشیه شهر باید بازنگری شود.

وی درباره بودجه اختصاص‌یافته به طرح فاضلاب اهواز گفت: دستور مقام معظم رهبری مبنی بر اختصاص ۱۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به طرح اصلاح فاضلاب اهواز نشان‌دهنده اهمیت این موضوع است. قرار بود ۵۰ میلیون یورو امسال و ۵۰ میلیون یورو سال آینده تخصیص داده شود که البته بخش زیادی از این بودجه تخصیص داده نشده است. البته طبق بررسی ما این مبلغ هم کفاف رفع مشکلات فاضلاب اهواز و کارون را نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان تصریح کرد: یک مشکل فاضلاب اهواز در حوزه آب‌های سطحی است که شهرداری مسئول آن است که البته بین شهرداری و آب و فاضلاب در این خصوص اختلاف است. فارغ از این اختلاف‌نظر سازمان بازرسی معتقد است که باید دو اقدام صورت بگیرد؛ یکی در کوتاه‌مدت است که اگر مجدد بارندگی اتفاق افتاد پیش‌بینی‌های لازم صورت بگیرد و ستاد بحران استان سریع فعال شود. در ساختار ستاد بحران نیز اشکالاتی وجود دارد و متأسفانه هنوز پیوست استانی قانون مدیرت بحران تصویب نشده که سازمان این موضوع را دنبال می‌کند که چرا این کار انجام‌نشده است. این‌ها آمادگی و راهکار موقتی است که با توجه به پیش‌بینی‌ها درباره احتمال ادامه بارندگی‌ها این موضوعات حائز اهمیت است.

وی در تشریح راهکار بلندمدت برای حل مشکل استان خوزستان گفت: اقدامات بلندمدت هم رفع مشکل اصلی یعنی اعتبارات است. سازمان بازرسی این موضوع را از دو منشأ قانونی که حق مردم و استان است، دنبال می‌کند که یکی اختصاص ۳ درصد از درآمد نفتی به استان است که بخش زیادی پرداخت‌نشده است.

وی افزود: موضوع دیگر بحث عوارض آلایندگی واحدهای نفت و گاز در استان است که تا سال ۹۶ به میزان ۲۰ هزار میلیارد تومان پرداخت‌نشده است که باید بررسی کنیم از سال ۹۶ تا امروز چقدر است و چرا پرداخت‌نشده است. ما معتقدیم اگر موقع حتی ۲۰ درصد این اعتبارات پرداخت‌شده بود شاید امروز اهواز با این مشکلات مواجه نبود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات دیگر استان خوزستان و شهر اهواز گفت: یکی از مشکلات دیگر شهر اهواز، مترو است که از ۲۰ سال قبل ۲۵ درصد بیشتر پیشرفت نداشته است. این موضوع عمدتاً به خاطر عدم تأمین اعتبارات لازم بود. گفته شد پیمانکار مترو اهواز بیش از مبلغی که کارکرده به خاطر خسارت تجهیزاتی که در پروژه مانده است، گرفته است که واقعاً به نظرم کوتاهی و سوء مدیریت صورت گرفته وگرنه معنی ندارد پروژه‌ای به این شکل ۲۰ سال معطل شود. ان شاءالله در جمع‌بندی این موضوع نیز مدنظر قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: قرار است در جلسه‌ای با حضور استاندار این مسائل مجدد بررسی و جمع‌بندی سازمان مطرح شود و آنچه مربوط به استان است اگر در استان قابل‌حل است، تصمیم‌گیری شود و آنچه مربوط به دستگاه‌های ملی است از طریق دستگاه‌های ملی پیگیری کنیم و اگر کوتاهی و قصوری هم در دستگاه‌ها صورت گرفته، آن‌هم بنا به دستور رئیس قوه قضائیه پیگیری می‌کنیم تا اگر محرز شد حتماً پیگرد قانونی انجام شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین درویشیان خاطرنشان کرد: مایه تأسف است استانی که از نعمت‌های خدادادی و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد در منابع آب، نفت و گاز برخوردار است این‌طور محروم باشد و حتی برخی از مناطق از آب شرب نیز محروم باشند و این در حالی است که بالغ‌بر ۲۰۰ میلیارد مترمکعب ظرفیت سدهای آب استان است.

وی با اشاره به بازدید از مناطق سیل‌زده گفت: ما از چند منطقه بازدید کرده‌ایم و فردا هم برنامه بازدید از شهرهای دیگر استان در دستور کار است. عمده حرف مردم در این بازدیدها این است که مشکلشان برطرف شده و  برای خسارت‌ها فکری شود. این‌ها حداقل‌های خواسته‌های مردم است که باید به آن توجه شود. امروز قرار بود بنیاد مسکن گزارش خود را راجع به میزان کلی خسارت‌ها به دولت بدهد. همچنین قرار شد فعلاً از اعتبارات بنیاد مسکن خسارات مردم پرداخت شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین موسوی فرد نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه اهواز هم در این دیدار با بیان مشکلات عدیده استان خوزستان به موضوعاتی مانند آب آشامیدنی و فاضلاب شهرها و روستاهای استان، نرخ بیکاری،ریزگرد، استفاده از نیروهای بومی در شرکت های نفتی، حل مشکلات هفت تپه و ... اشاره کرد و وغدغه رهبر معظم انقلاب و مسئولان دلسوز نظام را رسیدن مردم شریف استان به حقشان دانست و گفت: آب، فاضلاب و اشتغال سه مشکل اصلی استان است و باید به همت و توجه مسئولان و نگاه کارشناسی و روحیه جهادی، حل و فصل شود.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه