English

افشاگری موج از دستورالعمل عجیب و غریب تعدیل نیروی یک نهاد دولتی؛

تعدیل نیروی گسترده در یکی از موسسات بنیاد شهید با حضور معاون رییس جمهور!/ برگه مرخصی بدون حقوق را امضا نکنید باید تسویه حساب کنید!

در این روزهای کرونایی که دولت تاکید دارد کارفرمایان باید نیروهای انسانی و کارگران خود را حفظ کنند و از تعدیل بپرهیزند؛ یکی از موسسات وابسته به بنیاد شهید که در راس آن معاون رییس جمهور قرار دارد، بی سر و صدا و به شیوه ای مبتکرانه در حال تعدیل نیروهای خود می باشد!

تعدیل نیروی گسترده در یکی از موسسات بنیاد شهید با حضور معاون رییس جمهور!/ برگه مرخصی بدون حقوق را امضا نکنید باید تسویه حساب کنید!

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری موج، در ماه‌های کرونایی اخیر با توجه به تعطیلی بسیاری از مراکز تولیدی و دورکاری بخش گسترده ای از نیروهای دولتی، بیکاری هم به یکی از مهمترین دغدغه های شهروندان تبدیل شده است و هم یکی از چالش های دولت. برای همین دولت به عنوان متولی تامین شغل مردم کشور، به زعم خودش تلاش کرد تا با اتخاذ تدابیری، مانع از اخراج کارگران و نیروهای انسانی توسط کارفرمایانشان شود. با این حال به گفته رئیس مرکز آمار ایران در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل حدود ٢ میلیون نفر از بازار کار خارج شده‌اند که بیش از ١ میلیون و ٢٠ هزار نفر آن را زنان و ٩٧٠ هزار نفر آنرا مردان تشکیل می‌دهند. اما افزایش تصاعدی آمار بیکاران حکایت از آن دارد که تدابیر دولت و وزارت کار چندان با استقبال کارفرمایان مواجه نشده است و آنها به راحتی و بدون ترس از قانون، هر کدام از کارگران یا نیروهای انسانی خود را که بخواهند اخراج می کنند! این رویه به گونه ای باب شده که حتی برخی از کارفرمایان، از شرایط کرونایی برای تسویه حساب های شخصی خود با بعضی از کارکنانی که با آنها مشکل دارند یا نافرمانی می کنند، کمال سوء استفاده را می کنند. این اپیدمی اما تنها مختص به کارفرمایان بخش خصوصی نمی شود بلکه حتی بسیاری از کارفرمایان دولتی نیز در کمال تعجب و بدون سرو صدا و البته به بهانه های مختلف، نیروهای خود را تعدیل کرده و می کنند. گزارش باورنکردنی زیر نمونه ای است از این شیوه مدیریت نوین است!

تعدیل بیخ گوش رییس جمهور!

چندی قبل شهروندی با دفتر خبرگزاری تماس گرفته و مدعی شد که یکی از زیر مجموعه های بزرگ بنیاد شهید با عنوان موسسه فرهنگی ورزشی ایثار با دستور مدیرعامل آن قصد دارد تا با ترفندی جدید بخشی از نیروهای خود را بیکار کند. این شهروند ضمن ارسال نامه دستورالعمل یاد شده تاکید کرد: آنگونه که به ما اطلاع داده اند قرار است بخشی از پرسنل – که تعداد آنها کم هم نیست- به بهانه این دستور العمل ابتدا به صورت موقت و سپس به صورت دایم از کار بیکار شوند.

تا اینجای کار، تماس یاد شده در واقع یک تماس ساده شکایت و گلایه یکی از پرسنل های این مجموعه از کارفرمایان خود بود. اما ماجرا زمانی جالب می شود که نگاهی داشته باشیم به این به اصطلاح دستور العمل ابتکاری!

همه زوایای یک موسسه

اما موسسه فرهنگی ورزشی ایثار چگونه جایی است؟ براساس آنچه در سایت این مجموعه عظیم آمده است:  پس از ادغام سه نهاد ایثارگری بنیاد شهید انقلاب اسلامی، سازمان امور جانبازان و ستاد رسیدگی به امور آزادگان در سال ۱۳۸۳ و تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران، برای خدمات‎­رسانی واحد و مطلوب به خانواده معظم شهداء و ایثارگران و حذف خدمات موازی و جلوگیری از اتلاف منابع و کاهش هزینه و مدیریت در بودجه و اعتبارات دولتی و استفاده از امکانات موجود، مسئولین بلند پایه این نهاد مقدس بر آن شدند تا در راستای دستور مقام معظم رهبری و ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴  قانون اساسی موسسه ای تحت عنوان موسسه فرهنگی و ورزشی ایثار را تشکیل دهند تا اعتبارات حوزه فرهنگی در موسسه مذکور متمرکز شود، برنامه­‎ریزی و کنترل توسط بنیاد صورت پذیرد و امور اجرائی معاونت توسط موسسه انجام شود.

در سال ۱۳۸۶ با فراهم نمودن زیرساخت‎­ها و با موافقت معاون رئیس جمهور و ریاست عالی بنیاد شهید و امور ایثارگران وقت، موسسه فرهنگی ورزشی ایثار با توجه به اهداف مندرج در اساسنامه تشکیل و در اداره ثبت شرکت­‌ها تحت عنوان موسسه غیرتجاری به ثبت رسیده و فعالیت خود را در سطح ستاد مرکز آغاز نمود.

بعد از آن در سال ۱۳۹۳ همزمان با اتمام ساخت و تکمیل مراکز فرهنگی ورزشی و توانبخشی در برخی از استان‌ها و ضرورت واگذاری مدیریت این مراکز به یکی از واحدهای تابعه، بر اساس نظر شورای معاونین بنیاد و دستور ریاست عالی بنیاد شهید و امورایثارگران مقرر گردید از ابتدای بهمن ماه ۱۳۹۳ بهره­‎برداری از مراکز فوق پس از افتتاح به موسسه ایثار واگذار شود که با الحاق این مراکز به موسسه ایثار موسسه جدیدی تحت عنوان «موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار» تشکیل گردید.

در حال حاضر این موسسه در سراسر کشور دارای  شعبه بوده که هر یک از این شعب در مرکز استان مستقر و به عنوان موسسه فرهنگی ورزشی و توانبخشی ایثار استان مشغول ارائه خدمات به عموم هموطنان به خصوص جامعه معظم شاهد و ایثارگری می باشد. 

براساس آنچه در این سایت آمده است، موسسه یاد شده در واقع دارای ده ها و بلکه صدها تالار و رستوران‌، هتل‌ و اقامتگاه‌، سالن‌های همایش، مراکز ورزشی، مراکز آموزشی و مراکز توانبخشی است که در تمامی استان های کشور توزیع شده اند و مجموعه عظیمی را به وجود آورده اند که در نوع خودش می توان اذعان کرد که یکی از بزرگترین مجموعه های فرهنگی و ورزشی کشور می باشد. بدین ترتیب با یک حساب سرانگشتی می توان متوجه شد که این موسسه و شبکه خدمات رسان آن هزاران کارگر و پرسنل و کادر اداری و ... دارد که شاید تعداد آنها به هزاران نفر برسد.

نکته جالب بعدی در مورد این موسسه چارت سازمانی آن است که باز براساس اعلام خود سایت مزبور، معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به عنوان رئیس هیئت امناء آن در راس هرم تصمیم گیری و اداره این شبکه بزرگ است. شبکه ای که با توجه به ارتباط مستقیمی که با بنیاد شهید دارد و همچنین با استناد به آنچه که در متن مربوط به معرفی آن در سایتش آمده، مجموعه ای شبهه دولتی و با اعتبارات دولتی تلقی می شود. ولی ....!

دستورالعمل رمز آلود!

اما شاید جالب ترین بخش این ماجرا دستورالعمل ابلاغی جناب مدیرعامل این موسسه باشد که خطاب به مدیران تمامی بخش های زیر مجموعه اش نوشته شده است. دستورالعملی که پیشنهاد می شود رییس جمهور و یا حداقل وزیر کار، آن را به تمامی بخش های دولتی کشور ابلاغ کنند تا کارفرمایان با دغدغه کمتری بتوانند با پیروی از این الگو کارکنان خود را تعدیل (شما بخوانید اخراج) کنند!!!

در بند اول از این دستورالعمل ۶ ماده ای آمده است: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و تعطیلی مراکز تحت پوشش موسسه و کاهش درآمد و عدم وجود نقدینگی جهت پرداخت حقوق کارکنان، یک سوم از کارکنان در طول مدت قرارداد ( به صورت چرخشی) می بایست از "مرخصی بدون حقوق" استفاده نمایند.

بند جالب بعدی این دستورالعمل، بند چهارم آن می باشد که در آن آمده است: لازم به توضیح است کارکنانی که از مرخصی بدون حقوق استفاده می نمایند، نمیتوانند از بیمه بیکاری برخوردار شوند. لذا در صورت عدم تکمیل فرم مرخصی بدون حقوق، نسبت به تسویه حساب با آنان در پایان مردادماه سال جاری (همزمان با اتمام قرارداد) به منظور استفاده از بیمه بیکاری اقدام گردد. 

به عبارتی براساس این بند کارکنان این موسسه  تهدید شده اند که یا باید بدون هیچ گونه قید و شرطی مرخصی دوماهه بدون حقوق را بپذیرند و یا کلا استعفا دهند و به جمع بیکاران بپیوندند و قید کار کردن مجدد در این موسسه را بزنند!

اما شاید جذاب ترین بخش این دستورالعمل مبتکرانه بند ششم و آخرین بخش آن باشد. در این بند به صراحت قید شده است: درصورت تسویه حساب با هر کدام از پرسنل، از ورود آنان به موسسه جلوگیری به عمل آید و می بایست پایان کار آنها در لیست بیمه تامین اجتماعی ثبت گردد و مسئولیت ثبت پایان کار برعهده مسئول بخش اداری و مالی موسسه می باشد!!!

402c9006-9b25-4bec-9c8d-6e1cafbcac7b

همه مسئولان پاسخگو!

این نامه که به امضای مدیرعامل این موسسه یعنی محمد رضا پورحاج رضایی رسیده، آنچنان عجیب و غریب و نوآورانه است که  فقط می توان در برابر آن سکوت کرد! با این حال تلاش فراوانی کردیم تا با مدیرعامل این مجموعه به عنوان امضاء کننده این دستورالعمل گفتگویی داشته باشیم، اما تاکنون موفق به انجام این مهم نشده ایم... گویا وی تمایلی به پاسخگویی به رسانه ها، افکار عمومی و شاید هیچ کسی را ندارد و خود را مبرا از هر گونه پاسخگویی برای امضا خود می داند! 

حالا باید منتظر ماند و دید که رییس جمهور به عنوان رییس دولتی که معاونش بالاترین سمت را در چارت سازمانی این موسسه دارد و همواره مدعی حمایت از حقوق اقشار کم درآمد و برنامه های حمایتی از بیکاران است، چگونه با این چالش روبرو خواهد شد؟ آیا برخوردی در خورد شان افکار عمومی خواهد داشت یا همانند موضوع تخلف ساختمانی ملک جماران، سکوت اختیار می کند و اجازه می دهد تا این رویه ناثواب همچنان ادامه پیدا کند و صدای مظلومانه تعدادی دیگر از پرسنل که اتفاقا به نوعی دولتی محسوب می شوند در گلو خفه شود و....؟

این دستورالعمل همچنین دو مسئول دیگر را نیز عملا نشانه رفته است. یکی رییس بنیاد شهید و دیگری وزیر کار و تعاون؛ مسئولانی که بارها تاکید کرده اند که باید از اقشار کم برخوردار و ضعیف در این روزهای کرونایی حمایت کرد و شاید بارها خودشان، هنگام توزیع بسته های حمایتی جلوی دوربین های تلویزیونی در این مورد داد سخن داده باشند. خانواده هایی که به دلیل بیکار شدن سرپرستانشان حتی توان خرید ماسک را هم ندارند چه رسد به گوشت و مرغ و برنج و... اما آنچه مسلم است این است که جامعه و افکار عمومی، بی صبرانه منتظر پاسخی قانع کننده از این سه ضلعی مسئولان بلند پایه است!

آیا این خبر مفید بود؟
خبرنگار:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه