English

ماجرای ثبت جهانی خوشنویسی به نام ترکیه در یونسکو صحت دارد؟

معاون وزارت میراث فرهنگی در واکنش به برخی اخبار منتشر شده در فضای مجازی گفت: هیچ پرونده‌ای به نام ترکیه برای ثبت جهانی خوشنویسی در یونسکو به ثبت نرسیده است.

ماجرای ثبت جهانی خوشنویسی به نام ترکیه  در یونسکو صحت دارد؟

به گزارش خبرگزاری موج، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی در گفتگوی زنده تلویزیونی افزود: این ماجرا فقط در حد یک خبر ساده در رسانه های ترکیه مطرح شده است و سندیت دیگری ندارد.

محمدحسن طالبیان افزود: ترکیه برای سال 2020، سه پرونده ثبت جهانی در فهرست میراث ناملموس یونسکو دارد که یکی از آنها در خصوص هنر نگارگری (مینیاتور) با ایران مشترک است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: ایران برای سال 2021 ، پنج پرونده ثبت جهانی به سازمان علمی،آموزشی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ارسال کرده است که هنر خوشنویسی هم از جمله آن هاست.

آقای طالبیان با بیان این که موضوع خوشنویسی برای 2020 مطرح نیست گفت: البته این بدین معنا نیست که پرونده ای هم نداشته باشیم ولی تمام اطلاعات بررسی و مشخص شد که برای خوشنویسی قرآنی و اسلامی پرونده ای وجود دارد، بنابراین موضوع فقط در حد یک خبر بوده است و برای 2020 چنین پرونده ای نداریم، ضمن این که از طرف ایران در یونسکو 4 پرونده وجود دارد و پرونده خوشنویسی هم به یونسکو رفته است و ممکن است در 2021 یا 2022 مطرح شود و زودتر از آن نمی توانیم اقدام کنیم.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: به علت شیوع ویروس کرونا ارسال برخی پرونده ها به یونسکو با تأخیر مواجه شد و حتی احتمال تأخیر در ارسال همه پرونده ها وجود دارد.

آقای طالبیان درباره تأخیر در ارسال برخی پرونده ها به یونسکو در مقایسه با سایر کشورها گفت: برای پرونده ها به خصوص پرونده های میراث ناملموس، هر کشوری مانند ما در هر 2 تا 3 سال یک سهمیه ملی دارد به طور مثال سهمیه ما در خصوص آیین زیارت رضوی و یا یلدا ارسال شده است.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی در ادامه درباره میراث ناملموس گفت: در گذشته میراث معنوی، میراث ملموس مطرح بود و تمام آیین ها، سنت ها، جشن ها و نمایش های اجرایی و موسیقی را در بر می گرفت و دامنه وسیعی داشت.

آقای طالبیان با اشاره به شیوع ویروس کرونا و وضعیت پرونده ها افزود: در بحران کرونا ارسال برخی پرونده ها به یونسکو به تعویق افتاد و پرونده های مربوط به مینیاتور و جشن مهرگان برای یونسکو ارسال شده ولی ارسال برخی دیگر از پرونده ها با شیوع کرونا به تعویق افتاده است؛ بنابر این احتمال تأخیر برای ارسال همه پرونده ها وجود دارد.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

  • ناشناس

    آقایان چرا باید برای مینیاتور که یک هنر ایرانی است یک شریک بیگانه بیاورند؟ آن هم ترکیه کشوری که در تلاش برای دزدی آثار ایرانی و غیر ایرانی شهره است!

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه