English

موج گزارش می دهد

غفلت مدیران ریشه قطعی برق

ایران به عنوان کشوری گرم و خشک در دو دهه گذشته مشکل آب در آن تشدید شده، اما با این وجود وزارت نیرو بیش از 10 هزار مگاوات تولید برق را از طریق نیروگاه های برق آبی تعریف کرده است. معاون برق وزیر نیرو در پاسخ به موج در این باره گفت: ظرفیت تولید برق در کشور بالاست اما در سال خای آینده اگر ظرفیت نیروگاه های حرارتی جایگزین نشود مشکل قطعی رق تداوم خواهد داشت.

غفلت مدیران ریشه قطعی برق

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، در چند هفته گذشته قطعی برق در شهرهای بزرگ کشور اتفاق افتاد و موجب انتقاد مردم و برخی صنعتگران شده است. وزارت نیرو دلیل آن را افزایش مصرف خانگی به دلیل استفاده از سیستم سرمایشی و کاهش میزان آب پشت سدها اعلام کرده است، این مسئله در حالی رخ داده که ایران 15 ساله درگیر خشکسالی است و همواره روند کاهش آب های سطحی و زیرزمینی در ایران تشدید شده است، با این حال  در همین زمان بخشی از پروژه های تولید برق در ایران با نیروگاه های برق آبی تعریف شده بود. از طرف دیگر هم اکنون بخشی مصرف برق کشور در صنعت است که به دلیل رکود موجود در بازار به طور میانگین با 60 درصد ظرفیت فعالیت می کنند؛ یعنی در حال حاضر تقاضا برای برق در کشور به اندازه 100 درصد واقعی آن وجود ندارد و اگر وجود داشت میزان کسری برق در کشور بسیار شدید تر بود. با این حال کسری برق تولیدی نسبت به نیاز مصرفی در فصل تابستان منجر به ایجاد اختلاتی در سیستم زندگی مردم، فعالیت ادارت و حتی کارخانه های تولیدی شده است.

حال با توجه به این مسائل، ریشه این مشکل در بی نظمی و نبود برنامه پایدار در وزارت نیرو است که نتوانسته متناسب با شرایط بی آبی و دمای هوا و ... ظرفیت تولید برق را مدیریت کند. البته نباید نادیده گرفت که این وزارتخانه قربانی بدهی های کلان شده و نتوانسته طبق برنامه سالانه 4 هزار مگاوات برق تولید کند و تنها در سال 93 در کشور 3 هزار و 700 مگاوات برق نیروگاهی ایجاد شده است و بعد از آن به دلیل کمبود اعتبارات هدفگذاری تولید برق را به 2 هزار مگاوات کاهش داده و همین مسئله منجر به طولانی تر شدن مشکل قطعی برق در ایران شد. البته معاون برق وزیر نیرو اعلام کرده است، با اجرای زمانبندی قطعی برق 2 هزار مگاوات صرفه جویی شده و همین مسئله در رفع مشکل موثر بوده است، اما واقعیت این است که مشکل مالی مهمترین چالش این روزهاست زیرا برای ایجاد 4 هزار ظرفیت تولید برق به 3 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

تداوم قطعی برق درصورت محدود ماندن ظرفیت نیروگاه های حرارتی

معاون برق وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگار موج مبنی بر اینکه چرا وزارت نیرو با وجود خشکسالی 15 ساله در کشور برنامه ای برای جایگزین کردن تولید نیروگاه های برق آبی موجود ندارد؟گفت: ظرفیت نیروگاه های آبی ایران 10 هزار مگاوات است که با ظرفیت نیروگاه های حرارتی به 58 هزار مگاوات می رسد و پیک مصرف امسال تابستان به 57 هزار مگاوات رسیده است، یعنی در همین شرایط 1000 مگاوات از ظرفیت باقی مانده است، اما مسئله این است که با توجه به کاهش 10 درصد آب پشت سدها میزان برقی تولیدی در نیروگاه های برق آبی نیز کاهش یافته است و اگر در سال های آینده ظرفیت نیروگاه های حرارتی جایگزین این نیروگاه ها نشود، قطعی برق ادامه خواهد یافت و در سال های آینده روال قطعی همین گونه خواهد بود.

حائری

همایون حائری بیان اینکه افزایش 2 هزار مگاواتی سالانه در شبکه برق جوابگو نیست افزود: تا سال آینده قرار است 4 هزار مگاوات تولید برق به شبکه اضافه شود. از طرف دیگر باید اصلاح الگوی مصرف را دنبال کنیم و از طریق قیمت گذاری واقعی روند اصلاح را پیگیری می کنیم تا به نوعی در کنار افزایش ظرفیت 5 درصدی تولید برق، مازاد تولید در نتیجه همین کاهش مصرف در اختیار صنعت و ... قرار گیرد.

آیا این خبر مفید بود؟
نویسنده:
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه