English

ترخیص کانتینر دریایی: راهنمای قطعی

ترخیص دریایی در ایران از طریق گمرک‌های بندرعباس و بوشهر انجام می‌شود. البته امکان ارسال بار و ترخیص از گمرک شهریار نیز وجود دارد. در این مقاله قصد داریم از ترخیص بار دریایی و مراحل آن صحبت کنیم.

ترخیص کانتینر دریایی: راهنمای قطعی

به گزارش خبرگزاری موج، حمل و نقل دریایی روش آسانی برای واردات کالا از چین، امارات و دیگر کشورهایی است که به دریا دسترسی دارند. اگر قصد واردات از راه دریا را دارید، باید با مراحل ترخیص کانتینر دریایی آشنایی داشته باشید. ترخیص دریایی در ایران از طریق گمرک‌های بندرعباس و بوشهر انجام می‌شود. البته امکان ارسال بار و ترخیص از گمرک شهریار نیز وجود دارد. در این مقاله قصد داریم از ترخیص بار دریایی و مراحل آن صحبت کنیم.

 

آموزش ترخیص کانتینر دریایی

بیشترین تعداد ترخیص کانتینر دریایی از بندرعباس و بندر بوشهر انجام می‌شود. این دو شهر بندری به دلیل موقعیت جغرافیایی و استراتژیک عالی که دارند، مهم‌ترین مبادی ورودی و ترخیص کالای کانتینری هستند. البته لازم به ذکر است که حمل‌ و نقل دریایی از سایر بنادر جنوبی کشور مانند بندر خرمشهر، بندر امام خمینی، بندر چابهار نیز صورت می‌گیرد؛ اما بندرعباس و بندر بوشهر امکانات و پتانسیل بیشتری برای عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر دارند و به عنوان گمرک‌های اصلی این فرایند شناخته می‌شوند.

ترخیص کانیتر دریایی چیست؟

وقتی از ترخیص کانتینر دریایی صحبت می‌کنیم، منظور ترخیص کانتینرها در مقصد است. اما فرایند ترخیص چیزی نیست که در آخرین لحظه بخواهید به سراغش بروید. تقریباً از همان مرحلۀ ثبت سفارش باید مدارک لازم برای ترخیص بار را جمع‌آوری کنید و زمانی که بارتان از کشتی تخلیه می‌شود، با ارائۀ مدارک لازم مراحل نهایی ترخیص را طی کنید.

 

ترخیص کالا

 

مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا

قبل از اینکه به سراغ فرایند ترخیص کانتینر دریایی بروید، باید مدارک لازم جهت ترخیص کالا را جمع‌آوری کنید. این مدارک شامل موارد زیر می‌شود:

  • اظهارنامه واردات قطعی

  • قبض انبار

  • ترخیصیه

  • گواهی مبدأ

  • فاکتور و مدارک خرید کالا

  • مدارک تأمین ارز

  • پروفورما یا پیش فاکتور

  • مجوز ثبت سفارش

  • بیمه‌نامه

  • پروانه بهره‌برداری

  • مدارک حمل‌ و نقل

  • کارت بازرگانی

  • مدارک آزمایشگاه

  • مدارک بازرسی کالا

 

پس از آماده‌سازی مدارک ترخیص کالا، می‌توانید به گمرک مراجعه کنید و مراحل ترخیص را طی نمایید. باتوجه به اینکه مراحل ترخیص کالا زمان‌بر بوده و نیاز به تجربه بالایی دارد، می‌توانید این مراحل را به شرکت بازرگانی آستریا بسپارید.

مراحل ترخیص کانتینر دریایی

 در حالت کلی مراحل ترخیص کالا شامل 10مرحلة زیر است که باید به ترتیب انجام شوند:

1-ثبت اطلاعات و تنظیم اظهارنامه در سامانه EPL

پس از اینکه بار ارسالی در یکی از گمرکات کشور تحویل داده شد، نوبت به طی کردن مراحل پایانی ترخیص بار می‌رسد. نخستین قدم در ترخیص کانتینر دریایی، تنظیم اظهارنامه گمرکی از طریق سامانه EPL است. پس از انجام دور اظهاری گمرکی شماره‌ای را به‌عنوان کد EPL دریافت می‌کنید.

2- پرینت اظهارنامه گمرکی

اظهارنامه گمرکی سند کتبی است که در آن اطلاعات کاملی از کالا و چگونگی واردات آن درج شده است. این اطلاعات شامل مواردی مثل: نوع کالا، حجم و وزن، ارزش کالا، کشور مبدأ، نحوه حمل کالا، شرکت واردکننده و... می‌شود. این اظهارنامه را پیش از اینکه به سراغ مراحل ترخیص کانتینر دریایی بروید، باید در دو نسخه پرینت بگیرید و اقدام به پر کردن آن نمایید.

3- دریافت شماره کوتاژ و تعیین مسیر گمرکی

در زمان تنظیم اظهارنامه و ثبت اطلاعات، هر اظهارنامه یک کد مخصوص کوتاژ دریافت می‌کند. پس از اینکه اسناد ارسالی واردکننده دریافت شده و احراز هویت آن تکمیل شد، این کد کوتاژ صادر می‌شود.

پس از این مرحله، اداره گمرک با توجه به نوع بار و اطلاعات وارد شده، مسیر گمرکی کالا را مشخص می‌کند. این کار برای صرفه‌جویی در هزینه‌های گمرک و نیروی انسانی انجام می‌شود. مسیرهای گمرکی شامل سه مسیر سبز، زرد و قرمز است.

4- ارزیابی کالا

مرحلۀ چهارم، ارزیابی کالاست. در این مرحله برای ترخیص کانتینر دریایی، باید کانتینرها از محوطه دپو به محوطه اصلی گمرک انتقال یابد. هزینه انتقال کانتینر برعهده واردکننده است. پس از این کار بازرس گمرک اطلاعات بار را با اطلاعات وارد شده در اظهارنامه مطابقت می‌دهد. برای اینکه در روند گمرکی دچار مشکل نشوید، باید اطلاعات فرم اظهارنامه را به دقت وارد کرده باشید.

5- اخذ مجوزهای ضروری

برای واردات برخی از محصولات نیاز به مجوزهای مختلفی دارید. این مجوزها شامل مجوز اداره استاندارد، وزارت راه، جهاد کشاورزی، بهداشت، قرنطینه، تجهیزات مخابراتی و تجهیزات پزشکی می‌شود. برای اینکه فرایند ترخیص کانتینر دریایی را سریع‌تر طی کنید، بهتر است این مجوزها را قبل از رسیدن بار به گمرک دریافت کرده باشید.

6- کارشناسی سرویس

در این مرحله کارشناس سرویس تمامی اسناد گمرکی را بررسی کرده و در صورتی که پرونده ترخیصی‌تان کامل باشد، تایید نهایی ترخیص را انجام می‌دهد.

7- مراجعه به صندوق

پس از تکمیل فرایندهای ترخیص، باید هزینه‌های گمرکی، بیمه‌نامه، انبارداری و... را به اداره گمرک پرداخت نمایید. پس از پرداخت فیش ارائه شده پروانه سبز گمرکی صادر خواهد شد.

8- انبارداری

با در درست داشتن پروانه سبز گمرکی می‌توانید به انبار گمرک مراجعه کنید تا بیجک باربری برایتان صادر شود. سند بیجک باربری مشخص می‌کند که بار متعلق به شماست و در گمرک به شما تحویل داده شده است.

9- خروج کالا

با طی کردن مراحل گفته شده ترخیص کانتینر دریایی صورت می‌گیرد و می‌توانید بار را به انبار شرکت خود انتقال دهید.

اصطلاحات ترخیص کانتینر دریایی

اگر قصد واردات کالا به کمک کانتینرهای دریایی را دارید، بهتر است با اصطلاحات حمل و نقل کانتینری آشنایی داشته باشید. مهم‌ترین اصطلاحات ترخیص کانتینری را در ادامه مشاهده می‌کنید.

  • اصطلاح CST: یکی از مهم‌ترین اصطلاحاتی که در روند کانتینراکسیون به کار می‌رود، CST است. این اصطلاح تعرفة خدمات کانتینری را تعیین می‌کند.
  • اصطلاح B/L: این اصطلاح برای بارنامه‌ها به کار می‌رود.
  • اصطلاح SLOT: اصطلاحی دربارة محل قرارگیری کانتینر در کشتی است.
  • اصطلاح STUFF: این اصطلاح دربارة پر کردن کانتینر از کالا اطلاعات می‌دهد.
  • اصطلاح STRIP: برای نشان دادن اطلاعاتی دربارة تخلیه کانتینر از این اصطلاح استفاده می‌شود.

 

کانتینر

 

عوامل تاثیرگذار بر هزینه ترخیص کانتینر دریایی

هزینه‌های ترخیص کالا در گمرک‌ شامل موارد زیر می‌شود.

مالیات و هزینه‌های گمرکی

از اصلی‌ترین هزینه‌های ترخیص کالا، مالیات‌ و هزینه‌های گمرکی است. گمرک هر کشور بر اساس قوانین قبلی هزینه‌های ترخیص و مالیات‌های مربوط به آن را مشخص می‌کند. علاوه بر این هر کالا نرخ گمرکی مشخصی دارد که بر اساس کلاس‌بندی گمرکی (HS Code) مشخص می‌شود.

 تهیه مستندات ترخیص

از ابتدای واردات کالا هزینه‌های زیادی برای تهیه پیش‌فاکتور، برچسب گواهی، گواهینامه، درخواست مجوزهای لازم و... می‌کنید. این هزینه‌ها را نیز باید جزئی از هزینه‌های ترخیص کانتینر دریایی دانست.

بارگیری و تخلیه حمل و نقل دریایی

وقتی صحبت از ترخیص کانتینر دریایی می‌شود، مراحل اجارۀ کانتینر، بارگیری و تخلیه آن اهمیت ویژه‌ای در مدیریت هزینه‌ها پیدا می‌کند. در ادامه راجع به انواع کانتینرها نیز صحبت خواهیم کرد.

 انبارداری

مدت‌زمانی که بارتان در انبارهای گمرک می‌ماند، شامل پرداخت هزینه می‌شود. به همین خاطر باید سعی کنید ترخیص کالا را در سریع‌ترین زمان ممکن انجام دهید.

هزینه‌های اجرایی

سایز هزینه‌های ترخیص را می‌توان در این گزینه منظور کرد. این هزینه‌ها شامل پردازش اطلاعات، انتقال داده‌ها و سیستم‌های گمرکی و مواردی از این دست می‌شود.

آشنایی با انواع کانتینرها

 از معیارهای اصلی محاسبه‌ هزینة ترخیص کانتینر دریایی، نوع کانتینر و هزینه‌های اجارۀ آن است. انتخاب نوع کانتینر به‌خصوص در واردات محصولات خاص اهمیت ویژه‌تری پیدا می‌کند. در ادامه به معرفی انواع ‌کانتینرها می‌پردازیم:

دسته‌بندی کانتینر از لحاظ اندازه

کانتینرهای دریایی برحسب اندازه به دو دسته تقسیم می‌شوند:

کانتینرهای 20 فوت

 کانتینرهای 20 فوت، در ظاهر جعبه‌های بزرگ و فولادی شکلی هستند که برای حمل بارهای دریایی از آن‌ها استفاده می‌شود. این جعبه‌های فولادی به نسبت سایر کانتینرها، کاربرد بیشتری در صنعت حمل ‌و نقل دارند؛ زیرا مقاومت آن‌ها در برابر ضربات بیرونی بسیار بالا است و کاملا ضد سرقت هستند. حتی به عنوان انبار هم از این کانتینرها استفاده می‌شود. تمام این دلایل باعث شده در حمل‌ونقل دریایی مورد استفاده قرار گیرند. در اغلب مواقع برای حمل ماشین‌آلات سنگی، مواد خام مانند سنگ‌آهن و سنگ، خرده بار و...  کاربرد دارند.

ابعاد انواع کانتینرهای 20 فوتی جدا از نوع طراحی به شرح زیر است.

  • طول داخلی: 5.9 متر
  • عرض داخلی: 2.35 متر
  • ارتفاع داخلی: 2.39 متر

کانتینرهای ۴۰ فوت

 در مواقعی که نیاز به فضای بزرگ‌تری باشد، می‌توان به‌جای کانتینر 20 فوت، از کانتینر ۴۰ فوتی استفاده کرد.

ابعاد انواع کانتینرهای 40 فوتی جدا از نوع طراحی به شرح زیر است:

  • طول داخلی: 12.025 متر
  • عرض داخلی: 2.35 متر
  • ارتفاع داخلی: 2.39 متر

دسته‌بندی انواع کانتینرهای حمل و نقلی بر حسب کاربرد

برخی از کانتینرها امکانات و طراحی ویژه‌ای دارند. این تفاوت‌ها روی اجارۀ کانتینر و هزینه‌های ترخیص کانتینر اثرگذار است. انواع کانتینر​ها برحسب نوع شامل گزینه‌های زیر است:

  • کانتینرهای مخصوص کالای خشک: این کانتینرها در ابعاد ۲۰ و ۴۰ فوت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • کانتینرهای یخچالی: کانتینرهای یخچالی سیستم خنک‌کننده دارند و برای حمل انواع مواد غذایی، بهداشتی و فاسدشدنی استفاده می‌شوند.
  • کانتینر پهلو باز: این نوع از کانتینرها یک یا چند درب دارند. طراحی چند درب کانتینر برای بارگیری آسان‌تر استفاده می‌شود.
  • کانتینرهای روباز: این مدل از کانتینرها بدون سقف طراحی می‌شوند و برای جابه‌جایی انواع کالاهای خشک و اصطلاحاً فله‌ای کاربرد دارند.
  • کانتینرهای عایق‌بندی شده: کانتینرهای عایق شباهت زیادی به مدل‌های یخچالی دارند. با این تفاوت که از سیستم خنک‌کننده بهره نمی‌برند. کانتینرهای عایق برای انتقال میوه و سبزیجات، انواع گوشت منجمد و سایر مواد غذایی کاربرد دارد.
  • کانتینر تهویه‌ دار: کالاهایی که نیاز به تهویه مناسب دارند با این نوع کانتینر حمل می‌شوند.
  • کانتینرهای حرارتی: از کانتینرهای حرارتی برای حمل محصولاتی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل دما دارند.
  • کانتینر مخزن‌دار: اگر قصد حمل مایعات خطرناک و انواع گازهای مایع را دارید، باید از کانتینرهای مخزنی استفاده کنید. اجاره این کانتینرها هزینه بالایی دارد.
  • کانتینر مسطح: برای حمل‌ونقل کالاهای سنگین و حجیم بهتر است از این نوع کانتینر استفاده شود.
  • کانتینر حمل خودرو: برای جابه‌جایی خودرو باید از کانتینرهایی استفاده شود که ایمنی بالاتری دارند.

 

شرکت

 

لیست شرکت های ترخیص کننده کانتیر دریایی

اگر نمی‌خواهید درگیر روند ترخیص کالا شوید، می‌توانید صفر تا صد کار را به شرکت‌های بازرگانی یا شرکت‌های ترخیص کننده بسپارید. در ادامه به معرفی بهترین شرکت‌های ترخیص کننده می‌پردازیم.

 

شرکت بازرگانی آستریا

اگر در بندرهای ایران به دنبال ترخیص کانتینر دریایی هستید، می‌توانید روی کمک کارشناسان ترخیص آستریا حساب ویژه‌ای باز کنید. شرکت بازرگانی آستریا بیش از 9 سال سابقه فعالیت داشته و می‌‌تواند صفر تا صد واردات و بازرگانی را برای‌تان انجام دهد. هدف آستریا تغییر نگرش کسب و کار شما به بازرگانی بین المللی است. علاوه ‌بر ترخیص، برای دیگر مراحل واردات کالا از جمله حمل و نقل : حمل بار از چین به دبی و هزینه های آن،انبارداری، سورسینگ، مشاوره بازرگانی، زدن حواله‌های ارزی و خرید محصول در کشورهای چین، دبی یا سایت‌های فروشگاهی اینترنتی می‌توانید روی این شرکت بازرگانی حساب باز کنید.

 همچنین اگر نیاز به مشاوره دارید، امکان استفاده از مشاوران شرکت نیز فراهم است. برای تماس با آستریا از طریق شماره تماس یا آدرس زیر اقدام کنید:

تلفن تماس: 02144219002

آدرس شرکت: تهران، اشرفی اصفهانی، پایین‌تر از پارک اشرفی اصفهانی، خیابان وحدتی، بن بست 12 متری، پلاک 1.

شرکت بازرگانی SAG

ترخیص کالا فقط مربوط به بندرهای داخلی نیست. گاهی اوقات ممکن است مجبور باشید بار خود را به دبی بفرستید و مراحل ترخیص آن را در دبی انجام دهید. سپس مجدد آن را به شکل خرده بار یا بار کانتینری جدیدی به ایران ارسال کنید. در این صورت نیاز به مشاوره با شرکتی دارید که بتواند مراحل ترخیص از دبی را برایتان انجام دهد. در این صورت می‌توانید روی کارگزار ترخیص دبی SAG حساب ویژه باز کنید.

آدرس سایت: saglogistic.com

شرکت ترخیص almacargodubai

یکی دیگر از شرکت‌های ترخیص کار در دبی، شرکت almacargodubai است. ارائه خدمات درب به درب، خدمات ترخیص سفارشی، ارائه خدمات لجستیک و امکان انبارکردن بار، از امکاناتی است که این شرکت بازرگانی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. اگر به دنبال یک شرکت بازرگانی قابل‌اطمینان هستید، می‌توانید روی این شرکت بازرگانی حساب باز کنید.

آدرس سایت: almacargodubai.com

 

بهترین گمرک های ایران برای ترخیص

ترخیص بارهای دریایی در دو گمرک بندرعباس و بوشهر انجام می‌شود. برای اینکه بهتر بتوانید مراحل ترخیص کالا را پی بگیرید، بهتر است با شرایط این گمرک‌ها و مزایا و معایب‌شان آشنایی قبلی داشته باشید. در ادامه به معرفی این دو گمرک دریایی می‌پردازیم.

گمرگ بندرعباس

بندرعباس از بندرهای تجاری مهم ایران است. گمرکات و انبارهای این بندر سالانه پتانسیل پذیرش و نگه‌داری بیش از 80 میلیون کالا را دارد. خودرو، ماشین‌آلات راه‌سازی، محصولات خاص نظامی، لوازم‌خانگی، شیرآلات بهداشتی، لوازم و تجهیزات پزشکی، فرش ماشینی و محصولات آرایشی و بهداشتی از جمله کالاهایی هستند که از گمرک بندرعباس ترخیص می‌شوند.

 بر اساس آمارهای کشوری، حدود 70 درصد از حجم ترانزیت کالای کشور از طریق بندرعباس انجام می‌شود؛ به همین خاطر بندرعباس را بزرگ‌ترین ترمینال کانتینری کشور می‌دانند. این بندر دارای دو گمرک است:

  • گمرک شهید رجایی بندرعباس
  • گمرک شهید باهنر بندرعباس

 سرعت بالای ترخیص کانتینر دریایی، دسترسی به جاده‌های ترانزیت کشوری و وجود دو گمرک در این شهر باعث شده بسیاری از تاجران و بازرگانان کالاهای خود را در این گمرکات ترخیص کنند.

آشنایی با گمرک شهید رجایی

گمرک شهید رجایی بندرعباس یک منطقه ویژه اقتصادی است و از آن به عنوان بزرگترین گمرک کشور یاد می‌شود. تمامی محموله‌های تجاری را می‌توانید از طریق گمرک شهید رجایی ترخیص کنید. ویژگی‌های اصلی این گمرک به شرح زیر است:

  • بزرگ‌ترین گمرک کشور
  • مهم‌ترین گمرک خاورمیانه
  • مدیریت حدود 55 درصد واردات و صادرات
  • کنترل 70 درصد ترانزیت
  • وجود جرثقیل برای تسریع روند ترخیص
  • ارتباط با 85 شرکت بین‌المللی

آشنایی با گمرک شهید باهنر

گمرک شهید باهنر بندرعباس در نزدیکی منطقه آزاد قشم و کیش واقع شده و بعد از گمرک شهید رجایی، مهم‌ترین گمرک در جنوب کشور است. این گمرک ۱۲ اسکله دارد و سالانه حدود ۸۰۰۰ تن محموله را مدیریت می‌کند. فعالیت گمرک شهید باهنر در زمینه حمل‌ونقل بار مسافری، حمل‌ونقل کالا و نیز صادرات کالاهای غیرنفتی است.

 

گمرک بوشهر

بوشهر از دیگر بنادر تجاری کشور است. از آنجایی که این بندر موقعیت جغرافیایی ایده‌آلی دارد، مقصد مناسبی برای تخلیه کشتی‌های باری است. از طرفی فرایند ترخیص کالا در گمرک بوشهر به‌صورت شبانه‌روزی (به‌جز ساعت‌های خاص) انجام می‌شود که سرعت ترخیص کالا را بالا می‌برد.

از دیگر ویژگی‌های بارز بندر بوشهر می‌توان به تخفیفات گمرکی آن اشاره کرد که شامل برخی کالاها می‌شود. این تخفیفات باعث شده‌ در گمرک بوشهر همواره شاهد ترافیک بالای ترخیص کانتینر دریایی باشیم.

مزیت‌های اصلی ترخیص کانتینر دریایی از گمرک بوشهر شامل موارد زیر است:

  • ترخیص کالا به صورت شبانه‌روزی و ۲۴ ساعته
  • معافیت‌های گمرکی
  • ورود کالا به منطقه با کمترین تشریفات گمرکی
  • ورود کالا بدون نیاز به ثبت سفارش
  • هزینة کم انبارداری
  • نزدیکی منطقه ویژة اقتصادی پارس و منطقه ویژة اقتصادی بوشهر
  • نزدیک بودن به کشورهای حوزة خلیج‌فارس (کویت، قطر، بحرین و عربستان)
  • امکان صادرات مجدد کالاهای وارد شده
  • قابلیت ترانزیت سریع محموله‌ها به صورت زمینی، هوایی و دریایی
  • امکان تجارت بین‌المللی راحت‌تر برای تجار و بازرگانان داخلی و خارجی

 

بهترین کشورها برای ترخیص دریایی در ایران

واردات از چین و واردات از دبی، بیشتر از کشورهای دیگر مورد توجه بازرگانان ایرانی قرار دارد. به همین خاطر باید علاوه بر آشنایی با روند ترخیص کانتینر دریایی در ایران، اطلاعاتی راجع به ترخیص کالا از دبی و همچنین ترخیص از چین نیز داشته باشید.

 

خرید از چین

حمل بار از چین بیشتر به روش دریایی انجام می‌شود. نکته مهم اینکه امکان حمل خرده بار از چین نیز وجود دارد. به همین خاطر بازرگانان ایرانی تمایل زیادی به واردات از چین به ایران دارند. در حالت کلی مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت حمل بار از چین و ترخیص آن عبارتند از:

  • عوارض ورودی کالا
  • هزینه‌ حمل کانتینر از چین
  • انبارداری محصولات
  • بیمه‌نامه کالا
  • هزینه مجوزهای کالا

 

خرید از دبی

دبی نیز مقصد خوبی برای بازرگانان ایرانی است. همکاری با شرکت‌های معتبر دنیا، امکان خرید از سایت‌های اینترنتی مثل علی بابا، آمازون و... در کنار بازارهای متنوع دبی از جمله مواردی است که باعث تمایل بازرگانان ایرانی به خرید از دبی می‌شود.

حمل بار از دبی بیشتر به روش دریایی انجام می‌شود. فاصله کم دبی تا ایران و همچنین فرایند ترخیص آسان از جمله مزیت‌های دیگر خرید از دبی است.

نکته دیگر اینکه علاوه بر خرید مستقیم، حمل بار از چین به دبی نیز امکان دیگری است که باید به آن توجه کنید. در مواقعی که امکان خرید مستقیم از چین را ندارید، می‌توانید ابتدا بار خود را به دبی ارسال کنید و سپس برای واردات آن به کشور اقدام نمایید.

 

جمع بندی

یکی از بهترین راه‌های حمل و نقلی استفاده از دریاست. حمل و نقل دریایی هزینه پایینی دارد و از نظر استانداردها و ایمنی‌ نیز روش مطمئنی برای حمل کالاست. به همین خاطر بازرگانان ایرانی تمایل زیادی به استفاده از این روش حمل دارند. اگر قصد تجارت با دبی یا چین را داشته باشید، حمل دریایی بهترین روش حمل خواهد بود. نکتۀ مهم اما بحث ترخیص کانتینر دریایی است. حمل بار به کمک کشتی‌های دریایی بیشتر به کمک کانتینرهای حمل و نقلی انجام می‌شود. به همین خاطر باید با قوانین و محدودیت‌های ترخیص کانتینرهای حمل و نقلی آشنایی داشته باشید. پیشنهاد دیگر این است که کل روند ترخیص کالا را به یک شرکت بازرگانای معتبر بسپارید. برای این کار می‌توانید روی کارشناسان شرکت بازرگانی آستریا حساب ویژه باز کنید.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه