English

رشد ۷۶ درصدی بودجه استان کردستان در لایحه بودجه ۱۴۰۰/ کردستان در جایگاه سوم رشد بودجه قرار گرفت

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از افزایش بودجه استان کردستان در لایحه بودجه 1400 خبر داد و گفت: استان کردستان در سال آتی از لحاظ مجموع بودجه استانی به جایگاه یازدهم صعود پیدا کرده و این در حالی است که در سال جاری در جایگاه سیزدهم قرار داشت.

رشد 76 درصدی بودجه استان کردستان در لایحه بودجه 1400/ کردستان در جایگاه سوم رشد بودجه قرار گرفت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج کردستان، بهرام نصراللهی‌زاده ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران استان  در سنندج به تشریح جزئیات سهم بودجه استان کردستان در لایحه بودجه 1400 پرداخت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان با بیان اینکه لایحه بودجه 1400 در دوازدهم آذر سال جاری توسط دولت تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است گفت: میزان بودجه عمومی کل کشور در سال آینده 841 هزار میلیارد تومان است که 104 هزار میلیارد آن برای بودجه عمرانی کشور در نظر گرفته شده است.

وی نحوه توزیع بودجه در لوایح سالانه را در سه بخش اصلی نام برد و اظهار کرد: بودجه سالانه شامل بودجه استانی که بین 31 استان کشور تقسیم می‌شود، بودجه مربوط به پروژه‌های پیوست شماره 1 قانون بودجه و بودجه‌ای که در اختیار دستگاه‌های ملی قرار می‌گیرد و بر حسب شاخص‌های معینی در کشور هزینه می‌گردد، تقسیم‌بندی می‌شود.»

نصراللهی‌زاده در ادامه‌ی تقسیم‌بندی ردیف‌های بودجه در لوایح سالانه اضافه کرد: پروژه‌های پیوست شماره 1 قانون بودجه خود به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند که دربرگیرنده پروژه‌های ملی و پروژه‌های ملی استانی شده یا استانی ویژه است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان از افزایش 18 درصدی بودجه‌های عمرانی کل کشور در سال 1400 نسبت به سال جاری خبر داد و گفت: بودجه عمرانی کشور از 88 هزار میلیارد تومان در سال 99 به 104 هزار میلیارد تومان در سال 1400 افزایش پیدا کرده است.

افزایش سهم بودجه عمرانی استان کردستان

وی در ادامه به افزایش سهم بودجه عمرانی استان کردستان در بودجه عمرانی کل کشور خبر داد و عنوان کرد: سهم بودجه عمرانی استان کردستان در لایحه بودجه 1400 از 31 درصد در سال جاری به 44 درصد در سال 1400 افزایش پیدا کرده است.

نصراللهی‌زاده با بیان اینکه اعتبارات استانی در سال 99 حدود 923 میلیارد تومان بوده و در سال 1400 به 1628 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است خبرداد: رشد بودجه استان کردستان در لایحه بودجه سال آتی 76.3 درصد است و این رقم استان کردستان را از نظر میزان رشد بودجه در میان استا‌ های کشور در جایگاه سوم قرار می‌دهد.

وی سرانه عمرانی کشور را 525 هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: سرانه عمرانی در استان کردستان 962 هزار میلیارد تومان است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در تشریح میزان بودجه در بخش بودجه پروژه‌های ملی استانی شده عنوان کرد: سهم بودجه پروژه‌های ملی استانی در سال جاری 884 میلیارد و 300 میلیون تومان بود که در لایحه بودجه 1400 به 943 میلیارد و 400 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

نصراللهی‌زاده مجموع اعتبارات عمرانی هر دو بخش ملی و ملی استانی شده را در سال جاری 1807 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این میزان در لایحه بودجه سال آینده به 2571 میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است.

 لایحه بودجه 1400

وی اضافه کرد: مجموع اعتبارات عمرانی هر دو بخش ملی و ملی استانی شده در سال 1400 نسبت به سال جاری 42.2 درصد رشد پیدا کرده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در ادامه به افزایش بودجه بخشی از پروژه‌ها اشاره کرد که تحت عنوان پروژه‌های مشترک با سایر استان‌های همسایه مطرح می‌شود و بودجه آنها از 285 هزار میلیارد تومان در سال جاری به 366 میلیارد تومان در سال 1400 افزایش پیدا کرده است.  

نصراللهی‌زاده تعداد پروژه‌های مشترک را 8 مورد عنوان کرد و گفت: پروژه بزرگ کریدور بزرگراه غرب کشور که مرز بازرگان را به بندر امام متصل می‌کند و 320 کیلومتر آن از استان کردستان عبور می‌کند یکی از این پروژه‌های مشترک است.

وی به توضیح پروژه‌های منتسب به کمیسیون ماده 23 پرداخت و اظهار کرد: تامین اعتبار پروژه انتقال آب از سد آزاد به تصفیه‌خانه سنندج را از محل این کمیسیون انجام داده‌ایم.

نصراللهی‌زاده در ادامه با اشاره به تلاش‌های فراوانی که از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی برای تامین آب شرب باکیفیت برای سنندج صورت گرفته عنوان کرد: به منظور انتقال حدود 40 میلیون متر مکعب از سد آزاد به میزان 100 میلیارد تومان اعتبار از محل بودجه سال جاری و 100 میلیارد تومان هم در ردیف بودجه سال آتی مصوب شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان سایر پروژه‌های مصوب در استان را که تامین اعتبار آنها از محل بودجه کمیسیون ماده 23 صورت می‌گیرد بدین شرح بیان کرد: احداث ساختمان جدید دانشکده پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دریافت مجوز خوابگاه جدید دانشجویی برای دانشگاه علوم پزشکی کردستان، دریافت مجوز احداث تصفیه‌خانه برای آب شرب مریوان در آبرسانی از سد گاران به شهر مریوان، دریافت مجوز احداث ساختمان دانشکده اقتصاد و مدیریت در دانشگاه کردستان و همچنین مجوز تکمیلی فاز 2 دانشکده هنر و معماری در دانشگاه کردستان و فاز 2 علوم پایه و مهندسی در دانشگاه بیجار از جمله پروژه‌های مصوب در لایحه بودجه 1400 است.

نصراللهی‌زاده به پروژه‌های بخش کشاورزی مصوب در لایحه بودجه سال آتی به پروژه ساختمان شبکه آبیاری و زه‌کشی سد چراغ ویس در سقز اشاره کرد و گفت: برای عملیات اجرایی این پروژه در فرآیند تبدیل زمین‌های کشاورزی دیم به آبی 6 میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.

وی پروژه ساختمان شبکه آبیاری و زه‌کشی دشت خرخره را یکی دیگر از پروژه‌های بخش کشاورزی نام برد و تشریح کرد: در لایحه بودجه سال آینده 6 میلیارد تومان اعتبار برای تبدیل 1000 هکتار زمین دیم به آبی مصوب گردیده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کردستان در آخر به پروژه توسعه و بازسازی بیمارستان قروه اشاره کرد که محل تامین اعتبار آن از منابع مالیات بر ارزش‌افزوده و سایر منابع پیش‌بینی شده است. 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه