English

جامعه‌شناس و روانشناس در گفتگو با خبرگزاری موج مطرح کرد؛

ترنس تلقینی بحرانی که از درون خانواده شکل می‌گیرد

علیرضا شریفی یزدی گفت: به دلیل ساختاری حاکم و تعصبات درون خانواده ارتباط‌‌‌ گیری با همجنس گاهی باعث می شود دوستی در بین نوجوانان از حالت عادی خارج شده و به سمت ترنس تلقینی پیش برود.

ترنس تلقینی بحرانی که از درون خانواده شکل می‌گیرد

 جامعه‌شناس و روانشناس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری  موج، با تاکید بر اینکه در ترنس‌های واقعی بحث ژنتیک مطرح است که ویژگی‌های ترنس‌سکشوال یا تراجنسی در این افراد وجود، گفت: به این معنی که هویت جنسی فرد با هویت مادرزادی‌اش متناقض است مثل فردی که قالب جسمانی‌اش مرد ولی خود را با صفات و شخصیت زنانه می‌شناسد.

علیرضا شریفی‌یزدی با اشاره به دلایلی که منجر به این می‌شود که فردی بدون ساختار ژنتیکی تصور کند یک ترنس است، ادامه داد: ایجاد برخی ساختارهای بی‌موقع بین دختر و پسر باعث می‌شود افراد به جنس موافق خود تمایل پیدا کنند؛ برای مثال دختر یا پسری که به سن بلوغ می‌رسند ولی به دلیل فرهنگ حاکم درون خانواده و جامعه با جنس مکمل خود که سالهاست به اشتباه از آن به جنس مخالف یا مقابل تعبیر می‌شود نتواند ارتباط بگیرد در این شرایط فرد هیچ شناختی نسبت به جنس مکمل خود ندارد و به دلیل ساختاری حاکم و تعصبات درون خانواده و ارتباط‌‌‌ گیری با همجنس خود باعث می شود در برخی مواقع این دوستی در بین نوجوانان از حالت عادی خارج شده و به سمت علاقه‌مندی پیش می‌رود و به مروز زمان بر هورمون‌های فرد تاثیر می‌گذارد و در مغز نوجوان تولید دوپامین می‌کند و منجر به ایجاد رابطه عمیق شده و در غالب‌های مختلف بین آنها تعریف می‌شود که یکی از آنها مسئله ترنس تلقینی است و در واقعیت هیچ مشکل ساختاری وجود برای فرد وجود ندارد و تلقینی است.

به گفته شریفی‌یزدی حالت‌هایی که ترنس‌های تلقینی دارند بعد از مدتی از بین می‌رود و دوام نخواهد داشت. اما در مورد پسرها موضوع متفاوت است. وقتی نوجوان پسر رابطه خوبی با پدر ندارد، به این سمت گرایش پیدا می‌کند؛ که این موارد هم تلقینی محسوب می‌شود. البته برای تشخیص ترنس‌های واقعی از تلقینی تست‌ها و مصاحبه‌هایی وجود دارد که قابلیت افتراق بین این دو مورد دارد.

بیشتر بخوانید:

روایت ترنس‌هایی که فقر و فحشا دامن‌گیرشان شده است/ اقدام به تن‌فروشی فقط برای داشتن یک جای خواب

 

این روانشناس با تاکید بر این‌که علت اصلی گرایش افراد به سوی تلقین ترنس بودن به محدودیت‌های درون خانواده بر‌می‌گردد؛ افزود: این احساس در دوران نوجوانی و بلوغ دختر و پسر ایجاد شده که علاوه‌بر موارد گفته شده، می‌تواند ناشی از محبت افراطی و بیمارگونه یا بی‌مهری بیمارگونه والدین نسبت به فرزندان باشد. از آنجا که ۸ سال اول زندگی فرزندان برای احساس امنیت و محبت درون خانواده بسیار حائز اهمیت است؛ افرادی‌که این سال‌ها مورد بی‌مهری بیمارگونه و برعکس قرار می‌گیرند، غالبا در آینده دچار مشکلاتی خواهند شد، که یکی از آنها احساس ترنس بودن است.

محبت‌های افراطی مادران موجب گرایش آنها به جنس موافق می‌شود

شریفی‌یزدی در خصوص رابطه افراطی مادری که با همسرش مشکل دارد، معتقد است: زنانی که چنین شرایطی دارند و دارای فرزند پسر هستند، به صورت نامحدود و بدون حد‌ و مرز به او محبت می‌کنند در واقع به نوعی از فرزند خود همسر جادویی و رویایی تعبیر می‌کنند؛ از این رو به دلیل نزدیکی بیش از حد ویژگی‌های یک همجنس را در فرزند پرورش می‌دهند. اما پژوهش‌ها نشان از آن دارد که معمولا پسرهایی که رابطه خوبی با پدر خود ندارند به به سمت ترنس‌نما بودن گرایش پیدا می‌کنند و دچار آشفتگی هویت جنسی می‌شوند.

البته تعبیر همسر جادویی از سوی پدران نسبت به دختران هم می‌تواند مطرح شود؛ اما چون معمولا مردها در بیرون از خانه فعالیت دارند، کبودهایی که در ارتباط با همسر وجود دارد را از طریق روابط موازی در خارج از خانه تامین می‌کنند.

علت گرایش بزرگسالان به سوی ترنس بودن چیست؟

وی با اشاره به این‌که افرادی‌که در بزرگسالی به سوی ترنس بودن گرایش پیدا می‌کنند، ناشی از تحت‌تاثیر قرار گرفتن رفتار دوستان صمیمی  و مُد هستند؛ عنوان کرد: معمولا افرادی که ترنس واقعی نیستند در دوران نوجوانی به این سمت گرایش پیدا می‌کنند که مقطعی و گذرا است و با درمان‌های روانکاوی برطرف می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد میزان گرایش دختران و پسران به ترنس بودن در کشور به یک میزان است؛ اما بنا به شرایط و فرهنگ خانواده و جامعه پسران به راحتی این مسئله را بیان می‌کنند و دختران این تمایل را کتمان می‌کنند. در همین راستا این جامعه‌شناس تاکید کرد: خانواده‌ها موظف هستند که با فرزندان ترنس‌نما و حتی آنهایی که ترنس واقعی هستند برخورد تندی نکنند و به دنبال روش‌های درمان و همراهی باشند.

 

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

دیدگاه

مهمترین اخبار

گفتگو

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه