English

کتاب علم و دین منتشر شد

کتاب علم و دین به تألیف دکتر محمد اسماعیلی در انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شد.

کتاب علم و دین منتشر شد

به گزارش خبرگزاری موج ، کتاب علم و دین تألیف دکتر محمد اسماعیلی، به بررسی تطبیقی رابطه علم تجربی و دین از دیدگاه آیت الله مصباح یزدی و پروفسور ایان باربور می پردازد.

این دو اندیشمند متعلق به دو فضای اسلامی و مسیحی با دو فلسفه متفاوت هستند و در دو فضای تاریخی و عینی متفاوتی رشد نموده و دغدغه‌های متفاوتی دارند.

آیت الله مصباح در فلسفه دارای نوآوری‌های مهمی هستند و به صورت مشخص از ۴ دهه قبل در زمینه رابطه دین و علوم انسانی به صورت نظری و عملی اقدامات بسیاری را انجام داده است که تاسیس رشته‌های متعدد علوم انسانی با رویکرد اسلامی از فعالیت‌های ایشان به شمار می‌رود.

کتاب علم و دین

پروفسور ایان باربور استاد فیزیک و صاحب کرسی ادیان بی‌گمان یکی از شخصیت‌های برجسته و تاثیرگذار در بحث‌های جدید درباره رابطه علم تجربی و دین است؛ انتشار کتاب مسائلی چند در زمینه علم و دین به قلم او در سال ۱۹۹۶ نقطه تحول و حتی سرآغاز گفتمان امروزی علم و دین به حساب می‌آید.

هدف از این پژوهش، بررسی راه‌هایی است که می‌توان در کنار تولیدات تجربی و آزمایشگاهی در علوم انسانی، ارزش‌های الهی و ایرانی را نیز مورد توجه قرار داد و به تولید علوم انسانی اسلامی _ ایرانی یا همان علم دینی رسید.

طبعاً رسیدن به تمدن اسلامی نیازمند برداشتن گام‌هایی است که یکی از آنها تولید علوم انسانی بر پایه توجه به ارزش‌های دینی و بومی است و می بایست به آن توجه ویژه‌ای به عمل آید.

آیا این خبر مفید بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری موج در وب منتشر خواهد شد.

پیام هایی که حاوی تهمت و افترا باشد منتشر نخواهد شد.

پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

ارسال نظر

آخرین اخبار گروه

پربازدیدترین گروه